Jaarstukken 2018

Verkeer, vervoer en waterstaat

Wat heeft het gekost?

Baten en lasten per programma

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Primitieve begroting

Na wijziging

Realisatie

Verschil

Baten

51

64

264

200

Lasten

3.797

5.071

4.984

87

Resultaat voor bestemming

-3.745

-5.007

-4.720

287

Mutaties reserves

Baten

1

958

975

17

Lasten

491

508

-17

Totaal mutaties reserves

1

467

467

0

Resultaat na bestemming

-3.745

-4.540

-4.253

287

Verschillenanalyse

2.

Verkeer, vervoer en waterstaat

0.10 Mutaties reserves - Actualisatie nota reserves
Op basis van de nota Reserves en voorzieningen is er een mutatie voorgesteld binnen de reserve wegen. Per saldo is deze budgettair neutraal. De mutatie geeft een negatief saldo bij de toevoegingen en een positief saldo bij de onttrekkingen van € 16.500. Per saldo is dit € 0,-

N

I

2.1. Verkeer en vervoer - Openbare verlichting
Voordeel op de lasten van € 23.000 wordt verklaard door een voordeel op de kosten aan electriciteit en dat er minder is uitgegeven aan innovatiekosten dan begroot wegens het geven van prioriteit aan achterstallig onderhoud.

23.000

V

I

2.1. Verkeer en vervoer - Verkeersbeleid
De gemeentelijke eigen bijdrage voor de subsidieaanvraag kwaliteitsverbetering Openbaar Vervoer is door vertraging van werkzaamheden niet uitgegeven. De werkzaamheden worden in 2019 uitgevoerd. Dit betekent een voordeel van € 21.000 in 2018.

21.000

V

I

2.1. Verkeer en vervoer - Verkeersmaatregelen
Er is een voordeel behaald op de kosten van verkeersmaatregelen van € 40.000. Dit is met name toe te wijzen aan het feit dat de kosten voor klein onderhoud in dit jaar zijn meegevallen.  

40.000

V

I

2.1. Verkeer en vervoer - Wegen BOR
Op het product wegen is een voordeel behaald van € 145.000. Dit is met name te wijten aan een voordeel van € 100.000 op uitbestede diensten en op een voordeel op de afschrijvingslasten van € 70.000 wegens uitgestelde investeringen. Er staan wat kleine diverse nadelen tegenover voor zo'n € 25.000.

145.000

V

I

2.2 Parkeren - Parkeerbeheer
Parkeerbeheer laat een voordeel zien van € 17.000 op de begrote lasten. Dit is voornamelijk toe te wijzen aan twee factoren.
Er zijn in 2018 voor € 20.000 meer kosten gemaakt voor het onderhoud van de parkeerautomaten dan begroot. Deze parkeerautomaten worden in 2019 vervangen. In de begroting zijn de huurkosten van het parkeerterrein van de NS voor een heel jaar opgenomen. De huur is echter pas per 1 november 2018 ingegaan. Hierdoor zijn de kosten eenmalig € 33.000 lager

17.000

V

I

2.2. Parkeren - Parkeergarage
De parkeergarage Masiusplein heeft een voordeel van € 21.000 op de begrote lasten. Het voordeel komt voort uit een besparing op klein onderhoud en electriciteitskosten in 2018.

21.000

V

I

Diverse kleine verschillen, worden niet nader toegelicht.

20.000

V

I