Jaarstukken 2018

6. Verbeteren bestuurscultuur

Wat hebben we gedaan?

0.1 Goed bestuur

0.1.1 Verbeteren bestuurscultuur

We verbeteren de bestuurscultuur en samenwerking om er zo optimaal mogelijk te kunnen zijn voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Daarbij streven we naar een meer open en transparante samenwerking tussen raad, college en ambtelijke organisatie. We werken als eenheid met duidelijkheid over eigen rollen.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Volgens plan

Bijsturing raad

Informeren en kennismaken
In maart 2018 hebben we een eerste bijeenkomst georganiseerd rondom de verbetering van de bestuurscultuur. Belangrijkste uitkomsten hiervan zijn dat het belangrijk is dat de rolverdeling helder is tussen raad, college en organisatie en dat het goed is dat we elkaar kennen. Om die reden hebben wij u bij diverse activiteiten (bijvoorbeeld de zomermarkt, Zevenaar Academie etc.) uitgenodigd om deel te nemen. Daarnaast zorgden we voor meer ambtelijke vertegenwoordiging bij commissie- en raadsvergaderingen. We stimuleerden contacten tussen medewerkers en raadsleden met als doel dat dit de besluitvorming en onderlinge verhoudingen ten goede komt. Op 7 juni 2018 was er een informatiemarkt voor u rondom het sociaal en ruimtelijk domein.  In het najaar is er een raadsconferentie geweest, dat voor een groot deel in het teken stond van de verbetering van de bestuurscultuur. Als conclusie is er een aantal uitgangspunten, suggesties voor verbetering en afspraken gemaakt, dat door allen is onderschreven.

Ontwikkelagenda voor sterk Zevenaar
Vanuit het proces van de herindeling is door de beide gemeenteraden gevraagd om een gedegen evaluatieonderzoek over de bestuurskracht van de nieuwe gemeente. De afgelopen periode is dit met de provincie verder besproken. Raadsleden zijn benaderd om deel te nemen aan de werkateliers om tot een "Ontwikkelagenda voor een sterk Zevenaar" te komen. In 2019 geven we hier, met alle geledingen van de bestuurlijke en ambtelijke organisatie en sleutelfiguren uit de samenleving, verdere uitwerking aan.

0.1.2 Groeien naar een verbindende gemeente

We staan voor een gemeente die weet wat er leeft in de samenleving en in de verschillende kernen van de gemeente. We zetten in op nabijheid. Dit betekent korte lijnen met onze inwoners, verenigingen, dorps- en wijkraden, ondernemers en maatschappelijke organisaties. We ontwikkelen nieuwe vormen van participatie waarbij initiatief vanuit inwoners centraal staat. Vanuit het programma 'Zevenaar Verbindt' zetten wij in op het verder versterken van de verbinding met de inwoner, de verbinding tussen bestuur en organisatie en de verbinding binnen de organisatie.

We werken vanuit de focuspunten: gastvrij, verbindend en service op maat. Daarbij hebben we een ja, mits....houding.

  • Nieuw beleid ontwikkelen we samen met inwoners. We betrekken hen in een vroeg stadium.
  • Bij nieuwe (ruimtelijke) ontwikkelingen worden initiatiefnemers verantwoordelijk om in een vroeg stadium met de omgeving te overleggen. We faciliteren waar nodig.
  • We delen goede voorbeelden van participatie met elkaar en met onze samenleving.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Volgens plan

Volgens plan

Contacten met dorpen en wijken
Vanaf 1 juni 2018 zijn 3 contactpersonen voor dorps- en wijkraden aan de slag gegaan. Samen met de contactpersonen hebben we de afgelopen tijd geïnvesteerd in de contacten met de dorpsraden en hebben we alle dorpen bezocht. Voor de wijken in Zevenaar is een start gemaakt met het opbouwen van overlegstructuren door zoveel mogelijk aan te sluiten op initiatieven uit de samenleving. Daarnaast hebben we een bijeenkomst georganiseerd voor alle dorps- en wijkraden voor een nadere kennismaking en het verder opbouwen van een gezamenlijk netwerk. Deze bijeenkomsten vinden twee keer per jaar plaats.

Spreekuur burgemeester
Vanaf maandag 2 juli 2018 kunnen inwoners van Zevenaar eens in de twee weken in gesprek gaan met onze burgemeester. Dit spreekuur is goed bezocht. Eind 2018 is een evaluatie gemaakt van het spreekuur met een advies voor de nieuwe burgemeester over een mogelijk vervolg.

Inwonerpeiling en inwonerpanel
In april 2018 hebben we een inwonerpeiling gehouden onder onze inwoners. In dit onderzoek zijn inwoners uitgenodigd om deel te nemen aan een inwonerpanel, ruim 170 inwoners hebben zich hiervoor aangemeld.  Eind 2018 zijn we gestart met het inwonerpanel Zevenaar Verbindt, op dat moment was het inwonerpanel gegroeid naar ruim 200 personen. Alle inwoners van Zevenaar kunnen hieraan meedoen. Het inwonerpanel kent een eigen website waar de inwoners zich kunnen aanmelden en waar ook de resultaten worden gepubliceerd (www.zevenaarverbindt.nl). De eerste peiling onder het inwonerpanel Zevenaar Verbindt betrof het onderwerp Toezicht en handhaving. De resultaten van deze peiling nemen we mee in het nieuw op te stellen programma Handhaving.  

Krachtlokaal
Het Krachtlokaal bevordert de sociale samenhang en leefbaarheid door initiatieven van inwoners te ondersteunen. In 2018 is erop ingezet om het Krachtlokaal ook meer bekendheid te geven in de kernen van het Gelders Eiland. Er is in oktober o.a. een postercampagne uitgevoerd, waarin mensen die zich inzetten voor de samenleving hun bijzondere verhaal vertellen. Daarnaast zijn de dorpsraden geïnformeerd over de mogelijkheden van het Krachtlokaal.

Visie (burger)participatie
Participatie van inwoners is onze nieuwe standaard. Daarom is in 2018 nieuw beleid rondom participatie opgesteld. In december 2018 heeft u de visie (Notitie participatie- een kijk op de samenwerking tussen inwoners en gemeente) ter kennisgeving aangenomen.

0.1.3 Invullen bestuurlijke rol als samenwerkingspartner

Voor de uitvoering van een aantal taken werken we samen in verbonden partijen. Meer dan voorheen gaan wij ons als samenwerkingspartner inzetten om binnen de samenwerkingsverbanden de gezamenlijk bepaalde doelstellingen te halen. Dat kan door posities in te vullen binnen het dagelijks bestuur of door een trekkersrol binnen een portefeuilleoverleg of bestuurscommissie te vervullen. Dit vraagt de inzet van meer ambtelijke en bestuurlijke capaciteit. In een nog op te stellen kadernota Verbonden partijen stellen we medio 2018 een afwegingskader voor over het aangaan van samenwerkingsverbanden. Ook geven we aan hoe we de positie van de gemeenteraad ten aanzien van die verbonden partijen kunnen versterken.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Volgens plan

Volgens plan

Wij hebben meer regie in de samenwerkingsverbanden genomen. Dit met als doel om te komen tot meer efficiency en betere kwaliteit in de uitvoering van de doelstellingen van de samenwerkingsverbanden. Dat is in 2018 de inzet van Zevenaar in de bestuurlijke overleggen van de verbonden partijen geweest.
Wij hebben eind 2018 de nota verbonden partijen aan u aangeboden. Deze nota moet leiden tot nieuwe en werkbare afspraken over een betere sturing van de verbonden partijen.

0.2 Dienstverlening en gemeentelijke organisatie

0.2.1 Afronden lopende projecten voor start nieuwe projecten

We willen de basis op orde hebben. Dit betekent dat we lopende projecten afronden, voordat we met nieuwe projecten beginnen. We willen 'in control' zijn. Deze gedachte past binnen de professionalisering van het planmatig werken, dat een onderdeel is van het programma organisatieontwikkeling. Binnen dit programma worden de komende jaren vele activiteiten en projecten opgezet en uitgevoerd. Eén daarvan is de genoemde professionalisering. Dit traject draagt bij aan de verbetering en groei van onze kernwaarden: Resultaatgericht, Klantgericht en Samenwerkingsgericht.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Volgens plan

Volgens plan

In 2018 is een vijftal aantal trainingen verzorgd dat bijdraagt aan de gewenste professionalisering van het planmatig werken. Aan deze trainingen hebben ruim 80 medewerkers deelgenomen. Ook is een project procesgericht werken gestart, waarbij het de bedoeling is een goede basis te leggen voor het beter en gestructureerd in beeld brengen van de werkprocessen. In 2018 is een drietal pilots uitgevoerd, te weten inkomende subsidies, KCC Zorg en passende zorg en ondersteuning. De ervaringen en resultaten van de inspanningen zijn geëvalueerd en er zijn afspraken gemaakt over de activiteiten die in 2019 worden ondernomen. Hiermee wordt bijgedragen aan een verdere groei van onze kernwaarden.

0.2.3 Harmoniseren gemeentelijke regelingen

Eind 2018 is er een nieuwe planning voorgelegd aan het college. Begin 2019 is de gewijzigde planning ook gedeeld met de raad. Per kwartaal zal via het managementoverleg bekeken worden hoe het staat met de voortgang. Eventuele afwijkingen zullen gerapporteerd worden richting college en via de P&C cyclus ook richting de raad.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Niet geheel volgens plan

Volgens plan

De planning is geactualiseerd. Per kwartaal wordt bekeken worden hoe het staat met de voortgang. Eventuele afwijkingen zullen gerapporteerd worden richting college en via de P&C cyclus ook richting de raad.

0.2.4 Ontwikkelen naar een moderne en professionele organisatie

We zijn een aantrekkelijke en professionele werkgever en mensen werken graag bij ons in Zevenaar. Medewerkers zijn toegerust om in steeds veranderende contexten hun werk te doen. Ze zijn goed opgeleid, flexibel in hun gedrag en communicatie. We zijn in staat het werk af te stemmen op de uitdagingen in de samenleving. We nemen medewerkers mee in veranderingen en toekomstige ontwikkelingen. Zij zijn zelf actief in hun eigen loopbaanontwikkeling. We volgen de resultaten van ons HR-beleid. Er is een veilig werkklimaat waarin we transparant en open zijn. Onze processen en werkafspraken ondersteunen dit.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Volgens plan

Volgens plan

Kadernota HR
We zijn gestart met het opstellen van een nieuwe kadernota HR, waarin voor de komende jaren (2019-2022) onze ambities worden weergegeven. De aanbevelingen uit de raadsenquête worden hierbij betrokken.

Medewerkerstevredenheidsonderzoek
In juni 2018 hebben we een medewerkerstevredenheidsonderzoek uitgezet onder alle medewerkers, 83% heeft hieraan deelgenomen. 78% van de deelnemers geeft aan tevreden te zijn over het werken bij de organisatie. Natuurlijk zijn er ook aandachtspunten uit naar voren gekomen, zoals taakduidelijkheid en werkdruk. De resultaten van het onderzoek zijn in het najaar met de medewerkers in de afdelingen besproken. Dit heeft geresulteerd in plannen van aanpak met organisatie-brede en specifieke maatregelen per afdeling.

Teambuilding
Als nieuwe gefuseerde organisatie is het belangrijk om te werken aan goede samenwerking tussen de medewerkers. Alle afdelingen hebben in 2018 een teambuildingstraject gevolgd. Deze sessies stonden in het teken van elkaar en jezelf beter leren kennen om de samenwerking te versterken.

Werving en selectie
Door de herindeling was er sprake van een vacaturestop en daardoor veel inhuur. Vanaf begin 2018 is gestart met het invullen van vacatures. Hiervoor hebben we op vernieuwende wijze de arbeidsmarkt benaderd en actief sociale media ingezet. Dit levert een positieve bijdrage aan het imago van de gemeente als werkgever. In totaal zijn 52 nieuwe medewerkers (44,9 fte) aangetrokken in 2018. Al deze nieuwe medewerkers hebben een introductieprogramma gevolgd.

Zevenaar Academie
Op 22 mei 2018 is de Zevenaar Academie gestart. Het doel is om medewerkers te stimuleren zich te blijven ontwikkelen en hun kracht en talent optimaal in te zetten zodat goed ingespeeld kan worden op de ontwikkelingen in de samenleving. Ook raads- en commissieleden kunnen deelnemen aan de academie. Met de Zevenaar Academie maken we effectiever gebruik van het opleidingsbudget, faciliteren we meer ontmoeting tussen collega’s en benutten we de aanwezige talenten in onze organisatie. In 2018 heeft 40% van de medewerkers een training gevolgd, er zijn 37 verschillende trainingen gegeven en de trainingen zijn gemiddeld met een 8 beoordeeld. Daarnaast is er actief gebruik gemaakt van de mogelijkheid om online te leren. Het opleidingsbudget is in 2018 volledig benut.

Veilig werkklimaat
Het Handboek wederzijds respect is geactualiseerd en onder de aandacht gebracht bij medewerkers en bezoekers. De medewerkers die veel klantcontacten hebben volgden in 2018 een training omgaan met agressie.

Gesprekkencyclus
In 2018 is 79% van de planning-, voortgangs- en resultaat-gesprekken gevoerd. Samen met een afvaardiging van de medewerkers en leidinggevenden is een nieuwe opzet ontwikkeld voor de gesprekkencyclus. Medewerkers voeren zogenaamde POWER-gesprekken en krijgen hiermee meer eigen regie. POWER staat voor Persoonlijke Ontwikkeling, Werkplezier, Eigenaarschap en Resultaat. Iedere medewerker voert vanaf 2019 jaarlijks minimaal een gesprek met een leidinggevende en daarnaast ook met een collega of maatschappelijk partner.

0.3 Financieel beleid

0.3.1 Uitvoeren Planning & Controlcyclus

Wij geven uitvoering aan de planning- en controlcyclus door het opstellen van een kadernota, begroting, voortgangsrapportage en jaarstukken. Beschikbare middelen zijn integraal afgewogen bij de kadernota en de begroting. In 2019 gaan wij extra investeren in de doorontwikkeling van de P&C-cyclus. In 2019 voeren wij daarnaast een project 'Financiële basis op orde' uit. Binnen dit project brengen wij het financieel beheer op orde, verbeteren wij de kwaliteit van het budgetbeheer, de budgetten en de financiële informatievoorziening.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Volgens plan

Volgens plan

De planning- en control cyclus is in 2018 doorlopen. U heeft de Jaarstukken van de voormalige gemeenten Rijnwaarden en Zevenaar op 4 juli 2018 vastgesteld. Vervolgens is de Kadernota 2018-2022 op 5 juli, de Voortgangsrapportage 2018 op 24 oktober en de Meerjarenbegroting 2019-2022 op 7 november 2018 vastgesteld. Met ingang van de P&C-cyclus 2018 hebben wij alle stukken ook in digitale vorm gepresenteerd. Dit betekent voor u eenvoudiger navigeren en zoeken, meer informatie en de mogelijkheid tot het maken van aantekeningen. Bovendien heeft u alle stukken, dus ook uw aantekeningen, altijd beschikbaar.
De nota Reserves en voorzieningen heeft u op 19 december 2018 vastgesteld. Eind 2018 is gestart met de eerste voorbereidingen voor het project 'Financiële basis op orde.'