Jaarstukken 2018

Economie

Wat hebben we gedaan?

Wat hebben we gedaan?

3.1 Versterken economische ontwikkeling

3.1.1 Bijdragen aan Logistiek Innovatiehuis Achterhoek Liemers

Jaar realisatie

2019

In 2017 is door de Liemerse gemeenten besloten bij te dragen aan het Logistiek Innovatiehuis Achterhoek Liemers. Deze vereniging is onderdeel van Logistics Valley. De A12 regio is hierin 1 van de 3 hotspots.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Volgens plan

Volgens plan

De bijdrage voor 2018 is voldaan. Het Lila heeft in 2018 de logistieke hotspot de Liemers vertegenwoordigd in Logistics Valley en heeft de brede lobby gevoerd om de logistieke sector als positieve economische drager op de kaart te zetten.

3.1.2 Ondersteunen aanleg snelle en betrouwbare internetvoorziening in buitengebied

Jaar realisatie

2019

Het buitengebied van de Zevenaar is nog niet voorzien van snel en betrouwbaar internet. In oktober 2018 hebben de gemeenten uit de regio Arnhem-Nijmegen de samenwerking afgerond, omdat de mogelijkheden om glasvezel in het buitengebied aan te laten leggen inzichtelijk waren gemaakt. Twee marktpartijen  hebben onafhankelijk van elkaar interesse getoond in  de aanleg van glasvezel in het buitengebied.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Volgens plan

Volgens plan

Wij hebben in 2018 gesprekken gevoerd met verschillende  marktpartijen die geïnteresseerd zijn om in het buitengebied glasvezel aan te leggen. Deze gesprekken lopen nog.  

3.1.3 Opstellen economische visies Liemers en Zevenaar

Jaar realisatie

2019

In 2018 wordt een Economische visie Liemers opgesteld. Aansluitend hierop werken we een visie met uitvoeringsplan uit voor de gewenste economische ontwikkeling in onze gemeente.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Volgens plan

Volgens plan

De Economische visie Liemers is in concept gereed. In aansluiting hierop hebben wij gewerkt aan de Zevenaarse visie, met name de positionering van Zevenaar in het economische speelveld en een stakeholderanalyse. Deze is opgesteld in samenwerking met de ondernemers. Dit is de basis voor de nog vast te stellen economische agenda Zevenaar.

3.1.4 Uitvoeren en monitoren Regionaal Programma Werklocaties (RPW)

Jaar realisatie

2021

Om vraag en aanbod naar werklocaties (bedrijventerreinen, kantoorlocaties en perifere detailhandel) in de regio voor 2021 in balans te brengen, is het RPW opgesteld en door de provincie vastgesteld en juridisch verankerd in de provinciale omgevingsverordening. Dit RPW moet nu worden uitgevoerd. Hiervoor is een werkplan, met een werkorganisatie, opgesteld, dat de komende jaren wordt uitgevoerd. De kosten hiervoor zijn begroot op € 95.000 op jaarbasis. Dit is geaccordeerd in het regionaal portefeuillehoudersoverleg EZ en de kosten worden door de regio doorberekend aan de deelnemende gemeenten. Deze bijdrage is afhankelijk van het aantal inwoners.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Volgens plan

Volgens plan

In september is de jaarlijkse Monitoring RPW opgeleverd. Naar aanleiding hiervan is besloten dat in de volgende monitor de doortrekking van de A15 en de verbreding van de A12 wordt meegenomen. Bovendien is gewerkt aan het opstellen van de Ruimtelijke Uitwerking RPW, waarin staat aangegeven waar en hoeveel m2-ers werklocaties er geschrapt moet worden per 1 januari 2021.

3.2 Ruimte bieden voor ondernemen

3.2.1 Bruisend maken centrum Zevenaar - activiteiten 2018

Jaar realisatie

2018

In 2017 is het Inspiratiedocument opwaardering openbare ruimte centrum Zevenaar opgesteld. Op basis hiervan wordt een aantal maatregelen voorgesteld om het centrum toekomstbestendig te maken. Voor 2018 zetten we in op het opruimen van onnodige obstakels, handhaving van uitstallingen en reclame, het vergroenen van stegen en het fietsparkeren.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Volgens plan

Gerealiseerd

Wij zijn gestart met het opruimen van overtollige paaltjes, het handhaven op de uitstallingen en reclame en het vergroenen rondom de kerk. In het inrichtingsontwerp wordt het fietsparkeren, het verder vergroenen van het centrum en het opwaarderen van het straatmeubilair opgenomen.

Voorstel raad

Deze activiteit loopt over in de activiteiten voor 2019. Deze staan in een afzonderlijke activiteit.

3.2.2 Bruisend maken centrum Zevenaar - activiteiten 2019

Jaar realisatie

2019

In 2017 is het Inspiratiedocument opwaardering openbare ruimte centrum Zevenaar opgesteld. Op basis hiervan wordt een aantal maatregelen voorgesteld om het centrum toekomstbestendig te maken. Hieraan wordt gefaseerd uitvoering gegeven. In 2019 richten we ons op het planten van beeldbepalende bomen bij de entrees van  het centrum, het  verder opwaarderen van de stegen en het structureren van het fietsparkeren.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Niet gestart

Niet gestart

Deze activiteiten zijn gepland voor 2019.

3.2.3 Bruisend maken centrum Zevenaar - Herinrichten Raadhuisplein

Jaar realisatie

2020

In 2019 wordt het voormalig gemeentehuis aan het Raadhuisplein herontwikkeld door de eigenaar. In aansluiting hierop richten wij het plein opnieuw in, waarbij wij de uitgangspunten van het Inspiratiedocument opwaardering openbare ruimte centrum Zevenaar toepassen. De voorbereiding van het ontwerpproces voor de inrichting het Raadhuisplein is gestart in 2018, waarbij wij ook de discussie voeren over het wel of niet realiseren van een semi-permanente overkapping over het plein.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Niet geheel volgens plan

Volgens plan

Conform projectplan zijn de wensen en behoeften van verschillende betrokken partijen geïnventariseerd. In de kadernota is een totale investering voor dit project opgenomen voor een bedrag van € 690.000 in het jaar 2019. Onderdeel van deze investering is het voorbereidingskrediet van € 40.000. Dit budget is nog niet volledig benut. De eerste sessies om wensen en ideeën van betrokkenen op te halen hebben plaatsgevonden.

3.2.4 Bruisend maken centrum Zevenaar - Herinrichten Markt en Muldershof

Jaar realisatie

2022

In 2017 is het Inspiratiedocument opwaardering openbare ruimte centrum Zevenaar opgesteld. Op basis hiervan wordt voorgesteld om de Markt en Muldershof te herinrichten om deze pleinen toekomstbestendig te maken.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Niet gestart

Niet gestart

We hebben nog geen start gemaakt met de planvoorbereiding.

3.2.5 Herstructureren bedrijventerreinen

Jaar realisatie

2022

Om de economische waarde van bedrijventerreinen te behouden, knappen we verouderde bedrijventerreinen op. Dit gebeurt op logische momenten. De bedrijventerreinen die we als eerste herstructureren zijn Tatelaar in Zevenaar en Halve Maan in Lobith. We kunnen nog niet aangeven wanneer we hiermee starten, omdat we eerst belangrijke verkeerskundige maatregelen moeten nemen. In de economische visie en het uitvoeringsprogramma die we opstellen is herstructurering van bedrijventerreinen een thema.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Niet gestart

Niet gestart

We zijn nog niet gestart met de uitwerking. Deze is afhankelijk van het uitvoeringsprogramma van het nog op te stellen economisch beleidsplan, de verkeerskundige aanpassingen rondom de ontsluiting van de A12 en de ontwikkelingen op de Halve Maan. De Zevenaarse economische agenda is nog niet gereed.

3.2.6 Invullen gebouw Raadhuisplein 1

Jaar realisatie

2019

Wij gaan diverse activiteiten uitvoeren in en om het gebouw Raadhuisplein 1. De warmte koude opslag wordt afgedicht en het voormalige gemeentehuis zal deels worden gehuurd voor de functies: openbaar toilet, fietsenstallen en kantoorruimte voor de marktmeester en evenementen.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Volgens plan

Volgens plan

Conform planning. De WKO is gedicht en de studie naar het Freulebos is uitgevoerd. De sloop van het pand is gestart, maar heeft vertraging opgelopen vanwege onverwacht aanwezige asbest in het pand en vanwege te verwachten claims van omwonenden voor verzakkingen als gevolg van de bouw. De asbest is in 2018 verwijderd. Er liggen geen afspraken vast over de planning. De ontwikkelaar is in dit proces leidend. De rol van de gemeente is beperkt.

3.2.7 Ontwikkelen bedrijventerrein BusinessPark 7Poort

Jaar realisatie

2021

We gaan tot en met 2021 de nog circa 40 hectare beschikbare gronden op BusinessPark 7Poort uitgeven. Hiervoor zijn versnellingsmaatregelen in gang gezet. Dit zijn onder andere de herinrichting van de Wal Masqué, het aanleggen van de hoofdlaan 7Poort en het (inter)nationaal op de kaart zetten van 7Poort door actieve marketing, acquisitie en de aanleg van een 2e viaduct (zie activiteit 2.1.1).
De kosten en opbrengsten zijn verwerkt in de GREX Zevenaar Oost.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Volgens plan

Volgens plan

We zijn in 2018, en uiteraard ook nu nog, volop met gesprekken en onderhandelingen bezig. Begin 2019 heeft dit geleid tot overeenstemming over de uitgifte van de 19 ha kavel.  Afgelopen jaar zijn de voorbereidingen gestart voor de aanpak van de Wal Masqué, de waterpartijen en de aanleg van de resterende infrastructuur. De realisatie hiervan start medio 2019 en zal doorlopen tot medio 2020.

3.2.8 Ontwikkelen van de Fashion Outlet Zevenaar (FOZ) op BusinessPark 7Poort

Jaar realisatie

2021

Het ontwikkelen van de FOZ op BusinessPark 7Poort is in de 'voorbereidingsfase'. Dat betekent dat we werken aan de planuitwerking, de omgevingsvergunning en de voortgang van het Actieplan (convenant).

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Volgens plan

Volgens plan

Nadat in 2017 het bestemmingsplan is vastgesteld en de koopovereenkomst met de ontwikkelaar is getekend zijn de plannen voor de Fashion Outlet in 2018 verder uitgewerkt. Begin 2019 heeft de ontwikkelcombi de  aanvraag omgevingsvergunning ingediend. De verwachting is dat de ontwikkelcombi in de tweede helft van 2019 gaat starten met de realisatie. De grond wordt dan ook geleverd.  

3.2.9 Ruimte geven aan agrarische sector

Jaar realisatie

2019

We geven agrarische bedrijven in het bestemmingsplan binnen de wettelijke mogelijkheden de ruimte om te ontwikkelen en ondernemen. Dit betekent dat de bouwregels het mogelijk maken grotere bouwvolumes te hanteren en nevenactiviteiten te ontwikkelen, in het bijzonder op het gebied van recreatie en toerisme, natuur en landschap en agrarisch verwante activiteiten. Mogelijkheden voor bestemmingswijziging bij beëindiging van het agrarisch bedrijf worden ook in het bestemmingsplan opgenomen. Hierbij hanteren we als uitgangspunt, dat ruimte krijgen voor ondernemen gepaard gaat met verantwoordelijkheid nemen naar de omgeving.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Niet geheel volgens plan

Volgens plan

Een actueel planologisch kader is opgenomen in het ontwerpbestemmingsplan buitengebied Zevenaar. Het ontwerpbestemmingsplan is december 2018 ter inzage gelegd. Dit is een vertraging van 6 maanden op de planning. De raad heeft voor het Gelders eiland de nota van uitgangspunten vastgesteld. In 2019 volgt het voorontwerpplan.

3.3 Dienstverlening aan ondernemers

3.3.1 Inkopen bij lokale Liemerse bedrijven

Jaar realisatie

2019

'Kansen voor lokale ondernemers' is één van de aandachtsvelden van het (Liemers) inkoopbeleid. We leggen hier meer focus op, zodat de kansen van lokale ondernemers vergroot worden.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Volgens plan

Volgens plan

Medio 2018 zijn via een raadsinformatiebrief stappen aangekondigd om de bekendheid van het inkoopbeleid bij gemeentelijke inkopers te versterken. Dat is gebeurd. Inmiddels is op de website www.inkoopapp-deliemers.nl een lijst van verwachte onderhandse aanbestedingen gepubliceerd. Regionale ondernemers kunnen hun belangstelling voor zo'n aanbesteding kenbaar maken.

Uit de meest recente spend-analyse, over 2017, blijkt dat de Liemerse gemeenten 67,6 miljoen euro besteedden aan beïnvloedbare uitgaven. Daarvan is 28,5 miljoen besteed in de regio, dat wil zeggen bij bedrijven binnen een straal van 25 kilometer. Dat is 42,1%. Dit cijfer is niet vergelijkbaar met cijfers in raadsinformatiebrief over inkoopbeleid van medio 2018 (nummer 2018-063). Cijfers over 2018 zijn nog niet beschikbaar.

3.3.2 Stimuleren start-ups

Jaar realisatie

2022

We stimuleren startende bedrijven om de werkgelegenheid in onze gemeente te verhogen. Wat de beste manier is om dit te doen zal blijken uit de nog op te stellen economische visie Zevenaar. In de economische visie Zevenaar gaan we bepalen welk resultaat we nastreven met deze maatregel.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Niet gestart

Niet gestart

Na afronding van de Zevenaarse Economische Agenda starten we met de uitvoering van deze activiteit.

3.3.3 Verminderen regeldruk voor midden- en kleinbedrijf (MKB)

Jaar realisatie

2022

Wij willen overbodige regels voor het MKB verminderen. De inventarisatie van regels waarvan de meerwaarde niet duidelijk is, gebruiken we als startpunt voor het formeren van een 'paarse krokodillenbrigade'. Hierin gaan wij samen met ondernemers op zoek naar mogelijkheden om processen te vereenvoudigen en regeldruk te verminderen.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Volgens plan

Volgens plan

De ondernemerspeiling 2017 is de basis geweest voor het voeren van gesprekken met ondernemersverenigingen over overbodige regels. Regeldruk is één van de thema's binnen het uit te werken economisch beleidsplan.

3.4 Gebiedsmarketing

3.4.1 Opstellen en uitvoeren marketingplan stad Zevenaar

Jaar realisatie

2022

We stellen een marketingplan voor de stad Zevenaar op, omdat wij moeten concurreren met andere gemeenten als het gaat om financiers, bewoners, bedrijven en recreanten. Deze doelgroepen zoeken een passende, relevante omgeving voor hun activiteiten. Die omgeving is de optelsom van locaties, voorzieningen en andere factoren. City marketing richt zich op het beïnvloeden van keuzes ten aanzien van ruimtelijk gedrag. In het marketingplan bepalen we welke gemeente we willen zijn in de toekomst. De basis voor het marketingplan ligt in de nog op te stellen economische visie voor Zevenaar.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Niet gestart

Niet gestart

Na afronding van de Zevenaarse Economische Agenda starten we met de uitvoering van deze activiteit.

3.4.2 Verbeteren toeristische informatievoorziening en promotie

Jaar realisatie

2019

We bepalen hoe en met welke partners we onze inwoners en toeristen op adequate wijze informeren over en enthousiasmeren voor het toeristisch aanbod in onze gemeente.
We blijven de regiocampagne 'De Liemers Helemaal Goed' (DLHG) ondersteunen. Daarmee wordt het merk Liemers gebruikt en verder versterkt voor de interne branding van het gebied. Dit leidt tot meer trots op hun woonomgeving bij de eigen bewoners, die ook ons visitekaartje en onze ambassadeurs zijn.
Daarnaast zoeken we, samen met het Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem-Nijmegen (RBT KAN), het Toeristisch Informatiecentrum ‘t Gelders Eiland (TIC), de diverse VVV-punten en DLHG, naar een optimale structuur en samenwerking op het gebied van toeristische informatievoorziening en het stroomlijnen van de marketing van ons toeristisch product (gebied, routes, points of interest, accommodaties). Dit betreft zowel de digitale als de fysieke kant. Hierin wordt ook de relatie met Hal12 en de Fashion Outlet Zevenaar gelegd.
Waarop (op welke thema's en doelgroepen) de toeristische promotie zich in de nabije toekomst vooral zal richten (welke poppen zetten we vooral in de etalage), bepalen we bij de totstandkoming van het beleidsplan vrijetijdseconomie.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Volgens plan

Volgens plan

In 2018 hebben wij - net als de jaren ervoor - de regiocampagne De Liemers Helemaal Goed (DLHG) gefinancierd. De opdracht voor het Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem-Nijmegen (nu Visit Arnhem Nijmegen) is in 2018 doorgelopen. Net zoals de subsidie voor het Toeristisch Informatiecentrum (TIC) in Tolkamer. TIC heeft uitdrukkelijk de opdracht gekregen niet alleen het Gelders Eiland, maar ook de rest van Zevenaar te bedienen. Met deze drie partijen (DLHG, Visit Arnhem_Nijmegen en TIC) zijn wij in 2018 op de oude voet verder gegaan in afwachting van de bredere ontwikkelingen en discussie die wordt gevoerd op provinciaal niveau hoe gastheerschap van de toekomst eruit komt te zien. De (mogelijke) invulling van "informatie & inspiratie" in Hal12 en de FOZ nemen we daarin mee.
We zijn gestart met het opstellen van het beleidsplan vrijetijdseconomie. Toeristische informatievoorziening en promotie maken daar onderdeel van uit.

Verbonden partijen

Bedragen x € 1.000

Naam

Openbaar belang en doel

Bijdrage
2019