1.1 Beperken en bestrijden van branden, rampen en zware ongevallen | |||
---|---|---|---|
1.1.1 Verbeteren eerste hulpverlening in alle kernen | |||
Wij stimuleren inwonerinitiatieven die ontstaan om het Zevenaarse AED-netwerk te vergroten. Wij zorgen voor scholing van vrijwilligers. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Volgens plan | Volgens plan | ||
In 2018 hebben we kunnen zien dat meerdere buurten/wijken crowdfundingsacties hebben opgezet om hun leefomgeving te voorzien van een AED. In samenwerking met de VGGM is in 2018 onderzocht op welk vlak de gemeente haar faciliterende rol zou kunnen pakken op het gebied van het vergroten van het AED-netwerk. De punten die hierin naar voren kwamen waren: Bovenstaande onderdelen zullen in 2019 worden opgestart. | |||
1.2 Bewaken van de openbare orde en veiligheid | |||
1.2.1 Bestrijden ondermijning | |||
We nemen preventieve en repressieve maatregelen om vermenging van de onderwereld met de bovenwereld tegen te gaan. Het ondermijningsbeeld voor Zevenaar leverden we in 2018 op. Naar aanleiding van dit beeld stellen we een plan van aanpak op en voeren we de eerste acties uit. Verder verwachten wij een toename van de inzet van burgemeestersbevoegdheden voor het bestrijden van ondermijning. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Volgens plan | Volgens plan | ||
De burgemeester stelde in december 2018 het plan van aanpak ondermijning vast. Vanaf september begonnen we actief met de aanpak van ondermijning door criminele inmenging te voorkomen. Zo actualiseerden we het Bibob- beleid in oktober 2018 en passen we dit structureel toe in de organisatie. Ook zijn er integrale overlegstructuren om signalen uit te wisselen en de aanpak per casus af te stemmen. De burgemeester sloot in 2018 vijf keer een pand op basis van het 13b Opiumwetbeleid. In alle gevallen is er hennep aangetroffen. | |||
1.2.2 Vergroten veiligheid in de gemeente | |||
We zetten in op en ondersteunen initiatieven van inwoners zoals buurtpreventie in de vorm van Buurtpreventie WhatsApp-groepen. We willen in het kader van buurtpreventie de WhatsAppgroepen verder professionaliseren. Hierbij brengen we beheerders uit verschillende groepen met elkaar in contact, waardoor een groter netwerk ontstaat, waarin beheerders van elkaar kunnen leren. De groepen op het Gelders Eiland moeten hiervoor nog een inhaalslag maken. We ondersteunen, bestendigen en faciliteren minimaal 6 nieuwe inwonersinitiatieven op het gebied van sociale veiligheid. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Volgens plan | Volgens plan | ||
Het gaat goed met de Buurtpreventie Whatsappgroepen. We hebben er in onze gemeente meer dan zestig. Er komen nog steeds aanmeldingen binnen voor nieuwe initiatieven. De doelstelling van zes initiatieven behaalden we. De inhaalslag voor groepen op het Gelders Eiland slaagde. Er is daar nu een beheerdersgroep en we organiseerden bijeenkomsten voor beheerders. | |||
4.1 Onderwijs | |||
4.1.1 Opstellen integraal huisvestingsplan (IHP) Onderwijs | |||
Met het opstellen van een Integraal Huisvestings Plan (IHP) Onderwijs anticiperen wij op het onderwijs van de toekomst. We borduren voort op de harmonisatiemaatregelen in de voorschoolse voorzieningen. Het IHP is intercategoriaal (primair onderwijs, buitengewoon basisonderwijs en voortgezet onderwijs) en integraal (onderwijs- en aanpalende welzijnsvoorzieningen). Het realiseren van een kindcentrum maakt onderdeel uit van het IHP. Daarnaast vertalen wij onze ambities met betrekking tot duurzaamheid in het IHP. De verwachte activiteiten ter uitvoering van het IHP hebben wij opgenomen bij de activiteit: ‘Bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen’. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Niet geheel volgens plan | Volgens plan | ||
In 2018 is verder gewerkt aan het IHP 2020-2036 samen met de schoolbesturen van de nieuwe gemeente Zevenaar. | |||
4.1.2 Bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen | |||
We bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen en waar mogelijk een Kindcentrum. De schoolgebouwen worden gebouwd op basis van het nog op te stellen IHP. We reserveren al middelen voor de onderwijshuisvesting, waarvan wij verwachten dat deze vanaf 2018 nodig zullen zijn. Het gaat hierbij om investeringen voor basisscholen en voor aanpassingen van de locaties van het Voortgezet Onderwijs. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Bijsturing raad | Volgens plan | ||
In 2018 hebben we verder gewerkt aan het opstellen van het IHP 2020-2036 met de schoolbesturen van het Primair (PO) en Voortgezet Onderwijs (VO). Het concept programma 2019 en concept overzicht 2019 met daarin de benodigde investeringen in 2019 zijn door het college vastgesteld. | |||
4.1.3 Beleid maken huisvesting voortgezet onderwijs | |||
We gaan de huisvesting van het voortgezet onderwijs herzien. Dit is nodig vanwege de daling van leerlingenaantallen en wijziging van het onderwijsconcept. In overleg met het schoolbestuur van het Liemers college en de gemeenten Duiven en Montferland gaan wij bepalen welke voorzieningen wanneer gerealiseerd moeten zijn. Wij dragen voor ongeveer 40% bij in de totale kosten van de investeringen. Om in 2020/2021 aanpassingen te kunnen realiseren, hebben wij in 2019 een investering in de begroting opgenomen. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Niet geheel volgens plan | Volgens plan | ||
In 2018 heeft het schoolbestuur een start gemaakt met de herhuisvesting. | |||
4.1.4 Organiseren brede basisvoorziening voor jongste kinderen | |||
Met de wettelijke harmonisatie van de kinderdagopvang, peuterspeelzalen en voor- en vroegschoolse educatie (VVE) streven wij naar een kwalitatieve peutervoorziening met 100% bereik. Stimuleren van het jonge kind vormt de kern van het onderwijsachterstandenbeleid. We geven de kinderen een stevige basis mee voor hun verdere schoolloopbaan en het functioneren in onze maatschappij. Dit doen we door in te zetten op gerichte en speelse stimulering van de ontwikkeling op jonge leeftijd. Zo krijgen alle peuters de kans op een goede start in het onderwijs. In 2019 bieden wij peuters met risico op onderwijsachterstand extra ondersteuning door deelname aan een kwalitatief VVE-programma. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Volgens plan | |||
4.1.5 Bevorderen van lezen en tegengaan van taalachterstand | |||
We streven ernaar dat meer inwoners in de gemeente Zevenaar de reken- en taalbasisvaardigheden beheersen zodat zij beter mee kunnen doen in onze samenleving. Het draagt bij aan inclusie, aan een betere gezondheid, een betere financiële positie en meer kansen op de arbeidsmarkt. Het draagt ook bij aan de ontwikkeling van hun kinderen. Een taalrijke thuisomgeving verlaagt het risico op laaggeletterdheid op latere leeftijd en is daarmee een belangrijke factor in preventie. Naast de doorontwikkeling van de netwerksamenwerking binnen het Taalhuis blijft het gemeentelijk (preventieve) beleid t.b.v. lees- en taalstimulering, een aanjager voor het bewustwordingsproces dat Lezen Loont! | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Volgens plan | Volgens plan | ||
Wij hebben de verplichting om op regionaal niveau samen te werken op het gebied van volwasseneneducatie. In dat kader stelde het Portefeuillehoudersoverleg Onderwijszaken het Regionaal Educatie Programma Midden-Gelderland 2018 vast. Lokale (en regionale) organisaties bundelen binnen het Taalhuis hun krachten, kennis en kunde om een sluitende infrastructuur rondom (digi)taal en rekenen te creëren en het diverse educatieaanbod op elkaar af te stemmen. Met de netwerkpartners hebben we in 2018 stilgestaan bij waar we nu staan en waar we in de komende jaren naar toe willen werken. De algemene constatering was dat laaggeletterden met Nederlands als moedertaal zijn ondervertegenwoordigd in de educatieve trajecten. Subthema's die daar daarbij sterk naar voren kwamen zijn: het bereiken van de doelgroep en de verbinding met het sociale domein. Ook is duidelijk geworden dat de participerende gemeenten, de beleidsaccenten uit het Regionaal Educatie Programma, meer op lokale behoefte gaan inzetten. In het kader van het uitvoeringsprogramma Taalhuis 2018 werd met inzet van de regionale subsidieregeling non-formele educatie Midden-Gelderland, het project Sterk door Taal! uitgerold en de Zomerschool 2018 voor ouder en kind georganiseerd. Ook de pilot Koken binnen je budget, kon in november 2018 van start gaan. | |||
4.2 Kinderopvang | |||
4.2.1 Toegang bieden tot kinderopvang | |||
Wij zetten in op een kwalitatieve voorschoolse voorziening voor alle jonge kinderen. Dit geldt voor het aanbod voor peuters van ouders die recht hebben op Kinderopvangtoeslag en ouders die gebruik maken van een gesubsidieerde peuterplek. De uitvoering van de wettelijke taken gericht op Toezicht (Inspectie en Handhaving) registreren wij in het Landelijk Register Kinderopvang, waardoor we de uitvoering ook kunnen toetsen volgens de wettelijke kaders. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Volgens plan | Volgens plan | ||
Vanaf 2018 zijn er door de verschillende kinderopvangorganisaties subsidies aangevraagd en volgens de wettelijke regelingen toegekend tot een bedrag van € 372.678. | |||
6.1 Structuurversterking (overkoepelend) incl. toegang | |||
6.1.2 Versterken samenwerking met en tussen maatschappelijke partners (zoals Caleidoz) | |||
Voor het realiseren van de structuurversterking in het Sociaal Domein is een goede samenwerking met maatschappelijke partners relevant. Partners binnen (jeugd)gezondheidszorg, kinderopvang, onderwijs en bibliotheek hebben daarin een belangrijk rol. Ook Caleidoz is als lokale welzijnsorganisatie een belangrijke partner. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Volgens plan | Volgens plan | ||
Versterken samenwerking met en tussen maatschappelijke partners (zoals Caleidoz) is een ontwikkellijn die is opgenomen staat in de beleidsnotitie jeugd en maatschappelijke ondersteuning. In de begroting 2018 en voortgangsrapportages 2018 staat opgenomen staat bij de planning jaar gereed 2018. Dit is per ongeluk zo opgenomen, het gaat hier om een doorgaande ontwikkeling voor de komende jaren, in ieder geval nog tot en met 2021. Zie voor meer informatie over de aanpak (jeugd)gezondheid programma volksgezondheid en duurzaamheid. | |||
6.2 Jeugd en maatschappelijke ondersteuning | |||
6.2.1 Inkoop zorg en ondersteuning Jeugd en Wmo | |||
Jeugdhulp en WMO zorg- en ondersteuningstrajecten (maatwerkvoorzieningen) zijn via de modulaire gemeenschappelijke regeling, module inkoop (MGR) en inkoop op bovenregionale- en landelijk schaal ingekocht. We zoeken hierbij continu naar mogelijkheden om de kosten te beheersen. Ook voor de komende periode is dit gezien de grote omvang in relatie tot de gemeentebegroting een belangrijk speerpunt. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Volgens plan | Volgens plan | ||
We hebben Jeugdhulp en maatschappelijk ondersteuning ingekocht (regionale maatwerk producten). In 2018 zijn de eerste stappen gezet voor de vereenvoudiging en verbetering van de regionale maatwerkproducten op jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning. Regionaal werken wij samen aan innovatie van inkoop jeugdhulp aan de hand van het regionale transformatieplan Jeugdhulp 2018-2020. Hiervoor is in oktober 2018 vanuit de regio een aanvraag in voor landelijke innovatiegelden jeugd vanuit het landelijke actieprogramma 'zorg voor de jeugd' ingediend en gehonoreerd. Dit plan sluit aan op het reeds bestaande regionale innovatieplan jeugd. | |||
6.2.2 Stimuleren en ontwikkelen van preventieve activiteiten | |||
In de beleidsnotitie Jeugd en Maatschappelijke ondersteuning is veel aandacht voor preventieve activiteiten. Hiermee kunnen we inzet van duurdere zorg voorkomen en ook kostenbesparingen in maatwerkvoorzieningen realiseren. De ontwikkelroutes gericht op preventie zijn: | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Volgens plan | Volgens plan | ||
Vergroten opgroei kansen Bevorderen gezonde levensstijl Beschermd thuis Zelfstandig wonen ouderen | |||
6.2.4 Ondersteunen mantelzorgers | |||
Wij zetten in op waardering en ondersteuning van mantelzorgers door het aanbieden van voorzieningen die de zorg van mantelzorgers moeten verlichten. Daarnaast zetten wij in op ondersteuning van de mantelzorger door zijn/haar omgeving: onderwijs, bedrijfsleven, zorginstellingen en verenigingsleven. Hiertoe realiseren wij een expertisecentrum mantelzorg. De bestaande budgetten mantelzorg zijn hiervoor toereikend. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Volgens plan | Volgens plan | ||
Het knooppunt 'Mantelzorg Zevenaar' is van start gegaan. Inwoners weten deze voorziening steeds vaker te vinden voor informatie en ondersteuning. Het knooppunt heeft contacten gelegd met instellingen en bedrijven en deze met informatie en cursussen gestimuleerd de mantelzorgers onder hun klanten en personeel tegemoet te zien. Daarnaast voert welzijnsinstelling Caleidoz binnen haar reguliere contract activiteiten uit ter ondersteuning van mantelzorgers. De inwoners die hiervoor in aanmerking komen ontvangen in 2019 een mantelzorgcompliment over 2018. | |||
6.2.5 Ondersteunen vrijwilligers | |||
Wij ondersteunen vrijwilligers. Wij doen dit door maatregelen ter ondersteuning aan te bieden, in het bijzonder voor de vrijwilligersorganisaties die actief zijn en activiteiten organiseren die bijdragen aan de uitvoering van Wmo-taken. Daarnaast onderzoeken wij de mogelijkheid de inzet van de lokale vrijwilligers te erkennen en een blijk van waardering te geven. Dit kan bijvoorbeeld door een vrijwilligersonderscheiding toe te kennen. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Volgens plan | Volgens plan | ||
In 2018 hebben meerdere vrijwilligersorganisaties een subsidie vanuit het welzijnsprogramma ontvangen. In 2018 heeft de uitrol van Het Krachtlokaal plaatsgevonden op 't Gelders Eiland. Een van de verrichte acties was de postercampagne Galerij der Groten. Hierin zijn meerdere vrijwilligers op 't Gelders Eiland in het zonnetje gezet voor de manier waarop zij zich vrijwillig inzetten voor de inwoners van Zevenaar. Wij hebben in 2018 nog geen onderzoek gedaan naar het instellen van een vrijwilligersprijs in afwachting van de benoeming van de nieuwe burgemeester. | |||
6.3 (Arbeids)Participatie | |||
6.3.1 Begeleiden mensen naar werk | |||
Het beleid is er op gericht om zoveel mogelijk werkzoekenden aan een baan te helpen. Wij richten ons hierbij op de doelgroep: mensen met een korte afstand tot de arbeidsmarkt én op het werk fit maken van mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. De Regionale Sociale Dienst (RSD) is de netwerkorganisatie die in nauwe samenwerking met ondernemers, onderwijs en andere overheden (3 O's) invulling geeft aan ons beleid dat gericht is op een inclusieve arbeidsmarkt. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Niet geheel volgens plan | Niet geheel volgens plan | ||
Nieuwe opdracht RSD 2018 Aanvraag Vangnetuitkering 2017 voormalige gemeente Zevenaar Start Pilot UWV | |||
6.3.2 Uitvoeren Agenda Economie en Participatie | |||
Met de agenda Economie en Participatie willen wij kansen op de arbeidsmarkt voor inwoners stimuleren door te investeren in een stevigere verbinding tussen onderwijs, ondernemers en overheid. Hiervoor versterken wij het accounthouderschap, investeren wij in scholing, ontwikkelen wij leerwerkcentra, werken wij aan sociale impact en benutten wij de grensregio, samen met de ons omringende gemeenten, het onderwijs, ondernemers en andere overheden. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Volgens plan | Volgens plan | ||
Op 1 mei 2018 hebben wij ingestemd met de doelstelling, thema's en vervolgstappen uit het eindrapport "Naar een agenda voor economie en werk". Uw raad is over deze agenda geinformeerd, die bestaat uit 1)het versterken van subregionaal accounthoudersschap 2)Investeren in scholing 3)ontwikkelen van een leerwerkcentrum de Liemers 4)het ontwikkelen van social impact en 5) het verder benutten van de grensregio. In regionale afstemming hebben de portefeuillehouders van gemeente Duiven, Westervoort en Zevenaar overeenstemming bereikt om de agenda werk en economie vorm te geven in 1 integrale aanpak, die in 2018 onder de (werknaam) "Liemerse ambassde" bekend staat. Uiteraard in nauwe samenwerking met onze partners, zoals POA, LER, Liemers++ en andere betrokken actoren. Gemeenten Montferland en Doesburg volgen de ontwikkeling. | |||
6.3.3 Inburgeringsbeleid | |||
We zetten ons er voor in dat statushouders zo snel mogelijk kunnen beginnen met integreren en participeren. We doen dat samen met alle inwoners van onze gemeente. Integratie en participatie starten direct bij de huisvesting van de statushouder in onze gemeente. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Volgens plan | Niet geheel volgens plan | ||
In 2018 heeft de participatie en integratie van statushouders plaats gevonden in nauwe samenwerking met maatschappelijke partners waaronder Vluchtelingenwerk, RSD en de woningcorporaties. We hebben ons ervoor ingezet om de statushouders snel te laten beginnen met integreren en participeren. Bij de RSD is hiervoor een functionaris begonnen die zich specifiek richt op statushouders. Hierdoor hebben wij meer zicht gekregen op de mogelijkheden voor begeleidingstrajecten voor statushouders. | |||
6.3.4 Uitvoeren Minimabeleid (inclusief schuldhulpverlening) | |||
Het gemeentelijk minimabeleid is gericht op het voorkomen en bestrijden van armoede en schulden. Schuldhulpverlening wordt laagdrempelig aangeboden. Inkomensondersteuning is er voor onze inwoners die voor langere tijd zijn aangewezen op een laag inkomen. Onze inkomensondersteuning is er op gericht om onze inwoners te laten participeren in de samenleving. De beste weg uit armoede is werk. Extra zorg en aandacht gaat in ons beleid uit naar chronisch zieken, kinderen en ouderen. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Volgens plan | Volgens plan | ||
In 2018 hebben wij samen met maatschappelijke partners gewerkt aan een nieuwe beleidsnota armoede en schuldhulpverlening. De kennis en ervaring van onze partners en de onderzoeksresultaten van de evaluatie van het minimabeleid hebben we meegenomen in de nieuwe nota. Daarnaast hebben we de input vanuit de informatiebijeenkomst met uw gemeenteraad gebruikt. Eind 2018 hebben we het kindpakket uitgebreid met huiswerkbegeleiding. Leerlingen uit het reguliere voortgezet onderwijs -waarvan ouders weinig te besteden hebben- komen in aanmerking. Als onderdeel van de pilot Schuldenvrij is het realiseren van een link waarmee maatschappelijke organisaties signalen van schulden door kunnen geven aan de gemeente in 2018 niet opgepakt. | |||
7.1 Gezondheidszorg | |||
7.1.1 Uitvoeren programma Korte Voorzieningsketens | |||
We willen het POP3 project Korte Ketens in het Liemers Landschap faciliteren. Hiermee bevorderen we voedselbewustwording en gezond eetgedrag onder onze inwoners. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Volgens plan | Gerealiseerd | ||
Het project startte succesvol in november 2017 met tal van activiteiten zoals bijvoorbeeld een smaakfestival, workshops voor producenten en gemeenten en het kookfestijn. In oktober 2018 hebben we een slotmanifestatie gehouden. Het project is succesvol afgerond. De eindverantwoording naar de Provincie in verband met de subsidie is ingediend. |
Voorstel raad
Wij stellen u voor deze activiteit te sluiten. | |||
7.1.2 Versterken publieke gezondheid | |||
De publieke gezondheidszorg is direct verbonden met ontwikkelingen in bijvoorbeeld het sociaal domein en de Omgevingswet. Verschillende beleidsterreinen kunnen invloed uitoefenen op het stimuleren van een gezonde leefomgeving en leefstijl. Zo zijn het bevorderen van een gezonde leefstijl van inwoners en kansrijk opgroeien ontwikkellijnen in het beleidsplan Jeugd en Wmo. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Volgens plan | Gerealiseerd | ||
Voor de uitvoering van de jeugdgezondheidszorg en publieke gezondheidszorg is sprake van een gemeenschappelijke regeling. De GGD, onderdeel van de VGGM (veiligheids- en gezondheidsregio Gelderland Midden), heeft in 2018 de reguliere taken uitgevoerd, betrekking hebbend op: jeugdgezondheidszorg 0-18 jarigen (waaronder consultatiebureas voor 0-4 jarigen), infectieziekten en hygiëne, milieu en gezondheid, reizen en gezondheid, seks en gezondheid, openbare geestelijke gezondheidszorg, tuberculosebestrijding, inspecties (zoals voor kinderopvang), forensische geneeskunde, Wmo-toezicht (toezicht op de kwaliteit van voorzieningen) en onderzoek, informatie en advies. De verantwoording en resultaten van de uitgevoerde activiteiten vindt in 2019 plaats via de jaarstukken 2018. |
Voorstel raad
Wij stellen u voor de activiteit af te sluiten. | |||
8.1 Ruimtelijke Ordening | |||
8.1.1 Invoeren Omgevingswet | |||
Voor 2021 zijn wij gereed voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Wij stellen hiervoor een route vast in het procesplan implementatie Omgevingswet. Wij passen ons instrumentarium aan de nieuwe wettelijke vereisten aan. Hierbij is digitalisering van gegevens en het eenvoudig kunnen benaderen van die gegevens een belangrijk onderdeel. Wij zetten in op participatie van inwoners, ondernemers en instanties. Intern kijken wij naar de gevolgen voor de organisatie op het gebied van functies, cultuur, competenties en integraliteit. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Niet geheel volgens plan | Niet geheel volgens plan | ||
We hebben in 2018 aangesloten bij de processen van participatie en cultuurverandering (Zevenaar Verbindt). Participatie is ingezet bij ruimtelijke procedures. Zevenaar Verbindt is verder uitgerold en vanuit de invoering Omgevingswet is hierop aangehaakt. Daarnaast hebben in regionaal verband overleggen plaatsgevonden. We zijn in 2018 gestart met het in beeld brengen van het bestaand beleid in relatie tot de Omgevingswet. Ook op het gebied van opleiden en werken met de Omgevingswet zijn trajecten gestart en doorlopen. |
Voorstel raad
Wij informeren u in het tweede kwartaal 2019 over de implementatie van de Omgevingswet. Dit zal zijn in een informatieve bijeenkomst. | |||
8.3 Wonen en bouwen | |||
8.3.2 Regie op woningbouwprogramma | |||
Op basis van de Liemerse Woonagenda voor de periode 2017-2027 stellen wij uitgangspunten vast voor het woningbouwprogramma. Op basis van die uitgangspunten stellen wij een flexibele woningbouwprogrammering vast met maatwerk per kern. Om nieuwe kansrijke initiatieven mogelijk te maken brengen wij de capaciteit van woningbouwlocaties, die niet aansluiten bij de vraag op lange termijn, terug. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Volgens plan | Volgens plan | ||
Er ligt een concept kwalitatief afwegingskader woningbouw waarmee wij meer flexibel kunnen programmeren. Hiermee kunnen wij uitvoering geven aan de Woonvisie en de Liemerse Woonagenda. Dit afwegingskader is tot stand gekomen na analyse van woningmarktonderzoeken en individuele gesprekken en een bijeenkomst met betrokken partijen uit het woonveld, zoals corporaties, ontwikkelaars en makelaars. De uitkomsten van deze gesprekken zijn verwerkt in het afwegingskader. | |||
8.3.3 Verbeteren kwaliteit Dorpsplein Lobith | |||
Om te komen tot een herinrichting van het Dorpsplein en een deel van de aangrenzende gebouwen worden voorbereidingskosten gemaakt. Hierbij moet u denken aan het bepalen van de scope van de opgave, de uitwerking van de opgave en mogelijk daarmee samenhangende onderzoeken en overleg met betrokkenen/omgeving. In het kader van de subsidie Sterk Bestuur ontvangen wij in 2018 een bijdrage van € 500.000 voor fysieke investeringen en/of proceskosten. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Volgens plan | Volgens plan | ||
De genoemde voorbereidingskosten zijn gedekt uit de eerder verkregen subsidie Sterk Bestuur (cofinanciering) én een aanvullende subsidie van SteenGoedBenutten van bijna € 35.000. | |||
8.4 Handhaving | |||
8.4.1 Uitvoeren doortastend handhavingsbeleid | |||
Uitvoeren doortastend handhavingsbeleid. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Volgens plan | Volgens plan | ||
Het handhavingsbeleid is door u vastgesteld in de raadsvergadering van 24 oktober 2018. We hebben ons inwonerpanel betrokken bij het bepalen van de speerpunten voor het programma handhaving 2019. In het vierde kwartaal van 2018 hebben we invulling gegeven aan de vacatureruimte zodat we actief gaan handhaven volgens het nieuwe vastgestelde beleid. Het jaarverslag handhaving 2018 sturen wij u toe in het derde kwartaal van 2019. | |||