Gebouwen
Beleid
Het beleid voor de gemeentelijke gebouwen is vastgesteld op 26 januari 2017 in de nota vastgoedbeleid Zevenaar. Hierin is opgenomen dat de gemeente op termijn alleen nog eigenaar wil zijn van:
In 2019 wordt een integraal huisvestingsplan opgesteld. Hierin wordt een strategisch vastgoedplan opgenomen, dat voorziet in de huisvestingsbehoefte van de doelgroepen van beleid. Het plan is tevens de onderlegger voor het verder verduurzamen van het vastgoed. In 2018 is het meerjarenonderhoudsplan voor de nieuwe gemeente Zevenaar herzien. Alle panden van voormalig Rijnwaarden en Zevenaar zijn hierin opgenomen. |
Beleidskaders
Kwaliteitsnormen
Het vaststellen van het onderhoudsniveau van de gemeentelijke panden wordt gebaseerd op NEN 2767, niveau 3 (redelijke conditie). Voor maatschappelijke en/of publieksfunctie wordt niveau 2 (goede conditie) aangehouden voor de gevels en specifieke ruimten. Onderhoudsniveau 3 houdt in dat het verouderingsproces over de gehele linie duidelijk op gang is gekomen. Plaatselijk kunnen zich ernstige gebreken voordoen zonder dat deze resulteren in functionele gebreken. In het geval dat panden tijdelijk onderdeel uitmaken van de vastgoedportefeuille en/of op termijn afgestoten of gesloopt worden, kan worden afgeweken van de onderhoudsnormering. Uitgangspunt in deze situatie zal niveau 4 (matige conditie) zijn. Deze onderhoudsactiviteiten zijn gericht op het wind- en waterdicht houden van het object, op veiligheid en tijdelijke verhuurbaarheid. |
Onderhoud
De actuele staat van onderhoud in het algemeen is conform het uitgangspunt conditieniveau 3 “redelijk”. Conform dit niveau is in 2018 onderhoud uitgevoerd. Van de gebouwen die naar verwachting op termijn gesloopt / vervangen worden, is het onderhoud aangepast naar een lager niveau. |
Financiën
Onderdeel (bedragen x € 1.000) | 2018 | 2018 realisatie | Verschil |
---|---|---|---|
Belastingen | 124 | 102 | 23 |
Doorbelastingen | 171 | 176 | -4 |
Dotatie voorziening | 133 | 135 | -1 |
Huisvestingslasten | 241 | 214 | 26 |
Leveringen diensten en goederen | 139 | 26 | 113 |
Onderhoud gebouwen | 294 | 208 | 86 |
Overige lasten | 11 | 10 | 2 |
Totaal | 1.114 | 870 | 245 |
De kosten voor het beheer en onderhoud van de gebouwen zijn in 2018 lager uitgevallen dan begroot.
Dit heeft voornamelijk te maken met het feit dat het Integraal Accommodatie Plan (IAP) nog niet is opgesteld en dat het opstellen van de energielabels voordeliger is uitgevoerd dan begroot. Door preventief onderhoud uit te voeren hebben wij ook kosten kunnen besparen op het dagelijks onderhoud van de gebouwen.