Jaarstukken 2018

Bedrijfsvoering

Informatievoorziening en automatisering

Informatievoorziening
Gemeenten maken deel uit van een sterk veranderende samenleving, waarin de steeds verdere digitalisering van de informatievoorziening één van de belangrijkste ontwikkelingen is. We hebben, voor een groot deel in RID-verband (gezamenlijke Liemerse ICT-dienst), gezorgd voor het afronden van de herindeling en het voldoen aan wettelijke voorschriften en landelijke afspraken. Het meest opvallend is de Algemene Verordening Gegevensbescherming.  Voor de informatievoorziening rond de Omgevingswet wachten we op landelijke ontwikkelingen rond het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).  Met name op het gebied van digitale dienstverlening zijn stappen gezet. Dat blijven we ook in 2019 doen.

Datagedreven sturen
Landelijk blijkt dat datagedreven sturing de meerwaarde vergroot die gemeenten hebben voor inwoners, bedrijven en instellingen. Door de voortschrijdende technische ontwikkelingen is datagedreven sturing steeds beter bruikbaar voor gemeenten en verwachten wij er veel van  (of evt "kunnen we niet meer om deze ontwikkeling heen"). In 2018 hebben we ervaringen opgedaan door de uitvoering van pilots, hebben we inspiratiebijeenkomsten gehouden en zijn we gestart met ontwikkeling van dashboards (onder ander rond zorggebruik, HRM en dienstverlening). Ook stelden we een plan van aanpak op om de gemeentelijke organisatie die datagedreven stuurt systematisch vorm te geven. Hierbij hebben we leerervaringen uit de pilots betrokken. Ons college heeft in het plan van aanpak bepaald dat we de positie innemen van de slimme volger. In het organisatieplan (in concept gereed) besteden we ook aandacht aan de vraag hoe we omgaan met ethische vraagstukken bij het verzamelen en gebruik van data.

Privacy en informatieveiligheid  
In onze informatiesamenleving draait alles om data. Als gemeente zijn we schatbewaarder van een breed scala van data, zowel van inwoners als van ondernemers en andere organisaties. Het is de verplichting voor de bedrijfsvoering van de gemeente Zevenaar om de ambities in evenwicht te (blijven) houden met de individuele (privacy)grondrechten van onze inwoners. Vanaf 25 mei 2018 zijn de aangescherpte Europese privacy normen uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht en van belang voor dit evenwicht. Bij het voldoen aan de AVG  gaat Zevenaar voor een integrale en goede dienstverlening met respect voor privacy en bescherming van de persoonsgegevens. Door het hanteren en implementeren van kernprincipes (zoals  corrigeerbaarheid) en uitgangspunten (zoals doelbinding) voor privacy en gebruik van persoonsgegevens, wordt voldaan aan de AVG.
Omdat privacy en informatieveiligheid een integraal onderdeel is van het werk, is veel aandacht besteed aan bewustzijn bij medewerkers. Zo zijn er diverse presentaties gegeven op afdelingen en is  gekozen om de opleiding informatiebeveiliging als verplicht onderdeel binnen de Zevenaar Academie op te nemen.
In 2018 zijn 3 AVG-inzageverzoeken in de verwerking van persoonsgegevens ontvangen. Er zijn 14 datalekken geregistreerd. Dit gaf aanleiding om werkprocessen aan te passen. Geen van de incidenten had ernstige gevolgen.
Daarnaast komen er meer kritische vragen over het verwerken van persoonsgegevens, wat ons als organisatie ook alert houdt in het borgen van de individuele (privacy)grondrechten.
Behalve Europese regelgeving gelden in Nederland ook de eisen uit de normenkaders op het gebied van de elementen privacy en  informatiebeveiliging voor de diverse basisregistraties en domeinen. Een van de belangrijkste is de Baseline Informatiebeveiliging Nederlandse Gemeenten. Het project om dit binnen Zevenaar en de andere samenwerkende Liemerse gemeenten in te voeren is in 2018 afgerond.

Digitaal archiefbeheer
In de komende jaren moet ook het behouden van de digitale informatie meer nadruk krijgen. Het onderwerp "Digitaal archiefbeheer" is landelijk (en internationaal) nog in ontwikkeling onder de noemer "e-depot". Deze ontwikkeling wordt opgepakt in samenwerking met het Streekarchivariaat de Liemers en Doesburg. De verwachting is dat vanaf 2020 hier investeringen benodigd zijn om voor de toekomst een volwaardig digitaal archiefbeheer te kunnen garanderen. Daarbij wordt nadrukkelijk aansluiting gezocht bij samenwerkingsprojecten op dit gebied in de regio.

ga terug