Jaarstukken 2018

5. Mobiliteit en bereikbaarheid

Wat hebben we gedaan?

2.1 Verkeer en vervoer

2.1.1 Aanleggen 2e viaduct 7Poort

Bereikbaarheid van onze gemeente en de bedrijventerreinen in Zevenaar is belangrijk. Wij stimuleren de uitgifte van de kavels op 7Poort volop (zie programma 3).  Een belangrijke bijdrage hieraan levert het aanleggen van een 2e viaduct.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Volgens plan

Volgens plan

In de raadsvergadering van 26 september 2018 hebt u een besluit genomen over de aanleg van het 2e viaduct.

2.1.2 Brengen en houden lokale wegennet op goed onderhoudsniveau

Uitvoeren noodzakelijk achterstallig onderhoud
De raad heeft het gewenste onderhoudsniveau op beeldkwaliteit van de openbare ruimte vastgesteld. Het is noodzakelijk dat wij op diverse wegen achterstallig onderhoud uitvoeren. Deze wegen zijn nu verkeersonveilig en uitstel van onderhoud is niet langer te verantwoorden. Wanneer wij geen maatregelen nemen, vallen de wegen onder de norm van wettelijke aansprakelijkheid en zijn schadeclaims te verwachten.  In 2018 hebben wij op de volgende wegen een nieuwe asfaltverharding aangebracht:
- de fietspaden langs de Pannerdenseweg, Batavenweg, Berghoofdseweg, Oliemolen;
- Barlestraat;
- Zwalmstraat.
Verder hebben wij op diverse 3o km/u wegen slijtlagen aangebracht waardoor de levensduur van deze wegen met 10 jaar is verlengd.

Vervangen brug Eltenseweg
Op basis van uitgevoerde constructiemetingen en de daaruit blijkende slechte conditie van de brug mogen zware vrachtvoertuigen (> 40 t) geen gebruik meer maken van deze brug. Deze tijdelijke maatregel kan tot claims lijden van diverse transportbedrijven, doordat ze ongeveer 10km moeten omrijden. Het overige vrachtverkeer hebben we moeten beperken door eenrichtingsverkeer in te stellen. We kunnen de brug nu met een noodmaatregel (een extra pijler aanbrengen) weer toegankelijk maken voor al het vrachtverkeer. De begrote kosten hiervan bedragen ongeveer € 50.000. Deze kosten dekken wij uit het krediet (€ 650.000) van de ‘vervanging brug Eltenseweg’ welke aangevraagd is in de Kadernota 2018-2022. Door deze tijdelijke maatregel kan het restant krediet (€ 600.000) doorschuiven van 2019 naar 2022. Dit uitstel geeft mogelijkheden om samen met Kreis Kleve (D) een integraal plan te maken om het gebied verder in te richten, waardoor er mogelijk kosten bespaard kunnen worden en een meer passende oplossing mogelijk wordt.

Reconstructie Halve Maan Lobith
Het projectgebied ‘reconstructie Halve Maan ’ omvat het gebied tussen de rotonde Batavenweg en Herwensedijk. In dit projectgebied realiseren wij een fietsverbinding en vervangen wij ook alle verhardingen en renoveren we het grootste gedeelte van het openbare groen. Verder wordt er op de Halve Maan geparkeerd op de rijbaan. Na de herinrichting kan er alleen nog geparkeerd worden in de parkeervakken. Dit project schuift door naar 2019.

Herinrichting Kop van Tolkamer
De aanleiding voor de projecten is de achterstand in onderhoud openbare ruimte (verpaupering). De Kop van Tolkamer onderscheidt zich van de omgeving. Door de kwaliteitsimpuls en het opknappen van de openbare ruimte ontstaat in de Kop van Tolkamer een toeristische meerwaarde, het zet de Kop van Tolkamer op de kaart. Dit project schuift door naar 2019.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Niet geheel volgens plan

Volgens plan

Uitvoeren noodzakelijk achterstallig onderhoud
Op diverse wegen hebben wij slijtlagen aangebracht om de wegen weer veilig te maken. Het budget voor 2018 hebben wij volgens plan besteed. In 2019 hebben we alle asfalteringswerkzaamheden afgerond.

Vervangen brug Eltenseweg
Het onderzoek naar tijdelijke maatregelen om de brug Eltenseweg weer open te stellen voor vrachtverkeer hebben wij afgerond met een positieve conclusie. Deze conclusie houdt in dat met behulp van tijdelijke maatregelen begin 2019 de brug weer toegankelijk gemaakt wordt voor al het verkeer inclusief het zware vrachtverkeer.

Reconstructie Halve maan Lobith
Het plan hebben wij voorbereid en verder hebben wij diverse voorbereidende onderzoeken uitgevoerd. Deze onderzoeken hebben o.a. betrekking op asfalt, de bodemgesteldheid, kabels en leidingen en verkeersstructuur.

Herinrichting Kop van Tolkamer
In november  2018 heeft u een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld. Daar hebben wij diverse onderzoeken voor uitgevoerd.

Wegenlegger
Wij hebben  in 2018 extern opdracht gegeven om de wegenlegger op te stellen. De afronding vindt plaats in 2019.

2.1.3 Infrastructuur voorbereiding en uitvoering

De komende vier jaar (en verder) worden bestaande wegen heringericht en voeren we planstudies uit naar nieuwe (rand-)wegen. Er is een krediet nodig voor capaciteit, onderzoek en uitvoering.
De investering heeft betrekking op de volgende projecten:
·Coördinatie en regie infrastructurele projecten in de uitvoering
·Project A15/A12
·Aanpassing Arnhemseweg en weg Hengelder (waaronder Herinrichting parkeerplaatsen sportvelden Hengelder, Oversteek Douwe Dekkerstraat en onvoorziene werken)
·Planvorming herinrichting Edisonstraat
·Planvorming herinrichting Mercurion
·Planvorming herinrichting Doesburgseweg
·Spoorverdubbeling Zevenaar-Didam
·Herinrichting Babberichseweg
·Planstudie Noordelijke Randweg
·Planstudie doortrekking Witte Kruis/MER
·Monitoring geluid, fijnstof en trillingen
·Onderzoeken akoestische maatregelen onderliggend wegennet
·Effecten realisatie Vliegveld Lelystad voor Zevenaar

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Volgens plan

Volgens plan

Alle projecten lopen op schema of moeten nog worden opgestart. Onderstaand een korte samenvatting:

- Coördinatie en regie infrastructurele projecten
Doel van het overleg is om de verkeersoverlast tijdens de uitvoering in Zevenaar te beperken.  In het overleg stemmen we (tijdelijke) afsluitingen en omleidingen op elkaar af. Er vindt afstemming plaats tussen verantwoordelijke partijen die betrokken zijn in het ruimtelijk domein en dan specifiek de uitvoering van de projecten in en rondom Zevenaar. De betrokken partijen zijn de gemeente Zevenaar, buurgemeenten, provincie, RWS, Prorail en uitvoerende aannemers. Wij hebben een website 'opweginzevenaar' gelanceerd en een app waar de laatste informatie te vinden is over de werkzaamheden en afsluitingen en omleidingen.

- Project A15/A12
Wij hebben overeenkomsten gesloten met RWS en de provincie en Waterschap Rijn en IJssel. In de overeenkomsten staan afspraken over de uitvoering van de werkzaamheden en de leges.

- Aanpassing Arnhemseweg
Wij hebben concept plannen uitgewerkt in defintieve plannen en diverse onderzoeken uitgevoerd. Er hebben voorbereidende werkzaamheden plaats gevonden zoals het verwijderen van de bomen en verleggen kabels en leidingen. Ook is de aanbesteding gestart met als resultaat een gunning in 2018. Wij hebben de omgeving via diverse kanalen geïnformeerd en de communicatie opgezet ter voorbereiding van de uitvoering. De capaciteit en organisatie voor de uitvoering is voorbereid en op orde gemaakt. Per kwartaal stellen wij een voortgangsrapporage op over de stand van zaken. Deze zijn toegevoegd in de digitale map A15/A12.

- Aanpassing weg Hengelder
Wij hebben concept plannen uitgewerkt in defintieve plannen en diverse onderzoeken uitgevoerd. De aanbesteding is opgestart. Wij hebben met het Waterschap Rijn en IJssel een gebiedsvisie ontwikkeld voor het gebied Hengelder/Edisonstraat. Met RWS  en het Waterschap is een financiële compensatie overeengekomen voor deze gebiedsvisie. De capaciteit en organisatie voor de uitvoering is voorbereid en op orde gemaakt. De scope van het project hebben wij uitgebreid met drie projecten: herinrichting parkeerplaats sportveld Hengelder, Gebiedsvisie Hengelder en oversteek Douwe Dekkerstraat.  U heeft hiervoor geld beschikbaar gesteld. Per kwartaal stellen wij een voortgangsrapportage op over de stand van zaken. Deze zijn toegevoegd in de digitale map A15/A12.

- Planvorming Edisonstraat
Wij hebben de herinrichting van de weg afstemd met de realisatie van de snelfietsroute F12. Wij zijn begonnen met een variantenstudie om de Edisonstraat te verbinden met het bedrijventerrein Mercurion.

- Planvorming Mercurion en Doesburgseweg
Beide projecten staan 'on hold'. Aanpassing van beide wegen/gebieden kan pas plaatsvinden nadat de Griethse Poort gesloten is.

- Spoorverbetering Zevenaar-Didam
De voorbereiding is in 2018 gestart en ProRail heeft de aannemer geselecteerd.

- Herinrichting Babberichseweg
Als gevolg van de spoorverbetering wordt de spoorwegovergang Babberichseweg heringericht. Wij pakken dit op na afronding van de spoorverbetering in 2020. Wij hebben met de bewoners van de Poelwijkerlaan en het restaurant en partijen zoals ProRail, Landgoed en crematorium één sessie gehouden over de ontwkkelingen die in het gebied plaatsvinden.

- Planstudie Noordelijke Randweg
De basis voor deze weg ligt in het op te stellen Verkeers- en Vervoersplan. In 2018 zijn wij hiermee gestart. Deze is in concept gereed en wordt in 2019 aan u ter beschikking gesteld.

- Monitoring van geluid en fijnstof.
De ODRA heeft een Plan van Aanpak opgesteld en is gestart met de uitvoering.

- Effecten van vliegveld Lelystad
Wij hebben samen met Duiven mogelijke gevolgen van het project in beeld gebracht en beoordeeld. Wij zijn bij diverse (informatie)bijeenkomsten  van het Rijk en de provincie geweest.

2.1.4 Investeren in veilige wegen

Bij de uitvoering van groot onderhoud en grootschalige reconstructies is de verkeersveiligheid een vast onderdeel van de weginrichting. Daarnaast zijn de volgende specifieke verkeersveiligheidsmaatregelen voorbereid:

Heilige Huisjes/Zuiderlaan
Bewoners wensen verkeersremmende maatregelen in Heilige Huisjes/Zuiderlaan. De lange rechte weg nodigt uit tot een hoge rijsnelheid. De bewoners ervaren dit als onveilig. Uit verkeersmetingen blijkt dat er inderdaad  te hard wordt gereden. De weg is onvoldoende ingericht als een 30 km/u zone. Er is gekeken naar verschillende typen maatregelen. Vanwege het verkeersaanbod stellen wij voor drempels aan te leggen. Bewoners staan positief tegenover deze plannen. Het definitieve ontwerp is in 2018 afgerond met instemming van de buurt.

Fietsoversteek rotonde Landeweerdijk
De Landeweerdijk, Ringbaan Oost en Babberichseweg in Zevenaar zijn met elkaar verbonden door een rotonde (hierna: rotonde N336). Rotonde N336 heeft voor vele weggebruikers een belangrijke functie. De rotonde vormt de verbinding tussen de nieuwbouwwijk Groot Holthuizen en het centrum van Zevenaar. Maar ook vervult rotonde N336 een belangrijke rol in de verbinding tussen Zevenaar en de middelbare school het Liemers College. Rotonde N336 is ruim opgezet, wat kan uitnodigen tot verkeerd gebruik. Zo wordt er met enige regelmaat tegen de richting in gefietst. Er is behoefte aan het creëren van een veiligere situatie. Een veilige oversteek is van belang, onder meer door de grote snelheidsverschillen (80 km/u vs. 20 km/u). Wij willen aan de noordzijde van de rotonde een fietsoversteek in twee richtingen maken. De voetgangers op de oversteek moeten net als nu voorrang geven aan het kruisende verkeer. Een dubbele oversteek voorkomt tegen de richting in fietsen en maakt de verkeerssituatie daarmee veiliger. Ook vormt een dubbele oversteek een logische verbinding tussen de wijk Groot Holthuizen en Zevenaar. Wij stellen voor om de zuidelijke oversteek aan de rotonde te verwijderen.

Aanpassing Dorpstraat/Babberichseweg
Op aandringen van aanwonenden heeft de provincie een plan opgesteld om de verkeersveiligheid van deze verkeerssituatie te verbeteren. Uit het onderzoek is gebleken dat de doorstroming van de provinciale wegen goed is, maar dat de verkeersveiligheid op een aantal punten verbeterd kan worden. Deze plaatsen zijn: fietsstrook langs de N811, oversteek Schutterspad over de N336 en insteek N812 ter hoogte van het Baborgaplein. Tussen provincie en onze gemeente is een kostenverdeling van respectievelijk 75% en 25% afgesproken. Voor fietsoversteek Bettestraatje is nog nader onderzoek nodig. In 2018 is vooral gewerkt aan het optimaliseren van de ontwerpplannen. Voor de fietsoversteken op de Babberichseweg (Bettestraatje en Uiversweg) zijn twee varianten ontwikkeld die nadere uitwerking behoeven.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Volgens plan

Volgens plan

In 2018 zijn wij gestart met de voorbereidende werkzaamheden. De planning verloopt volgens schema en kan in 2019 uitvoering vinden

Heilige Huisjes/Zuiderlaan
In 2018 hebben wij verschillende bijeenkomsten gehouden met aanwonenden en belanghebbenden over de inrichting van de Zuiderlaan en de Heilige Huisjes. Wij starten na de winter met wegonderhoud. Hierin nemen we de aanpassingen aan de Heilige Huisjes mee.

Fietsoversteek rotonde Landeweerdijk
De aanpassingen aan de rotonde N336 voeren wij in de eerste helft van 2019 uit De exacte startdatum is nog niet bekend omdat ondernemers wensen dat de werkzaamheden aan de Babberichseweg weg zoveel mogelijk gebundeld worden uitgevoerd.

Aanpassing Dorpstraat/Babberichseweg
We zijn in 2018 gestart met de voorbereiding van de werkzaamheden. De provincie is leidend voor de werkzaamheden in Babberich en verwacht voor de zomer van 2019 klaar te zijn.

2.2 Parkeren

2.2.1 Verbeteren parkeervoorzieningen

Parkeerautomaten
De aanbesteding voor de parkeerautomaten is voorbereid en begin januari 2019 gepubliceerd. We verwachten na de zomer van 2019 de nieuwe parkeerautomaten te kunnen plaatsen. Deze nieuwe parkeerautomaten werken volgens de nieuwste technieken, waardoor meer onderhoud op afstand kan plaatsvinden.

Pollers (zuilen automatische afsluiting)
Het groot onderhoud aan de centrumafsluiting is inmiddels uitgevoerd. Er is een start gemaakt met een meer jaren onderhoudsplan en een meer jaren begroting.

Pilot achteraf betalen parkeren
Vanwege wisselingen in het centrummanagement is de pilot achteraf betaald parkeren nog niet uitgevoerd.  Het plan was bedoeld om de voordelen van achteraf betalen voor het parkeren te belichten. Onderdeel van dit PvA is een pilot waarin iedereen die gebruik maakt van belparkeren (ook stadspasparkeren) het tweede uur parkeren gratis te geven. Wij gaan onderzoeken of de pilot in combinatie met plaatsing van nieuwe parkeerautomaten uitgevoerd kan worden.

Digitaliseren van de parkeervergunningen
In 2018 hebben wij een voorstel voor het digitaliseren van de parkeervergunningen opgesteld. Vanwege andere prioriteiten en beperkte inzet op het beleidsgebied parkeren blijft dit voorstel nog even op de plank liggen. Het uitrollen van dit project heeft namelijk een grote impact op de stad. Voor de invoering moeten we goed voorbereid en bezet zijn.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Volgens plan

Volgens plan

Parkeerautomaten
De aanbesteding voor de parkeerautomaten hebben wij in 2018 voorbereid. We verwachten na de zomer van 2019 de nieuwe parkeerautomaten te kunnen plaatsen. Deze nieuwe parkeerautomaten werken volgens de nieuwste technieken.

Pollers (zuilen automatische afsluiting)
Het groot onderhoud aan de centrumafsluiting hebben wij in 2018 uitgevoerd. Verder hebben we een start gemaakt met het opstellen van een meerjarenonderhoudsplan.

Pilot achteraf betalen parkeren
Vanwege wisselingen in het centrummanagement hebben wij in afstemming met de centrumondernemers de pilot achteraf betaald parkeren nog niet uitgevoerd.  De pilot was bedoeld om de voordelen van achteraf betalen voor het parkeren te belichten. Met deze pilot willen wij iedereen die gebruik maakt van belparkeren (ook stadspasparkeren) het tweede uur parkeren gratis geven. We onderzoeken of we de pilot samen met de plaatsing van de nieuwe parkeerautomaten uit kunnen voeren in 2019.

Digitaliseren van de parkeervergunningen
In 2018 hebben wij voorbereidingen getroffen voor het digitaliseren van de parkeervergunningen.

3.1 Versterken economische ontwikkeling

3.1.2 Ondersteunen aanleg snelle en betrouwbare internetvoorziening in buitengebied

Het buitengebied van de Zevenaar is nog niet voorzien van snel en betrouwbaar internet. In oktober 2018 hebben de gemeenten uit de regio Arnhem-Nijmegen de samenwerking afgerond, omdat de mogelijkheden om glasvezel in het buitengebied aan te laten leggen inzichtelijk waren gemaakt. Twee marktpartijen  hebben onafhankelijk van elkaar interesse getoond in  de aanleg van glasvezel in het buitengebied.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Volgens plan

Volgens plan

Wij hebben in 2018 gesprekken gevoerd met verschillende  marktpartijen die geïnteresseerd zijn om in het buitengebied glasvezel aan te leggen. Deze gesprekken lopen nog.