Alliander N.V. | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Alliander N.V. is een nutsbedrijf dat voortgekomen is uit Nuon en zorgt voor de levering van energie. Alliander bestaat uit de onderdelen Liander en Liandon. Het bedrijf telt 5,7 miljoen klantaansluitingen. | |||||
Juridische vorm | Vennootschappen | |||||
Vestigingsplaats | Arnhem | |||||
Partijen | De grootste aandeelhouders van Alliander zijn de provincies Gelderland, Friesland en Noord-Holland en de gemeente Amsterdam. Deze aandeelhouders bezitten gezamenlijk ongeveer 76% van de aandelen. De overige aandeelhouders, die elk minder dan 3% van de aandelen bezitten, zijn 72 kleinere gemeenten en de provincie Flevoland. | |||||
Beleidskaders | ||||||
Openbaar belang en doel | De primaire taak van Alliander is het onderhouden en beheren van de elektriciteits- en gas(distributie)netten in het verzorgingsgebied. Deze taken zijn wettelijk bepaald omdat de maatschappij sterk afhankelijk is van een betrouwbare aanvoer van (duurzame) energie. | |||||
Bestuurlijk belang | De gemeente heeft recht op deelneming aan de beraadslagingen en stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders. | |||||
Aandeel in % | 0,45 | |||||
Zevenaar is deelnemer van het Nuval platform. Het gaat hierbij om een platform dat de belangen van de aangesloten gemeenten uit Flevoland en Gelderland behartigt voor wat betreft het aandeelhouderschap in Nuon/ Alliander en Vitens. De gemeenten die zich verenigd hebben in het Nuval-platform hebben afgesproken in een aantal onderwerpen met één stem op te treden tijdens de aandeelhoudersvergaderingen van Alliander en Vitens. Een vertegenwoordiger van het platform neemt ook deel aan het Grootaandeelhoudersoverleg van Alliander. | ||||||
Prestaties | De dividenduitkering over 2017 bedroeg afgerond € 412.000. Dit bedrag is verantwoord in de jaarrekening 2018 van de gemeente Zevenaar. | |||||
Website | ||||||
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Financiële informatie | Rekening | Begroting | Rekening | |||
Bijdrage gemeente | ||||||
Resultaat partij | 203.000 | 334.000 | ||||
Eigen vermogen | 3.942.000 | 4.129.000 | ||||
Vreemd vermogen | 4.127.000 | 4.216.000 | ||||
Toelichting | ||||||
Risico's | Het financieel risico is verlies van maximaal de nominale waarde van de aandelenportefeuille en het begrote bedrag aan dividend in onze begroting. | |||||
Programma | 0. Bestuur en ondersteuning | |||||
Ataro B.V. | ||||||
Omschrijving | ||||||
Juridische vorm | Vennootschappen | |||||
Vestigingsplaats | Zevenaar | |||||
Partijen | Zevenaar is enig aandeelhouder | |||||
Beleidskaders | ||||||
Openbaar belang en doel | ||||||
Bestuurlijk belang | De rol van gemeentelijk aandeelhouder in Ataro wordt uitgeoefend door de wethouder van Dellen. | |||||
Aandeel in % | 100 | |||||
Vanwege de gewijzigde sportvrijstelling zijn we in gesprek met Ataro over mogelijke oplossingsrichtingen. | ||||||
Prestaties | Prestatie afspraken moeten nog nader ontwikkeld worden. | |||||
Website | ||||||
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Financiële informatie | Rekening | Begroting | Rekening | |||
Bijdrage gemeente | 1.749 | 1.779 | 1.774 | |||
Resultaat partij | 82 | 328 | ||||
Eigen vermogen | 320 | 649 | ||||
Vreemd vermogen | 2.809 | 2.678 | ||||
Toelichting | ||||||
Risico's | De gemeente blijft als enig aandeelhouder bij tegenvallende exploitatieresultaten uiteindelijk financieel verantwoordelijk. | |||||
Programma | 5. Sport, cultuur en recreatie | |||||
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | ||||||
Omschrijving | De Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor maatschappelijk belang. | |||||
Juridische vorm | Vennootschappen | |||||
Vestigingsplaats | Den Haag | |||||
Partijen | Aandeelhouders van de bank zijn uitsluitend overheden. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, elf provincies en een hoogheemraadschap. | |||||
Beleidskaders | ||||||
Openbaar belang en doel | De B.N.G. is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | |||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). | |||||
Aandeel in % | 0,02 | |||||
De dividenduitkering is tijdens de aandeelhoudersvergadering in 2019 verhoogd van 37,5% naar 50%. Het dividend over 2018 bedraag € 36.860. | ||||||
Prestaties | De dividenduitkering over 2017 bedroeg € 32.700. | |||||
Website | ||||||
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Financiële informatie | Rekening | Begroting | Rekening | |||
Bijdrage gemeente | ||||||
Resultaat partij | 393.000 | 337.000 | ||||
Eigen vermogen | 4.200.000 | 4.257.000 | ||||
Vreemd vermogen | ||||||
Toelichting | ||||||
Risico's | Het financieel risico is verlies van maximaal de nominale waarde van de aandelenportefeuille en het begrote bedrag aan dividend in onze begroting. | |||||
Programma | 0. Bestuur en ondersteuning | |||||
Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (DRAN) | ||||||
Omschrijving | Een gemeenschappelijke regeling, gebaseerd op een bedrijfsvoeringsorganisatie. | |||||
Juridische vorm | Gemeenschappelijke regelingen | |||||
Vestigingsplaats | Arnhem | |||||
Partijen | Gemeenten Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen, Zevenaar en de provincie Gelderland. | |||||
Beleidskaders | -Raadsbesluit Wijziging Regeling Bedrijfvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (gemeente Zevenaar en gemeente Rijnwaarden 2017) | |||||
Openbaar belang en doel | De vervoersorganisatie is ingesteld ter gemeenschappelijke behartiging van de belangen van de deelnemers met betrekking tot het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een kwalitatief hoogwaardig, herkenbaar, efficiënt en eenvoudig te gebruiken doelgroepenvervoer. Hierbij wordt rekening gehouden met de mogelijkheden van reizigers en hun sociale netwerk en wordt erop toegezien dat het aanvullend vervoer ook in het buitengebied en de kleine kernen voldoende gewaarborgd is en dat het vervoer een optimale aansluiting heeft op het openbaar-vervoer-netwerk. | |||||
Bestuurlijk belang | Deelname bestuur door portefeuillehouder. | |||||
Aandeel in % | 12 | |||||
Prestaties | Door de deelnemende gemeenten is de sturing en (financiële) beheersing van uitvoeringstaken en uitvoering van ondersteunende processen op het gebied van doelgroepenvervoer en aanvullend vervoer bij de vervoersorganisatie neergelegd. Voor het uitvoeren van de taak aanvullend vervoer is de vervoersorganisatie een samenwerkingsovereenkomst aangegaan met de provincie Gelderland waarin wordt overeengekomen dat de vervoersorganisatie de taak van het aanvullend vervoer (basismobiliteit) uitvoert voor de provincie Gelderland. | |||||
Website | ||||||
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Financiële informatie | Rekening | Begroting | Rekening | |||
Bijdrage gemeente | 1.305 | 1.364 | ||||
Resultaat partij | 91 | |||||
Eigen vermogen | ||||||
Vreemd vermogen | 5.950 | 5.950 | ||||
Toelichting | Afgerond op basis begroting 2016/2020 | |||||
Risico's | De inrichting van het doelgroepenvervoer is gebaseerd op een 'open einde' systematiek. Dit betekent dat de kosten oplopen wanneer een gemeente meer inbrengt of dat er in een periode meer ritten hebben plaatsgevonden dan begroot. Dit brengt een financieel risico met zich mee. Periodiek wordt er gerapporteerd over het volume van het aantal ritten en worden de gevolgen van verwachte toenames van ritten tijdig gecommuniceerd met de klant (gemeente). Buiten de post onvoorzien is er geen weerstandscapaciteit aanwezig bij de BVO. | |||||
Programma | 6. Sociaal domein | |||||
Euregio Rijn-Waal | ||||||
Omschrijving | ||||||
Juridische vorm | Gemeenschappelijke regelingen | |||||
Vestigingsplaats | Kleve | |||||
Partijen | 29 Nederlandse gemeenten en 20 Duitse gemeenten | |||||
Beleidskaders | ||||||
Openbaar belang en doel | De Euregio Rijn-Waal heeft als belangrijkste doel de grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie en maatschappij te verbeteren en te intensiveren. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten. | |||||
Bestuurlijk belang | Deelname Algemeen Bestuur/Dagelijks bestuur door respectievelijk een door de raad en college aangewezen lid. | |||||
Aandeel in % | ||||||
Een viertal INTERREG projecten is gestart, waardoor de komende jaren voor € 21,2 miljoen naar de Euregio Rijn Waal vloeit. | ||||||
Prestaties | ||||||
Website | ||||||
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Financiële informatie | Rekening | Begroting | Rekening | |||
Bijdrage gemeente | 11 | 11 | 11 | |||
Resultaat partij | 2 | |||||
Eigen vermogen | 1.331 | |||||
Vreemd vermogen | 2.424 | |||||
Toelichting | ||||||
Risico's | Het algemene financiële beheer van de Euregio Rijn - Waal wordt bij begroting, jaarrekening en begrotingswijziging van de Euregio getoetst en beoordeeld door de commissie financiën en projecten en de Euregioraad. Op dit moment is met in aanmerking nemend het eigen vermogen geen sprake van grote actuele risico ’s . | |||||
Programma | 0. Bestuur en ondersteuning | |||||
Gemeenschappelijk Orgaan Regio Arnhem-Nijmegen | ||||||
Omschrijving | Het gemeenschappelijk orgaan is een samenwerkingsverband dat de belangen behartigt van de deelnemende gemeenten in de regio. Dit kunnen individuele belangen zijn, maar ook regionale. Daarnaast voeren zij gemeenschappelijke taken uit voor de gemeenten in de regio. | |||||
Juridische vorm | Gemeenschappelijke regelingen | |||||
Vestigingsplaats | Arnhem | |||||
Partijen | Gemeente Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar. | |||||
Beleidskaders | ||||||
Openbaar belang en doel | Orgaan voor de gemeenten in de regio Arnhem en Nijmegen voor overleg en afstemming op de beleidsterreinen economie, mobiliteit en wonen. Voor de stimulering van de economische ontwikkelingen van de regio is een triple helix samenwerking tussen ondernemers, onderwijsinstellingen en overheden opgericht in de vorm van de Stichting Economic Board. | |||||
Bestuurlijk belang | Het Bestuurlijk Overleg bestaat uit 18 leden; van iedere gemeente de burgemeester. | |||||
Aandeel in % | 5,42 | |||||
Vanuit de Pfo’s zijn verschillende ambities geformuleerd, die om extra budget vragen, ook voor de ondersteuning door de Pfo’s. | ||||||
Prestaties | ||||||
Website | ||||||
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Financiële informatie | Rekening | Begroting | Rekening | |||
Bijdrage gemeente | 66 | 66 | 66 | |||
Resultaat partij | -11 | 81 | ||||
Eigen vermogen | ||||||
Vreemd vermogen | ||||||
Toelichting | ||||||
Risico's | Het GO is een overlegorgaan. Het heeft geen rechtspersoonlijkheid en kan niet op eigen naam rechtshandelingen aangaan. De risico’s zijn daarom zeer beperkt. | |||||
Programma | 0. Bestuur en ondersteuning | |||||
Huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers (GRHVOL) | ||||||
Omschrijving | ||||||
Juridische vorm | Gemeenschappelijke regelingen | |||||
Vestigingsplaats | Zevenaar | |||||
Partijen | Het betreft een samenwerking tussen de gemeenten Duiven, Montferland en Zevenaar. | |||||
Beleidskaders | ||||||
Openbaar belang en doel | Op het gebied van huisvesting voortgezet onderwijs werken de gemeenten Duiven, Montferland en Zevenaar samen in een Gemeenschappelijke Regeling Huisvesting Voortgezet Onderwijs Liemers. Door deze samenwerking kunnen er in alle drie de gemeenten grote renovaties en nieuwbouw plaatsvinden, die de gemeenten zelfstandig moeilijk kunnen realiseren. | |||||
Bestuurlijk belang | De gemeente Zevenaar benoemt een van de drie leden van het Algemeen Bestuur. | |||||
Aandeel in % | 45 | |||||
Aanpassingen Gemeenschappelijke Regeling in verband met de Wet Gemeenschappelijke Regelingen worden voorzien. | ||||||
Prestaties | ||||||
Website | ||||||
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Financiële informatie | Rekening | Begroting | Rekening | |||
Bijdrage gemeente | 1.096 | 1.030 | 1.030 | |||
Resultaat partij | -40 | -134 | ||||
Eigen vermogen | 996 | 862 | ||||
Vreemd vermogen | ||||||
Toelichting | ||||||
Risico's | De GRHVOL heeft geen rechtspersoonlijkheid en neemt geen eigen besluiten. Financiële risico's zijn hierdoor nihil. De gemeentelijke bijdrage kan wel jaarlijks verschillen, aangezien het aantal leerlingen wijzigt. | |||||
Programma | 4. Onderwijs | |||||
Leisurelands (R.G.V. Holding B.V.) | ||||||
Omschrijving | ||||||
Juridische vorm | Vennootschappen | |||||
Vestigingsplaats | Arnhem | |||||
Partijen | Gemeenten Apeldoorn, Barneveld, Berg en Dal, Beuningen, Brummen, Ede, Elburg, Epe, Ermelo, Hattem, Heerde, Nijmegen, Nunspeet, Putten, Renkum, Rozendaal, Voorst, Wijchen, Zevenaar en RAL B.V. | |||||
Beleidskaders | ||||||
Openbaar belang en doel | Het doel is het publiekstoegankelijk houden van recreatievoorzieningen en -plassen. Het recreatiegebied Rhederlaag is ondergebracht in Leisurelands BV. | |||||
Bestuurlijk belang | Via stemrecht algemene leden vergadering | |||||
Aandeel in % | 2,84 | |||||
In 2016 is de aandeelhoudersovereenkomst verlengd met 5 jaar. Leisurelands heeft sterk de ambitie om in een concurrerende en snel veranderende markt een toonaangevende rol te spelen en verder uit te groeien tot een nog slagvaardiger en ambitieuzer recreatiebedrijf. Hierbij zijn een duurzame leefomgeving en maatschappelijke rendement belangrijke pijlers. | ||||||
Prestaties | Beheer van terrein Rhederlaag dat grotendeels openbaar toegankelijk is. | |||||
Website | ||||||
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Financiële informatie | Rekening | Begroting | Rekening | |||
Bijdrage gemeente | ||||||
Resultaat partij | 1.277 | -1.280 | ||||
Eigen vermogen | 57.556 | 56.276 | ||||
Vreemd vermogen | 21.679 | 22.014 | ||||
Toelichting | ||||||
Risico's | Gezien het geringe belang van de gemeente hierin is het risico bijzonder klein. | |||||
Programma | 5. Sport, cultuur en recreatie | |||||
MGR Sociaal domein Centraal-Gelderland | ||||||
Omschrijving | De MGR (Modulaire Gemeenschappelijke Regeling) biedt een algemeen kader voor samenwerking op het gebied van het sociaal domein binnen de regio Centraal Gelderland en voorziet in samenwerkingsmodules. Er wordt deelgenomen aan de modules: Inkoop, Werkgevers Service Punt (WSP) en Regionaal Bureau Leerplicht. | |||||
Juridische vorm | Gemeenschappelijke regelingen | |||||
Vestigingsplaats | Arnhem | |||||
Partijen | 11 regiogemeenten nemen deel aan de algemene regeling: Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Wageningen, Westervoort en Zevenaar. Het aantal deelnemende gemeenten per samenwerkingsmodule verschilt. | |||||
Beleidskaders | ||||||
Openbaar belang en doel | Regionale samenwerking in het sociaal domein moet leiden tot kwalitatief goede en efficiënte dienstverlening aan de inwoners van de 11 gemeenten. Daarbij is het lokale beleid leidend. De MGR is van en voor de samenwerkende gemeenten. De doelstelling van de MGR verschilt per module. Zo willen gemeenten samenwerken binnen de inkoop van het sociaal domein:
Samenwerking bij Onderwijszaken is gericht op:
Vanuit de module Onderwijszaken wordt samengewerkt met scholen, samenwerkingsverbanden passend onderwijs, sociale wijkteams, jeugdzorg en het Openbaar Ministerie met als doel de ontwikkelingskansen van kinderen en jongeren te optimaliseren. Samenwerking bij het WSP heeft als slogan: ‘samen werken aan werk’.
| |||||
Bestuurlijk belang | Deelname aan het algemeen bestuur en de verschillende bestuurscommissies. | |||||
Aandeel in % | 9,40 | |||||
Prestaties | ||||||
Website | ||||||
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Financiële informatie | Rekening | Begroting | Rekening | |||
Bijdrage gemeente | 295 | 295 | 470 | |||
Resultaat partij | 81 | |||||
Eigen vermogen | ||||||
Vreemd vermogen | 1.612 | 2.449 | ||||
Toelichting | ||||||
Risico's | Buiten de post onvoorzien is er geen weerstandscapaciteit aanwezig bij de MGR. Ten behoeve van de MGR is de 'open einde’ systematiek van toepassing waarbij bij een tekort de deelnemende gemeenten bij moeten betalen en bij een overschot geld terug krijgen. Het risico hiervoor ligt dus bij de deelnemende gemeenten. | |||||
Programma | 6. Sociaal domein | |||||
Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA) | ||||||
Omschrijving | De Omgevingsdienst voert taken op het gebied van bouwen, milieu, handhaving en toezicht voor de deelnemende gemeenten en Provincie uit. De ODRA is vanaf 1 april 2013 operationeel. | |||||
Juridische vorm | Gemeenschappelijke regelingen | |||||
Vestigingsplaats | Arnhem | |||||
Partijen | Gemeente Arnhem, Gemeente Doesburg, Gemeente Duiven, Gemeente Lingewaard, Gemeente Overbetuwe, Gemeente Renkum, Gemeente Rheden, Gemeente Rozendaal, Gemeente Westervoort, Gemeente Zevenaar en de Provincie Gelderland. | |||||
Beleidskaders | De Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Regio Arnhem ODRA is per 14 november 2012 in werking getreden. Per 1 april 2013 is vervolgens de Omgevingsdienst van start gegaan. | |||||
Openbaar belang en doel | Uitvoering van meerdere taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor gemeenten uit de regio Arnhem. Ook is ODRA voor de deelnemende gemeenten het aanspreekpunt voor milieuvraagstukken. | |||||
Bestuurlijk belang | Deelname in het algemeen bestuur door een wethouder. Het dagelijks bestuur bestaat uit vijf leden. Eén lid vertegenwoordigt de gemeenten Westervoort, Duiven en Zevenaar. | |||||
Aandeel in % | 7,80 | |||||
De wet- en regelgeving is dynamisch. Het is van belang om tijdig in te spelen op veranderingen voor onszelf maar ook voor de partners. Deze veranderingen kunnen plaats vinden op gemeentelijk niveau (bijv. handhavingsbeleid of gemeentelijk Wabo-beleid), provinciaal niveau (bijv. provinciaal geurbeleid), nationaal niveau (bijv. Omgevingswet) of het Europese niveau (bijv. wijzigingen op het gebied van luchtkwaliteit). In de voorbereiding naar de begroting 2019 heeft de ODRA met de partners afgesproken dat de begroting 2019 in twee stappen tot stand komt. Een initiële begroting 2019 opgesteld door extrapolatie van de begroting en realisatie van de voorafgaande jaren. | ||||||
Prestaties | Er is uitvoering gegeven aan de VTH-taken op het gebied van milieu overeenkomstig het werkprogramma ODRA 2018. Alle geplande werkzaamheden zijn gerealiseerd in 2018. Door de economische groei is 108 % van het vastgestelde werkprogramma uitgevoerd. | |||||
Website | ||||||
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Financiële informatie | Rekening | Begroting | Rekening | |||
Bijdrage gemeente | 491 | 599 | 592 | |||
Resultaat partij | -83 | 12 | ||||
Eigen vermogen | 771 | 783 | ||||
Vreemd vermogen | 3.122 | 4.883 | ||||
Toelichting | De werkzaamheden van ODRA worden nu betaald door middel van de zogenaamde inputfinanciering. Hierbij brengen de deelnemers de financiële middelen in voor vergunningverlening en handhaving. In 2017 worden de werkprogramma's beschouwd als een begroting op basis van outputfinanciering. Er zal worden gerapporteerd op basis van input maar ook op basis van geleverde producten en daaraan verbonden kosten. | |||||
Risico's | Het weerstandsvermogen is de verhouding tussen de beschikbare weerstandscapaciteit en de benodigde weerstandscapaciteit. Deze is nog positief. De impact van de omgevingswet en de wet kwaliteitsborging bouwen is nog niet in te schatten. | |||||
Programma | 8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening | |||||
Reinigingsdienst de Liemers (RDL) | ||||||
Omschrijving | ||||||
Juridische vorm | Gemeenschappelijke regelingen | |||||
Vestigingsplaats | Zevenaar | |||||
Partijen | Gemeenten Montferland en Zevenaar. | |||||
Beleidskaders | In 2018 zijn in overleg met de gemeente Montferland voorbereidingen getroffen om de GR Reinigingsdienst De Liemers als gevolg van de herindeling en nieuwe regelgeving over GR’s opnieuw vast te stellen in 2019. | |||||
Openbaar belang en doel | De RDL voert voor de deelnemende gemeenten taken uit op het gebied van reiniging en afvalinzameling. | |||||
Bestuurlijk belang | Namens onze gemeente maken drie raadsleden en één wethouder deel uit van het algemeen bestuur. De wethouder maakt ook deel uit van het dagelijks bestuur. | |||||
Aandeel in % | 55 | |||||
RDL heeft in 2018 voorbereidingen getroffen voor de inzameling in de gehele gemeente Zevenaar. Het betreft daarbij de inzameling van GFT, restafval, PMD en papier. In 2018 was de inzameling in de voormalige gemeente Rijnwaarden nog uitbesteed aan een derde partij. In 2018 heeft RDL al wel de bemensing van het aanbiedstation in Lobith op zich genomen. | ||||||
Prestaties | Inzameling van diverse afvalstromen, exploitatie van aanbiedstations in Zevenaar en Lobith, straatvegen en leegmaken van prullenbakken. | |||||
Website | ||||||
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Financiële informatie | Rekening | Begroting | Rekening | |||
Bijdrage gemeente | 1.442 | 1.366 | 1.635 | |||
Resultaat partij | -77 | -186 | ||||
Eigen vermogen | ||||||
Vreemd vermogen | ||||||
Toelichting | ||||||
Risico's | Er is geen weerstandscapaciteit aanwezig bij de RDL. Voor de taken van de RDL is de 'open einde' systematiek van toepassing waarbij bij een tekort de deelnemende gemeenten bij moeten betalen en bij een overschot geld terug krijgen. Het risico hiervoor ligt dus bij de deelnemende gemeenten. | |||||
Programma | 7. Volksgezondheid en milieu | |||||
Samenwerking De Liemers | ||||||
Omschrijving | Het uitvoeren van de ICT (RID), sociale dienst (RSD) en de inkoop voor de deelnemende gemeenten: Duiven, Westervoort en Zevenaar. | |||||
Juridische vorm | Gemeenschappelijke regelingen | |||||
Vestigingsplaats | Duiven | |||||
Partijen | Gemeenten Duiven, Westervoort en Zevenaar. | |||||
Beleidskaders | ||||||
Openbaar belang en doel | Samenwerking De Liemers is een samenwerkingsverband van Liemerse gemeenten op gebied ICT, inkoop en werk en inkomen. | |||||
Bestuurlijk belang | Het algemeen bestuur van de SDL de Liemers wordt gevormd door de colleges van B&W van de deelnemende gemeenten. Het dagelijks bestuur bestaat uit een vertegenwoordiger van elk van die colleges, bij voorkeur de burgemeester. | |||||
Aandeel in % | 52 | |||||
Zowel bij de RSD als de RID zijn uitbreidingen in de personeelsformatie opgenomen vanwege informatieveiligheid, hetgeen de afgelopen jaren in hoog tempo omvangrijker is geworden. Verder hebben gemeenten en samenwerkingsverbanden te maken met een veelheid aan digitale ontwikkelingen; Big Data, social media, drones, robotisering en dergelijke. De snelheid van de digitale ontwikkelingen samen met nieuwe wetgeving zorgt er voor dat gemeenten hun visie op dienstverlening, bedrijfsvoering en informatie regelmatig tegen het licht houden. Bij de RSD heeft in juli 2018 besluitvorming plaatsgevonden over de businesscase, de omvorming van de RSD tot de netwerkorganisatie voor Werk en Participatie binnen de Liemers. Ontwikkelingen bij Werk en Inkomen zijn de veranderende arbeidsmarkt, krimp op de beschikbare financiële middelen als gevolg van bezuinigingen door het Rijk, regionale samenwerking (gemeenten regio Arnhem, UWV en Scalabor en de ontwikkeling van de sociale teams binnen de Liemers. | ||||||
Prestaties | ||||||
Website | ||||||
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Financiële informatie | Rekening | Begroting | Rekening | |||
Bijdrage gemeente | 4.181 | 4.780 | 4.662 | |||
Resultaat partij | 551 | |||||
Eigen vermogen | ||||||
Vreemd vermogen | ||||||
Toelichting | ||||||
Risico's | De exploitatielasten incl. eventueel niet begrote kosten worden volledig door de drie deelnemende gemeenten gedragen. Er wordt jaarlijks een begroting opgesteld die via twee tussenrapportages wordt gemonitord. Afwijkingen ten opzichte van de begroting worden dan voorgelegd aan het bestuur en aan het bestuur van de deelnemende gemeenten. | |||||
Programma | 0. Bestuur en ondersteuning | |||||
Streekarchivariaat de Liemers en Doesburg | ||||||
Omschrijving | Regionale voorziening voor het beheren van de archiefbescheiden. | |||||
Juridische vorm | Gemeenschappelijke regelingen | |||||
Vestigingsplaats | Zevenaar | |||||
Partijen | Gemeenten Doesburg, Zevenaar, Duiven en Westervoort | |||||
Beleidskaders | ||||||
Openbaar belang en doel | Het Streekarchivariaat heeft als doel het beheren van de archiefbescheiden van de deelnemende gemeenten conform de Archiefwet 1995. | |||||
Bestuurlijk belang | Deelname Algemeen Bestuur. | |||||
Aandeel in % | 48 | |||||
Gewerkt wordt aan de verhuizing van het streekarchivariaat naar Hal 12 en het opzetten van een kenniscentrum in samenwerking met Liemers museum. Er wordt gewerkt aan het vernieuwen van de huidige gemeenschappelijke regeling. De recente ontwikkelingen in het archiefbeheer (e-depot) worden gevolgd. | ||||||
Prestaties | ||||||
Website | ||||||
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Financiële informatie | Rekening | Begroting | Rekening | |||
Bijdrage gemeente | 121 | 120 | 124 | |||
Resultaat partij | ||||||
Eigen vermogen | ||||||
Vreemd vermogen | ||||||
Toelichting | ||||||
Risico's | Eventuele tekorten worden verhaald op de deelnemende gemeenten. De financiële omvang van de regeling is echter relatief klein en het risico wordt op gering geschat. | |||||
Programma | 0. Bestuur en ondersteuning | |||||
Veiligheids- en Gezondheidsregio Midden-Gelderland (VGGM) | ||||||
Omschrijving | Samenwerking op het gebied van de regionale brandweertaken, ambulancevoorziening, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen en collectieve preventieve gezondheidszorg ter realisering van deskundigheidsversterking en capaciteitsvergroting. | |||||
Juridische vorm | Gemeenschappelijke regelingen | |||||
Vestigingsplaats | Arnhem | |||||
Partijen | Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden werkt in opdracht van de gemeenten Arnhem, Barneveld, Doesburg, Duiven, Ede, Lingewaard, Nijkerk, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Scherpenzeel, Wageningen, Westervoort en Zevenaar. | |||||
Beleidskaders | ||||||
Openbaar belang en doel | De VGGM behartigt de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van brandweer, regionale ambulancevoorziening en GGD voor de zestien gemeenten in de regio Gelderland-Midden. | |||||
Bestuurlijk belang | Deelname Algemeen Bestuur door burgemeester. | |||||
Aandeel in % | 6,43 | |||||
De begroting 2019 van de VVGM is relatief beleidsarm, omdat er nog onvoldoende zicht is op het beleid van het Rijk en nieuwe beleidsinitiatieven van de gemeenten op basis van de college-akkoorden voor 2018-2022. In het najaar van 2019 komt de VVGM met een nieuw meerjarig perspectief, dat tot een wijziging van de begroting 2019 kan leiden. | ||||||
Prestaties | ||||||
Website | ||||||
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Financiële informatie | Rekening | Begroting | Rekening | |||
Bijdrage gemeente | 3.351 | 3.594 | 3.280 | |||
Resultaat partij | 2.788 | 1.400 | ||||
Eigen vermogen | 7.368 | 8.239 | ||||
Vreemd vermogen | 11.740 | 14.157 | ||||
Toelichting | De bijdrage van de gemeente aan VGGM bestaat uit een brandweerdeel en volksgezondheidsdeel. | |||||
Risico's | VGGM heeft het risicomanagement op orde. Aan de hand van de zogenaamde 'kans x effect'-methode wordt jaarlijks een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijke risico’s en een kwantificering daarvan. VGGM vindt het eigen weerstandsvermogen op basis van deze inschatting voldoende om de risico’s af te dekken. | |||||
Programma | 1. Veiligheid | |||||
Vitens N.V. | ||||||
Omschrijving | Vitens levert leidingwater en zorgt voor de instandhouding van het leidingnetwerk. | |||||
Juridische vorm | Vennootschappen | |||||
Vestigingsplaats | Utrecht | |||||
Partijen | De aandelen van Vitens N.V. zijn in handen van 110 aandeelhouders waaronder de provincie Friesland, provincie Gelderland, provincie Overijssel provincie Flevoland en provincie Utrecht en het merendeel van de in deze provincies liggende gemeenten. | |||||
Beleidskaders | ||||||
Openbaar belang en doel | Waarborgen van de kwaliteit van drinkwater en grondwater. | |||||
Bestuurlijk belang | Via stemrecht algemene leden vergadering. | |||||
Aandeel in % | 0,60 | |||||
Zevenaar is deelnemer van bij het Nuval platform. Het gaat hierbij om een platform dat de belangen van de aangesloten gemeenten uit Flevoland en Gelderland behartigt voor wat betreft het aandeelhouderschap in Nuon/ Alliander en Vitens.De gemeenten die zich verenigd hebben in het Nuval-platform hebben afgesproken in een aantal onderwerpen met één stem op te treden tijdens de aandeelhoudersvergaderingen van Alliander en Vitens. | ||||||
Prestaties | De dividenduitkering over 2017 bedroeg € 114.500. | |||||
Website | ||||||
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Financiële informatie | Rekening | Begroting | Rekening | |||
Bijdrage gemeente | ||||||
Resultaat partij | 47.700 | 13.000 | ||||
Eigen vermogen | 526.300 | 525.700 | ||||
Vreemd vermogen | 1.223.800 | 1.223.900 | ||||
Toelichting | ||||||
Risico's | Het financieel risico is verlies van maximaal de nominale waarde van de aandelenportefeuille en het begrote bedrag aan dividend in onze begroting. | |||||
Programma | 0. Bestuur en ondersteuning |