3.1 Versterken economische ontwikkeling | |||
---|---|---|---|
3.1.1 Bijdragen aan Logistiek Innovatiehuis Achterhoek Liemers | |||
In 2017 is door de Liemerse gemeenten besloten bij te dragen aan het Logistiek Innovatiehuis Achterhoek Liemers. Deze vereniging is onderdeel van Logistics Valley. De A12 regio is hierin 1 van de 3 hotspots. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Volgens plan | Volgens plan | ||
De bijdrage voor 2018 is voldaan. Het Lila heeft in 2018 de logistieke hotspot de Liemers vertegenwoordigd in Logistics Valley en heeft de brede lobby gevoerd om de logistieke sector als positieve economische drager op de kaart te zetten. | |||
3.1.2 Ondersteunen aanleg snelle en betrouwbare internetvoorziening in buitengebied | |||
Het buitengebied van de Zevenaar is nog niet voorzien van snel en betrouwbaar internet. In oktober 2018 hebben de gemeenten uit de regio Arnhem-Nijmegen de samenwerking afgerond, omdat de mogelijkheden om glasvezel in het buitengebied aan te laten leggen inzichtelijk waren gemaakt. Twee marktpartijen hebben onafhankelijk van elkaar interesse getoond in de aanleg van glasvezel in het buitengebied. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Volgens plan | Volgens plan | ||
Wij hebben in 2018 gesprekken gevoerd met verschillende marktpartijen die geïnteresseerd zijn om in het buitengebied glasvezel aan te leggen. Deze gesprekken lopen nog. | |||
3.1.3 Opstellen economische visies Liemers en Zevenaar | |||
In 2018 wordt een Economische visie Liemers opgesteld. Aansluitend hierop werken we een visie met uitvoeringsplan uit voor de gewenste economische ontwikkeling in onze gemeente. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Volgens plan | Volgens plan | ||
De Economische visie Liemers is in concept gereed. In aansluiting hierop hebben wij gewerkt aan de Zevenaarse visie, met name de positionering van Zevenaar in het economische speelveld en een stakeholderanalyse. Deze is opgesteld in samenwerking met de ondernemers. Dit is de basis voor de nog vast te stellen economische agenda Zevenaar. | |||
3.1.4 Uitvoeren en monitoren Regionaal Programma Werklocaties (RPW) | |||
Om vraag en aanbod naar werklocaties (bedrijventerreinen, kantoorlocaties en perifere detailhandel) in de regio voor 2021 in balans te brengen, is het RPW opgesteld en door de provincie vastgesteld en juridisch verankerd in de provinciale omgevingsverordening. Dit RPW moet nu worden uitgevoerd. Hiervoor is een werkplan, met een werkorganisatie, opgesteld, dat de komende jaren wordt uitgevoerd. De kosten hiervoor zijn begroot op € 95.000 op jaarbasis. Dit is geaccordeerd in het regionaal portefeuillehoudersoverleg EZ en de kosten worden door de regio doorberekend aan de deelnemende gemeenten. Deze bijdrage is afhankelijk van het aantal inwoners. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Volgens plan | Volgens plan | ||
In september is de jaarlijkse Monitoring RPW opgeleverd. Naar aanleiding hiervan is besloten dat in de volgende monitor de doortrekking van de A15 en de verbreding van de A12 wordt meegenomen. Bovendien is gewerkt aan het opstellen van de Ruimtelijke Uitwerking RPW, waarin staat aangegeven waar en hoeveel m2-ers werklocaties er geschrapt moet worden per 1 januari 2021. | |||
3.1.5 Uitvoeren Liemerse economische visie | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
3.2 Ruimte bieden voor ondernemen | |||
3.2.1 Bruisend maken centrum Zevenaar - activiteiten 2018 | |||
In 2017 is het Inspiratiedocument opwaardering openbare ruimte centrum Zevenaar opgesteld. Op basis hiervan wordt een aantal maatregelen voorgesteld om het centrum toekomstbestendig te maken. Voor 2018 zetten we in op het opruimen van onnodige obstakels, handhaving van uitstallingen en reclame, het vergroenen van stegen en het fietsparkeren. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Volgens plan | Gerealiseerd | ||
Wij zijn gestart met het opruimen van overtollige paaltjes, het handhaven op de uitstallingen en reclame en het vergroenen rondom de kerk. In het inrichtingsontwerp wordt het fietsparkeren, het verder vergroenen van het centrum en het opwaarderen van het straatmeubilair opgenomen. |
Voorstel raad
Deze activiteit loopt over in de activiteiten voor 2019. Deze staan in een afzonderlijke activiteit. | |||
3.2.2 Bruisend maken centrum Zevenaar - activiteiten 2019 | |||
In 2017 is het Inspiratiedocument opwaardering openbare ruimte centrum Zevenaar opgesteld. Op basis hiervan wordt een aantal maatregelen voorgesteld om het centrum toekomstbestendig te maken. Hieraan wordt gefaseerd uitvoering gegeven. In 2019 richten we ons op het planten van beeldbepalende bomen bij de entrees van het centrum, het verder opwaarderen van de stegen en het structureren van het fietsparkeren. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Niet gestart | Niet gestart | ||
Deze activiteiten zijn gepland voor 2019. | |||
3.2.3 Bruisend maken centrum Zevenaar - Herinrichten Raadhuisplein | |||
In 2019 wordt het voormalig gemeentehuis aan het Raadhuisplein herontwikkeld door de eigenaar. In aansluiting hierop richten wij het plein opnieuw in, waarbij wij de uitgangspunten van het Inspiratiedocument opwaardering openbare ruimte centrum Zevenaar toepassen. De voorbereiding van het ontwerpproces voor de inrichting het Raadhuisplein is gestart in 2018, waarbij wij ook de discussie voeren over het wel of niet realiseren van een semi-permanente overkapping over het plein. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Niet geheel volgens plan | Volgens plan | ||
Conform projectplan zijn de wensen en behoeften van verschillende betrokken partijen geïnventariseerd. In de kadernota is een totale investering voor dit project opgenomen voor een bedrag van € 690.000 in het jaar 2019. Onderdeel van deze investering is het voorbereidingskrediet van € 40.000. Dit budget is nog niet volledig benut. De eerste sessies om wensen en ideeën van betrokkenen op te halen hebben plaatsgevonden. | |||
3.2.4 Bruisend maken centrum Zevenaar - Herinrichten Markt en Muldershof | |||
In 2017 is het Inspiratiedocument opwaardering openbare ruimte centrum Zevenaar opgesteld. Op basis hiervan wordt voorgesteld om de Markt en Muldershof te herinrichten om deze pleinen toekomstbestendig te maken. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Niet gestart | Niet gestart | ||
We hebben nog geen start gemaakt met de planvoorbereiding. | |||
3.2.5 Herstructureren bedrijventerreinen | |||
Om de economische waarde van bedrijventerreinen te behouden, knappen we verouderde bedrijventerreinen op. Dit gebeurt op logische momenten. De bedrijventerreinen die we als eerste herstructureren zijn Tatelaar in Zevenaar en Halve Maan in Lobith. We kunnen nog niet aangeven wanneer we hiermee starten, omdat we eerst belangrijke verkeerskundige maatregelen moeten nemen. In de economische visie en het uitvoeringsprogramma die we opstellen is herstructurering van bedrijventerreinen een thema. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Niet gestart | Niet gestart | ||
We zijn nog niet gestart met de uitwerking. Deze is afhankelijk van het uitvoeringsprogramma van het nog op te stellen economisch beleidsplan, de verkeerskundige aanpassingen rondom de ontsluiting van de A12 en de ontwikkelingen op de Halve Maan. De Zevenaarse economische agenda is nog niet gereed. | |||
3.2.6 Invullen gebouw Raadhuisplein 1 | |||
Wij gaan diverse activiteiten uitvoeren in en om het gebouw Raadhuisplein 1. De warmte koude opslag wordt afgedicht en het voormalige gemeentehuis zal deels worden gehuurd voor de functies: openbaar toilet, fietsenstallen en kantoorruimte voor de marktmeester en evenementen. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Volgens plan | Volgens plan | ||
Conform planning. De WKO is gedicht en de studie naar het Freulebos is uitgevoerd. De sloop van het pand is gestart, maar heeft vertraging opgelopen vanwege onverwacht aanwezige asbest in het pand en vanwege te verwachten claims van omwonenden voor verzakkingen als gevolg van de bouw. De asbest is in 2018 verwijderd. Er liggen geen afspraken vast over de planning. De ontwikkelaar is in dit proces leidend. De rol van de gemeente is beperkt. | |||
3.2.7 Ontwikkelen bedrijventerrein BusinessPark 7Poort | |||
We gaan tot en met 2021 de nog circa 40 hectare beschikbare gronden op BusinessPark 7Poort uitgeven. Hiervoor zijn versnellingsmaatregelen in gang gezet. Dit zijn onder andere de herinrichting van de Wal Masqué, het aanleggen van de hoofdlaan 7Poort en het (inter)nationaal op de kaart zetten van 7Poort door actieve marketing, acquisitie en de aanleg van een 2e viaduct (zie activiteit 2.1.1). | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Volgens plan | Volgens plan | ||
We zijn in 2018, en uiteraard ook nu nog, volop met gesprekken en onderhandelingen bezig. Begin 2019 heeft dit geleid tot overeenstemming over de uitgifte van de 19 ha kavel. Afgelopen jaar zijn de voorbereidingen gestart voor de aanpak van de Wal Masqué, de waterpartijen en de aanleg van de resterende infrastructuur. De realisatie hiervan start medio 2019 en zal doorlopen tot medio 2020. | |||
3.2.8 Ontwikkelen van de Fashion Outlet Zevenaar (FOZ) op BusinessPark 7Poort | |||
Het ontwikkelen van de FOZ op BusinessPark 7Poort is in de 'voorbereidingsfase'. Dat betekent dat we werken aan de planuitwerking, de omgevingsvergunning en de voortgang van het Actieplan (convenant). | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Volgens plan | Volgens plan | ||
Nadat in 2017 het bestemmingsplan is vastgesteld en de koopovereenkomst met de ontwikkelaar is getekend zijn de plannen voor de Fashion Outlet in 2018 verder uitgewerkt. Begin 2019 heeft de ontwikkelcombi de aanvraag omgevingsvergunning ingediend. De verwachting is dat de ontwikkelcombi in de tweede helft van 2019 gaat starten met de realisatie. De grond wordt dan ook geleverd. | |||
3.3 Dienstverlening aan ondernemers | |||
3.3.1 Inkopen bij lokale Liemerse bedrijven | |||
'Kansen voor lokale ondernemers' is één van de aandachtsvelden van het (Liemers) inkoopbeleid. We leggen hier meer focus op, zodat de kansen van lokale ondernemers vergroot worden. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Volgens plan | Volgens plan | ||
Medio 2018 zijn via een raadsinformatiebrief stappen aangekondigd om de bekendheid van het inkoopbeleid bij gemeentelijke inkopers te versterken. Dat is gebeurd. Inmiddels is op de website www.inkoopapp-deliemers.nl een lijst van verwachte onderhandse aanbestedingen gepubliceerd. Regionale ondernemers kunnen hun belangstelling voor zo'n aanbesteding kenbaar maken. Uit de meest recente spend-analyse, over 2017, blijkt dat de Liemerse gemeenten 67,6 miljoen euro besteedden aan beïnvloedbare uitgaven. Daarvan is 28,5 miljoen besteed in de regio, dat wil zeggen bij bedrijven binnen een straal van 25 kilometer. Dat is 42,1%. Dit cijfer is niet vergelijkbaar met cijfers in raadsinformatiebrief over inkoopbeleid van medio 2018 (nummer 2018-063). Cijfers over 2018 zijn nog niet beschikbaar. | |||
3.3.2 Stimuleren start-ups | |||
We stimuleren startende bedrijven om de werkgelegenheid in onze gemeente te verhogen. Wat de beste manier is om dit te doen zal blijken uit de nog op te stellen economische visie Zevenaar. In de economische visie Zevenaar gaan we bepalen welk resultaat we nastreven met deze maatregel. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Niet gestart | Niet gestart | ||
Na afronding van de Zevenaarse Economische Agenda starten we met de uitvoering van deze activiteit. | |||
3.3.3 Verminderen regeldruk voor midden- en kleinbedrijf (MKB) | |||
Wij willen overbodige regels voor het MKB verminderen. De inventarisatie van regels waarvan de meerwaarde niet duidelijk is, gebruiken we als startpunt voor het formeren van een 'paarse krokodillenbrigade'. Hierin gaan wij samen met ondernemers op zoek naar mogelijkheden om processen te vereenvoudigen en regeldruk te verminderen. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Volgens plan | Volgens plan | ||
De ondernemerspeiling 2017 is de basis geweest voor het voeren van gesprekken met ondernemersverenigingen over overbodige regels. Regeldruk is één van de thema's binnen het uit te werken economisch beleidsplan. | |||
3.4 Gebiedsmarketing | |||
3.4.1 Opstellen en uitvoeren marketingplan stad Zevenaar | |||
We stellen een marketingplan voor de stad Zevenaar op, omdat wij moeten concurreren met andere gemeenten als het gaat om financiers, bewoners, bedrijven en recreanten. Deze doelgroepen zoeken een passende, relevante omgeving voor hun activiteiten. Die omgeving is de optelsom van locaties, voorzieningen en andere factoren. City marketing richt zich op het beïnvloeden van keuzes ten aanzien van ruimtelijk gedrag. In het marketingplan bepalen we welke gemeente we willen zijn in de toekomst. De basis voor het marketingplan ligt in de nog op te stellen economische visie voor Zevenaar. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Niet gestart | Niet gestart | ||
Na afronding van de Zevenaarse Economische Agenda starten we met de uitvoering van deze activiteit. | |||
3.4.2 Verbeteren toeristische informatievoorziening en promotie | |||
We bepalen hoe en met welke partners we onze inwoners en toeristen op adequate wijze informeren over en enthousiasmeren voor het toeristisch aanbod in onze gemeente. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Volgens plan | Volgens plan | ||
In 2018 hebben wij - net als de jaren ervoor - de regiocampagne De Liemers Helemaal Goed (DLHG) gefinancierd. De opdracht voor het Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem-Nijmegen (nu Visit Arnhem Nijmegen) is in 2018 doorgelopen. Net zoals de subsidie voor het Toeristisch Informatiecentrum (TIC) in Tolkamer. TIC heeft uitdrukkelijk de opdracht gekregen niet alleen het Gelders Eiland, maar ook de rest van Zevenaar te bedienen. Met deze drie partijen (DLHG, Visit Arnhem_Nijmegen en TIC) zijn wij in 2018 op de oude voet verder gegaan in afwachting van de bredere ontwikkelingen en discussie die wordt gevoerd op provinciaal niveau hoe gastheerschap van de toekomst eruit komt te zien. De (mogelijke) invulling van "informatie & inspiratie" in Hal12 en de FOZ nemen we daarin mee. | |||
5.1 Sport | |||
5.1.1 Harmoniseren subsidiebeleid | |||
Vanaf 2018 harmoniseren wij het subsidiebeleid. We koppelen dit aan activiteiten en prestaties die bijdragen aan doelstellingen van onze gemeente op de diverse beleidsterreinen. Sport, culturele en welzijnsverenigingen en organisaties betrekken we actief bij de totstandkoming van het nieuwe subsidiebeleid. De discussie rondom de OZB wordt meegewogen. Het nieuwe subsidiebeleid wordt van toepassing op subsidies die we verlenen vanaf 2020. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Volgens plan | Niet geheel volgens plan | ||
In 2018 hebben we alle betrokken partijen en verenigingen geconsulteerd. De doorlooptijd van het harmonisatieproces is langer dan verwacht. Besluitvorming vindt na de zomer 2019 plaats. Dit is op tijd om het subsidiebeleid per januari 2020 in te laten gaan. Wij hebben belanghebbenden op de hoogte gebracht van dit uitstel. Zij kunnen hun aanvragen voor 2020 later indienen en we behandelen deze in het vierde kwartaal van 2019. |
Voorstel raad
De raad wordt voorgesteld de planning aan te passen. | |||
5.1.4 Realiseren Beachveld | |||
De korfbal-, volleybal- en handbalverenigingen willen gaan sporten op een beachveld. Hiervoor hebben zij samen met Ataro een aanvraag ingediend. Voor deze aanvraag is uitgegaan van een beachveld van 35x50 meter. Met deze afmetingen is multifunctioneel gebruik mogelijk en kan er ook competitie worden gespeeld. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Volgens plan | Gerealiseerd | ||
De Zwaluwen (korfbal), OBW (handbal) en Labyllov hebben samen met Ataro B.V. bij de accommodatie van korfbalvereniging De Zwaluwen een multifunctioneel beachveld van 33 x 44 meter aangelegd. Het veld voldoet hiermee aan de A-status. Met deze afmetingen is het mogelijk om verschillende beachsporten op competitieniveau te spelen. |
Voorstel raad
Wij stellen u voor de activiteit af te sluiten. | |||
5.2 Kunst en cultuur | |||
5.2.1 Beheren en behouden kunstcollectie | |||
Wij mogen trots zijn op ons kunstbezit. Voor een gemeente hebben wij een bijzonder kunstbezit. Hier is meer mee mogelijk dan tot nu toe bereikt wordt. Door het beheer te intensiveren kan de tentoongestelde kunst in ons gemeentehuis twee maal per jaar vernieuwd worden. Dit komt het behoud van de werken ten goede en biedt tegelijkertijd afwisseling en prikkeling voor de medewerkers en bezoekers. Door meer in te zetten op toegankelijkheid en communicatie neemt de bekendheid toe. Hierdoor wordt de kunst als het ware het visitekaartje voor onze gemeente, kunnen inwoners de kunst beter ervaren en kan deze haar oorspronkelijke grandeur van art in the factory weer tonen. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Volgens plan | Niet geheel volgens plan | ||
Wij hebben de overeenkomst met Kunstwerk! het Liemers museum voor het beheer van de kunstcollectie vernieuwd. In 2018 is het niet gelukt de kunstcollectie in het gemeentehuis tweemaal te vervangen. Dit heeft geleid tot een onderbesteding op het budget subsidie. |
Voorstel raad
De raad wordt voorgesteld om de planning aan te passen, om in 2019 te kunnen monitoren op de toepassing van kunst in Hal 12. | |||
5.2.3 Ondersteunen culturele activiteiten | |||
Wij zetten in op een divers en kwalitatief sterk cultureel aanbod en het behoud van een breed en hecht verenigingsleven. Dit verhoogt de aantrekkingskracht van onze gemeente. We stimuleren het maken, delen en ontmoeten door culturele festivals te ondersteunen. Hiermee dragen we ook bij aan de profilering van onze gemeente en de kernen in het bijzonder. Samen met de gemeenten Duiven en Westervoort en de provincie investeren we met het Cultuur- en Erfgoedpact 2017-2020 in de Liemers € 480.000 in kunst, cultuur en erfgoed (bestaand beleid). Inwoners, verenigingen en organisaties voeren samen de activiteiten en projecten uit. Dit draagt bij aan een sterke, trotse en leefbare regio. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Volgens plan | Volgens plan | ||
Vanuit het Cultuur- en Erfgoedpact zijn in 2018, naast de doorlopende projecten, stimuleringssubsidies voor 25 kleine initiatieven verstrekt. Alle activiteiten vallend onder het Cultuur- en Erfgoedpact zijn te volgen via de website Leven in de Liemers. | |||
5.2.5 Ondersteunen organisatie Kunstwerk! | |||
Cultuur is de smaakmaker van onze gemeente en een gezonde culturele infrastructuur vormt de basis van een bloeiend cultureel leven. Kunstwerk!, de fusie van de vier Liemerse professionele culturele organisaties het Musiater, Bibliotheek de Liemers, het Liemers museum en de Volksuniversiteit voor Zevenaar e.o., vormt hier een belangrijk onderdeel van. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Volgens plan | Niet geheel volgens plan | ||
Met Kunstwerk! zijn wij in 2018 nieuwe prestatie afspraken overeengekomen. Deze zien toe op de te leveren prestaties van Kunstwerk! op het gebied van kennis en informatie, ontwikkeling en educatie, lezen en literatuur, cultuurhistorie en kunst en muziek en podiumkunsten. De gemaakte afspraken vormen de basis voor de prestaties voor de komende jaren. Wij volgen de ontwikkeling van Kunstwerk! bestuurlijk en ambtelijk, in afstemming met de andere Liemerse gemeenten. |
Voorstel raad
De raad wordt voorgesteld om de planning aan te passen, om blijvend te kunnen monitoren. | |||
5.2.6 Ontwikkelen Hal 12 | |||
Hal 12 biedt straks naast de publieksbalies van onze gemeente en de Regionale Sociale Dienst, producten en diensten op het gebied van cultuur, cinema, media, educatie en erfgoed. Geconcentreerd onder één dak ontstaat een gevarieerd aanbod voor een breed publiek, waarbij ontmoeten, ervaren en beleven centraal staat. Hal 12 wordt daarmee een podium voor samenwerking en biedt een belangrijke impuls voor het centrum. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Volgens plan | Niet geheel volgens plan | ||
De verbouwing van Hal 12 is in 2018 gestart en verloopt conform planning. Op het gebied van de governance, de exploitatie, programmering en dienstverlening en de horeca zijn in 2018 concrete stappen gezet. Hiermee is een stevige basis gelegd om Hal 12 in 2019 te kunnen openen. | |||
5.4 Vrijetijdseconomie | |||
5.4.2 Oppakken kansen recreatie en toerisme | |||
Recreatie en toerisme is een van de speerpunten van onze gemeente. Ter uitvoering hiervan stellen wij samen met de sector een beleidsplan vrijetijdseconomie op. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Volgens plan | Volgens plan | ||
De activiteit loopt volgens planning:
| |||
5.4.3 Verder ontwikkelen toeristische infrastructuur | |||
We zorgen dat de basis op orde komt en maken af waar we aan begonnen zijn, waaronder een aantal projecten vanuit de subsidie Sterk Bestuur. Zo maken we het wandelkeuzenetwerk af en realiseren vier klompenpaden. Ook brengen we de toeristische bebording op orde. Het ruiter- en menroutenetwerk breidt zich uit. In het kader van Rivierklimaatpark onderzoeken we de mogelijkheden van een fietsbrug over de IJssel. We onderzoeken of de paardensport ook van deze fietsbrug gebruik kan maken. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Volgens plan | Volgens plan | ||
Betreffende deze activiteit zijn de volgende zaken te melden:
| |||
5.4.4 Vergroten verblijfsmogelijkheden in gemeente | |||
We gaan in gesprek met toeristisch-recreatieve ondernemers over hoe zij hun aanbod kunnen verbeteren en welke rol de gemeente daarbij speelt. Dit onderwerp nemen wij ook mee in de ontwikkeling van het beleidsplan vrijetijdseconomie en wordt in 2019 vervolgd met concrete maatregelen. | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |
Volgens plan | Volgens plan | ||
In contact met toeristisch-recreatieve ondernemers spreken we regelmatig over het verbeteren van hun aanbod. Dit is een doorlopende activiteit, zoals bijvoorbeeld bij bedrijfsbezoeken. | |||
5.4.6 Uitvoeren beleidsplan vrijetijdseconomie | |||
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken | |