Jaarstukken 2018

Verbonden partijen

Verbonden partijen

Alliander N.V.

Omschrijving

Alliander N.V. is een nutsbedrijf dat voortgekomen is uit Nuon en zorgt voor de levering van energie. Alliander bestaat uit de onderdelen Liander en Liandon. Het bedrijf telt 5,7 miljoen klantaansluitingen.

Juridische vorm

Vennootschappen

Vestigingsplaats

Arnhem

Partijen

De grootste aandeelhouders van Alliander zijn de provincies Gelderland, Friesland en Noord-Holland en de gemeente Amsterdam. Deze aandeelhouders bezitten gezamenlijk ongeveer 76% van de aandelen. De overige aandeelhouders, die elk minder dan 3% van de aandelen bezitten, zijn 72 kleinere gemeenten en de provincie Flevoland.

Beleidskaders

Openbaar belang en doel

De primaire taak van Alliander is het onderhouden en beheren van de elektriciteits- en gas(distributie)netten in het verzorgingsgebied. Deze taken zijn wettelijk bepaald omdat de maatschappij sterk afhankelijk is van een betrouwbare aanvoer van (duurzame) energie.

Bestuurlijk belang

De gemeente heeft recht op deelneming aan de beraadslagingen en stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders.

Aandeel in %

0,45

Zevenaar is deelnemer van het Nuval platform. Het gaat hierbij om een platform dat de belangen van de aangesloten gemeenten uit Flevoland en Gelderland behartigt voor wat betreft het aandeelhouderschap in Nuon/ Alliander en Vitens. De gemeenten die zich verenigd hebben in het Nuval-platform hebben afgesproken in een aantal onderwerpen met één stem op te treden tijdens de aandeelhoudersvergaderingen van Alliander en Vitens. Een vertegenwoordiger van het platform neemt ook deel aan het Grootaandeelhoudersoverleg van Alliander.

Prestaties

De dividenduitkering over 2017 bedroeg afgerond € 412.000. Dit bedrag is verantwoord in de jaarrekening 2018 van de gemeente Zevenaar.

Website

Website Alliander

Bedragen x € 1.000

Financiële informatie

Rekening  
2017

Begroting   
2018

Rekening   
2018

Bijdrage gemeente

Resultaat partij

203.000

334.000

Eigen vermogen

3.942.000

4.129.000

Vreemd vermogen

4.127.000

4.216.000

Toelichting

Risico's

Het financieel risico is verlies van maximaal de nominale waarde van de aandelenportefeuille en het begrote bedrag aan dividend in onze begroting.

Programma

0. Bestuur en ondersteuning

Ataro B.V.

Omschrijving

Juridische vorm

Vennootschappen

Vestigingsplaats

Zevenaar

Partijen

Zevenaar is enig aandeelhouder

Beleidskaders

Openbaar belang en doel

Bestuurlijk belang

De rol van gemeentelijk aandeelhouder in Ataro wordt uitgeoefend door de wethouder van Dellen.

Aandeel in %

100

Vanwege de gewijzigde sportvrijstelling zijn we in gesprek met Ataro over mogelijke oplossingsrichtingen.

Prestaties

Prestatie afspraken moeten nog nader ontwikkeld worden.

Website

Website Ataro

Bedragen x € 1.000

Financiële informatie

Rekening  
2017

Begroting   
2018

Rekening   
2018

Bijdrage gemeente

1.749

1.779

1.774

Resultaat partij

82

328

Eigen vermogen

320

649

Vreemd vermogen

2.809

2.678

Toelichting

Risico's

De gemeente blijft als enig aandeelhouder bij tegenvallende exploitatieresultaten uiteindelijk financieel verantwoordelijk.

Programma

5. Sport, cultuur en recreatie

Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

Omschrijving

De Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor maatschappelijk belang.

Juridische vorm

Vennootschappen

Vestigingsplaats

Den Haag

Partijen

Aandeelhouders van de bank zijn uitsluitend overheden. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, elf provincies en een hoogheemraadschap.

Beleidskaders

Openbaar belang en doel

De B.N.G. is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.

Bestuurlijk belang

Stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA).

Aandeel in %

0,02

De dividenduitkering is tijdens de aandeelhoudersvergadering in 2019 verhoogd van 37,5% naar 50%. Het dividend over 2018 bedraag € 36.860.

Prestaties

De dividenduitkering over 2017 bedroeg € 32.700.

Website

Website BNG

Bedragen x € 1.000

Financiële informatie

Rekening  
2017

Begroting   
2018

Rekening   
2018

Bijdrage gemeente

Resultaat partij

393.000

337.000

Eigen vermogen

4.200.000

4.257.000

Vreemd vermogen

Toelichting

Risico's

Het financieel risico is verlies van maximaal de nominale waarde van de aandelenportefeuille en het begrote bedrag aan dividend in onze begroting.

Programma

0. Bestuur en ondersteuning

Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (DRAN)

Omschrijving

Een gemeenschappelijke regeling, gebaseerd op een bedrijfsvoeringsorganisatie.

Juridische vorm

Gemeenschappelijke regelingen

Vestigingsplaats

Arnhem

Partijen

Gemeenten Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen, Zevenaar en de provincie Gelderland.

Beleidskaders

-Raadsbesluit Wijziging Regeling Bedrijfvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (gemeente Zevenaar en gemeente Rijnwaarden 2017)
-Raadsbesluit Vaststellen Regeling Bedrijfvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (gemeente Zevenaar en gemeente Rijnwaarden 2016)
-Verordening Leerlingenvervoer (gemeente Zevenaar 2018)
-Verordening Maatschappelijke Ondersteuning (gemeente Zevenaar 2016 en gemeente Rijnwaarden 2015)

Openbaar belang en doel

De vervoersorganisatie is ingesteld ter gemeenschappelijke behartiging van de belangen van de deelnemers met betrekking tot het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een kwalitatief hoogwaardig, herkenbaar, efficiënt en eenvoudig te gebruiken doelgroepenvervoer. Hierbij wordt rekening gehouden met de mogelijkheden van reizigers en hun sociale netwerk en wordt erop toegezien dat het aanvullend vervoer ook in het buitengebied en de kleine kernen voldoende gewaarborgd is en dat het vervoer een optimale aansluiting heeft op het openbaar-vervoer-netwerk.

Bestuurlijk belang

Deelname bestuur door portefeuillehouder.

Aandeel in %

12

Prestaties

Door de deelnemende gemeenten is de sturing en (financiële) beheersing van uitvoeringstaken en uitvoering van ondersteunende processen op het gebied van doelgroepenvervoer en aanvullend vervoer bij de vervoersorganisatie neergelegd. Voor het uitvoeren van de taak aanvullend vervoer is de vervoersorganisatie een samenwerkingsovereenkomst aangegaan met de provincie Gelderland waarin wordt overeengekomen dat de vervoersorganisatie de taak van het aanvullend vervoer (basismobiliteit) uitvoert voor de provincie Gelderland.

Website

Website vervoersorganisatie

Bedragen x € 1.000

Financiële informatie

Rekening  
2017

Begroting   
2018

Rekening   
2018

Bijdrage gemeente

1.305

1.364

Resultaat partij

91

Eigen vermogen

Vreemd vermogen

5.950

5.950

Toelichting

Afgerond op basis begroting 2016/2020

Risico's

De inrichting van het doelgroepenvervoer is gebaseerd op een 'open einde' systematiek. Dit betekent dat de kosten oplopen wanneer een gemeente meer inbrengt of dat er in een periode meer ritten hebben plaatsgevonden dan begroot. Dit brengt een financieel risico met zich mee. Periodiek wordt er gerapporteerd over het volume van het aantal ritten en worden de gevolgen van verwachte toenames van ritten tijdig gecommuniceerd met de klant (gemeente). Buiten de post onvoorzien is er geen weerstandscapaciteit aanwezig bij de BVO.

Programma

6. Sociaal domein

Euregio Rijn-Waal

Omschrijving

Juridische vorm

Gemeenschappelijke regelingen

Vestigingsplaats

Kleve

Partijen

29 Nederlandse gemeenten en 20 Duitse gemeenten

Beleidskaders

Openbaar belang en doel

De Euregio Rijn-Waal heeft als belangrijkste doel de grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie en maatschappij te verbeteren en te intensiveren. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten.

Bestuurlijk belang

Deelname Algemeen Bestuur/Dagelijks bestuur door respectievelijk een door de raad en college aangewezen lid.

Aandeel in %

Een viertal INTERREG projecten is gestart, waardoor de komende jaren voor € 21,2 miljoen naar de Euregio Rijn Waal vloeit.

Prestaties

Website

Website Euregio Rijn-Waal

Bedragen x € 1.000

Financiële informatie

Rekening  
2017

Begroting   
2018

Rekening   
2018

Bijdrage gemeente

11

11

11

Resultaat partij

2

Eigen vermogen

1.331

Vreemd vermogen

2.424

Toelichting

Risico's

Het algemene financiële beheer van de Euregio Rijn - Waal wordt bij begroting, jaarrekening en begrotingswijziging van de Euregio getoetst en beoordeeld door de commissie financiën en projecten en de Euregioraad. Op dit moment  is met in aanmerking nemend  het eigen vermogen geen sprake van grote actuele risico ’s .

Programma

0. Bestuur en ondersteuning

Gemeenschappelijk Orgaan Regio Arnhem-Nijmegen

Omschrijving

Het gemeenschappelijk orgaan is een samenwerkingsverband dat de belangen behartigt van de deelnemende gemeenten in de regio. Dit kunnen individuele belangen zijn, maar ook regionale. Daarnaast voeren zij gemeenschappelijke taken uit voor de gemeenten in de regio.

Juridische vorm

Gemeenschappelijke regelingen

Vestigingsplaats

Arnhem

Partijen

Gemeente Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar.

Beleidskaders

Openbaar belang en doel

Orgaan voor de gemeenten in de regio Arnhem en Nijmegen voor overleg en afstemming op de beleidsterreinen economie, mobiliteit en wonen. Voor de stimulering van de economische ontwikkelingen van de regio is een triple helix samenwerking tussen ondernemers, onderwijsinstellingen en overheden opgericht in de vorm van de Stichting Economic Board.

Bestuurlijk belang

Het Bestuurlijk Overleg bestaat uit 18 leden; van iedere gemeente de burgemeester.

Aandeel in %

5,42

Vanuit de Pfo’s zijn verschillende ambities geformuleerd, die om extra budget vragen, ook voor de ondersteuning  door de Pfo’s.

Prestaties

Website

Website Regio AN

Bedragen x € 1.000

Financiële informatie

Rekening  
2017

Begroting   
2018

Rekening   
2018

Bijdrage gemeente

66

66

66

Resultaat partij

-11

81

Eigen vermogen

Vreemd vermogen

Toelichting

Risico's

Het GO is een overlegorgaan. Het heeft geen rechtspersoonlijkheid en kan niet op eigen naam rechtshandelingen aangaan. De risico’s zijn daarom zeer beperkt.

Programma

0. Bestuur en ondersteuning

Huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers (GRHVOL)

Omschrijving

Juridische vorm

Gemeenschappelijke regelingen

Vestigingsplaats

Zevenaar

Partijen

Het betreft een samenwerking tussen de gemeenten Duiven, Montferland en Zevenaar.

Beleidskaders

Openbaar belang en doel

Op het gebied van huisvesting voortgezet onderwijs werken de gemeenten Duiven, Montferland en Zevenaar samen in een Gemeenschappelijke Regeling Huisvesting Voortgezet Onderwijs Liemers. Door deze samenwerking kunnen er in alle drie de gemeenten grote renovaties en nieuwbouw plaatsvinden, die de gemeenten zelfstandig moeilijk kunnen realiseren.

Bestuurlijk belang

De gemeente Zevenaar benoemt een van de drie leden van het Algemeen Bestuur.

Aandeel in %

45

Aanpassingen Gemeenschappelijke Regeling in verband met de Wet Gemeenschappelijke Regelingen worden voorzien.

Prestaties

Website

Bedragen x € 1.000

Financiële informatie

Rekening  
2017

Begroting   
2018

Rekening   
2018

Bijdrage gemeente

1.096

1.030

1.030

Resultaat partij

-40

-134

Eigen vermogen

996

862

Vreemd vermogen

Toelichting

Risico's

De GRHVOL heeft geen rechtspersoonlijkheid en neemt geen eigen besluiten. Financiële risico's zijn hierdoor nihil. De gemeentelijke bijdrage kan wel jaarlijks verschillen, aangezien het aantal leerlingen wijzigt.

Programma

4. Onderwijs

Leisurelands (R.G.V. Holding B.V.)

Omschrijving

Juridische vorm

Vennootschappen

Vestigingsplaats

Arnhem

Partijen

Gemeenten Apeldoorn, Barneveld, Berg en Dal, Beuningen, Brummen, Ede, Elburg, Epe, Ermelo, Hattem, Heerde, Nijmegen, Nunspeet, Putten, Renkum, Rozendaal, Voorst, Wijchen, Zevenaar en RAL B.V.

Beleidskaders

Openbaar belang en doel

Het doel is het publiekstoegankelijk houden van recreatievoorzieningen en -plassen. Het recreatiegebied Rhederlaag is ondergebracht in Leisurelands BV.  
Bij het deelnemen aan een verbonden partij staat de vraag centraal of dit de meest geëigende vorm is om de doelstelling van de gemeente (het publieke belang) te realiseren. De gemeente ziet de instandhouding van recreatieplassen als een publiek belang. Het aandeelhouderschap in Leisurelands BV is een middel om invloed te houden op het realiseren van en het laagdrempelig toegankelijk houden van recreatieplassen in  Zevenaar en omgeving.

Bestuurlijk belang

Via stemrecht algemene leden vergadering

Aandeel in %

2,84

In 2016 is de aandeelhoudersovereenkomst verlengd met 5 jaar. Leisurelands heeft sterk de ambitie om in een concurrerende en snel veranderende markt een toonaangevende rol te spelen en verder uit te groeien tot een nog slagvaardiger en ambitieuzer recreatiebedrijf. Hierbij zijn een duurzame leefomgeving en maatschappelijke rendement belangrijke pijlers.

Prestaties

Beheer van terrein Rhederlaag dat grotendeels openbaar toegankelijk is.

Website

Website Leisurelands

Bedragen x € 1.000

Financiële informatie

Rekening  
2017

Begroting   
2018

Rekening   
2018

Bijdrage gemeente

Resultaat partij

1.277

-1.280

Eigen vermogen

57.556

56.276

Vreemd vermogen

21.679

22.014

Toelichting

Risico's

Gezien het geringe belang van de gemeente hierin is het risico bijzonder klein.

Programma

5. Sport, cultuur en recreatie

MGR Sociaal domein Centraal-Gelderland

Omschrijving

De MGR (Modulaire Gemeenschappelijke Regeling) biedt een algemeen kader voor samenwerking op het gebied van het sociaal domein binnen de regio Centraal Gelderland en voorziet in samenwerkingsmodules. Er wordt deelgenomen aan de modules: Inkoop, Werkgevers Service Punt (WSP) en Regionaal Bureau Leerplicht.

Juridische vorm

Gemeenschappelijke regelingen

Vestigingsplaats

Arnhem

Partijen

11 regiogemeenten nemen deel aan de algemene regeling: Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Wageningen, Westervoort en Zevenaar. Het aantal deelnemende gemeenten per samenwerkingsmodule verschilt.

Beleidskaders

Openbaar belang en doel

Regionale samenwerking in het sociaal domein moet leiden tot kwalitatief goede en efficiënte dienstverlening aan de inwoners van de 11 gemeenten. Daarbij is het lokale beleid leidend. De MGR is van en voor de samenwerkende gemeenten.

De doelstelling van de MGR verschilt per module. Zo willen gemeenten samenwerken binnen de inkoop van het sociaal domein:

  • Samen sterker staan in de transformatie van het sociaal domein;
  • Samenwerking moet leiden tot verhoging van de kwaliteit van zorg, efficiency in de uitvoering van taken, lastendrukverlaging bij aanbieders door eenduidige uitvoering en versnelling van de transformatie door bundeling van kennis en inkoopkracht.

Samenwerking bij Onderwijszaken is gericht op:

  • Op eenduidige wijze uitvoeren van de Leerplichtwet;
  • Uitvoering geven aan de regionale RMC-taak (regionale meld- en coördinatiefunctie) op het gebied van voortijdig schoolverlaten;

Vanuit de module Onderwijszaken wordt samengewerkt met scholen, samenwerkingsverbanden passend onderwijs, sociale wijkteams, jeugdzorg en het Openbaar Ministerie met als doel de ontwikkelingskansen van kinderen en jongeren te optimaliseren.

Samenwerking bij het WSP heeft als slogan: ‘samen werken aan werk’.

  • Er is sprake van een regionale arbeidsmarkt die voorbij de grenzen van gemeenten gaat;
  • Het vanuit één servicepunt samen met UWV benaderen van werkgevers en het matchen zodat er werkplekken ontstaan voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, levert voor inwoners van gemeenten nieuwe kansen op om hun inkomenspositie en leefomstandigheden te verbeteren.

Bestuurlijk belang

Deelname aan het algemeen bestuur en de verschillende bestuurscommissies.

Aandeel in %

9,40

Prestaties

Website

Website MGR

Bedragen x € 1.000

Financiële informatie

Rekening  
2017

Begroting   
2018

Rekening   
2018

Bijdrage gemeente

295

295

470

Resultaat partij

81

Eigen vermogen

Vreemd vermogen

1.612

2.449

Toelichting

Risico's

Buiten de post onvoorzien is er geen weerstandscapaciteit aanwezig bij de MGR. Ten behoeve van de MGR is de 'open einde’ systematiek van toepassing waarbij bij een  tekort de deelnemende gemeenten bij moeten betalen en bij een overschot geld terug krijgen. Het risico hiervoor ligt dus bij de deelnemende gemeenten.

Programma

6. Sociaal domein

Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)

Omschrijving

De Omgevingsdienst voert taken op het gebied van bouwen, milieu, handhaving en toezicht voor de deelnemende gemeenten en Provincie uit. De ODRA is vanaf 1 april 2013 operationeel.

Juridische vorm

Gemeenschappelijke regelingen

Vestigingsplaats

Arnhem

Partijen

Gemeente Arnhem, Gemeente Doesburg, Gemeente Duiven, Gemeente Lingewaard, Gemeente Overbetuwe, Gemeente Renkum, Gemeente Rheden, Gemeente Rozendaal, Gemeente Westervoort, Gemeente Zevenaar en de Provincie Gelderland.

Beleidskaders

De Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Regio Arnhem ODRA is per 14 november 2012 in werking getreden. Per 1 april 2013 is vervolgens de Omgevingsdienst van start gegaan.

Openbaar belang en doel

Uitvoering van meerdere taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor gemeenten uit de regio Arnhem. Ook is ODRA voor de deelnemende gemeenten het aanspreekpunt voor milieuvraagstukken.

Bestuurlijk belang

Deelname in het algemeen bestuur door een wethouder. Het dagelijks bestuur bestaat uit vijf leden. Eén lid vertegenwoordigt de gemeenten Westervoort, Duiven en Zevenaar.

Aandeel in %

7,80

De wet- en regelgeving is dynamisch. Het is van belang om tijdig in te spelen op veranderingen voor onszelf maar ook voor de partners. Deze veranderingen kunnen plaats vinden op gemeentelijk niveau (bijv. handhavingsbeleid of gemeentelijk Wabo-beleid), provinciaal niveau (bijv. provinciaal geurbeleid), nationaal niveau (bijv. Omgevingswet) of het Europese niveau (bijv. wijzigingen op het gebied van luchtkwaliteit).

In de voorbereiding naar de begroting 2019 heeft de ODRA met de partners afgesproken dat de begroting 2019 in twee stappen tot stand komt. Een initiële begroting 2019 opgesteld door extrapolatie van de begroting en realisatie van de voorafgaande jaren.
Voor de aangepaste begroting 2019 hanteert de ODRA een andere werkwijze door meer trendmatig te gaan begroten. Dit houdt in dat er op productgroep / productniveau samen met de partners de trends worden besproken en vertaald naar de werkprogramma’s. Voor sommige productgroepen betekent dit een neerwaartse tendens. Voor andere producten een positieve, afhankelijk van de economische en maatschappelijke ontwikkelingen. Dit model sluit aan bij de gewenste vorm van outputsturing en mogelijk outputfinanciering welke in 2020 zal worden ingevoerd.

Prestaties

Er is uitvoering gegeven aan de VTH-taken op het gebied van milieu overeenkomstig het werkprogramma ODRA 2018. Alle geplande werkzaamheden zijn gerealiseerd in 2018. Door de economische groei is 108 % van het vastgestelde werkprogramma uitgevoerd.  

Website

Website ODRA

Bedragen x € 1.000

Financiële informatie

Rekening  
2017

Begroting   
2018

Rekening   
2018

Bijdrage gemeente

491

599

592

Resultaat partij

-83

12

Eigen vermogen

771

783

Vreemd vermogen

3.122

4.883

Toelichting

De werkzaamheden van ODRA worden nu betaald door middel van de zogenaamde inputfinanciering. Hierbij brengen de deelnemers de financiële middelen in voor vergunningverlening en handhaving. In 2017 worden de werkprogramma's beschouwd als een begroting op basis van outputfinanciering. Er zal worden gerapporteerd op basis van input maar ook op basis van geleverde producten en daaraan verbonden kosten.

Risico's

Het weerstandsvermogen is de verhouding tussen de beschikbare weerstandscapaciteit en de benodigde weerstandscapaciteit. Deze is nog positief. De impact van de omgevingswet en de wet kwaliteitsborging bouwen is nog niet in te schatten.

Programma

8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening

Reinigingsdienst de Liemers (RDL)

Omschrijving

Juridische vorm

Gemeenschappelijke regelingen

Vestigingsplaats

Zevenaar

Partijen

Gemeenten Montferland en Zevenaar.

Beleidskaders

In 2018 zijn in overleg met de gemeente Montferland voorbereidingen getroffen om de GR Reinigingsdienst De Liemers als gevolg van de herindeling en nieuwe regelgeving over GR’s opnieuw vast te stellen in 2019.

Openbaar belang en doel

De RDL voert voor de deelnemende gemeenten taken uit op het gebied van reiniging en afvalinzameling.

Bestuurlijk belang

Namens onze gemeente maken drie raadsleden en één wethouder deel uit van het algemeen bestuur.  De wethouder maakt ook deel uit van het dagelijks bestuur.

Aandeel in %

55

RDL heeft in 2018 voorbereidingen getroffen voor de inzameling in de gehele gemeente Zevenaar. Het betreft daarbij de inzameling van GFT, restafval, PMD en papier. In 2018 was de inzameling in de voormalige gemeente Rijnwaarden nog uitbesteed aan een derde partij. In 2018 heeft RDL al wel de bemensing van het aanbiedstation in Lobith op zich genomen.

Prestaties

Inzameling van diverse afvalstromen, exploitatie van aanbiedstations in Zevenaar en Lobith, straatvegen en leegmaken van prullenbakken.

Website

Bedragen x € 1.000

Financiële informatie

Rekening  
2017

Begroting   
2018

Rekening   
2018

Bijdrage gemeente

1.442

1.366

1.635

Resultaat partij

-77

-186

Eigen vermogen

Vreemd vermogen

Toelichting

Risico's

Er is geen weerstandscapaciteit aanwezig bij de RDL. Voor de taken van de RDL is de 'open einde' systematiek van toepassing waarbij bij een tekort de deelnemende gemeenten bij moeten betalen en bij een overschot geld terug krijgen. Het risico hiervoor ligt dus bij de deelnemende gemeenten.

Programma

7. Volksgezondheid en milieu

Samenwerking De Liemers

Omschrijving

Het uitvoeren van de ICT (RID), sociale dienst (RSD) en de inkoop voor de deelnemende gemeenten: Duiven, Westervoort en Zevenaar.

Juridische vorm

Gemeenschappelijke regelingen

Vestigingsplaats

Duiven

Partijen

Gemeenten Duiven, Westervoort en Zevenaar.

Beleidskaders

Openbaar belang en doel

Samenwerking De Liemers is een samenwerkingsverband van Liemerse gemeenten op gebied  ICT, inkoop en werk en inkomen.

Bestuurlijk belang

Het algemeen bestuur van de SDL de Liemers wordt gevormd door de colleges van B&W van de deelnemende gemeenten. Het dagelijks bestuur bestaat uit een vertegenwoordiger van elk van die colleges, bij voorkeur de burgemeester.  

Aandeel in %

52

Zowel bij de RSD als de RID zijn uitbreidingen in de personeelsformatie opgenomen vanwege informatieveiligheid, hetgeen de afgelopen jaren in hoog tempo omvangrijker is geworden.  Verder hebben gemeenten en samenwerkingsverbanden te maken met een veelheid aan digitale ontwikkelingen; Big Data, social media, drones, robotisering en dergelijke. De snelheid van de digitale ontwikkelingen samen met nieuwe wetgeving zorgt er voor dat gemeenten hun visie op dienstverlening, bedrijfsvoering en informatie regelmatig tegen het licht houden.

Bij de RSD heeft in juli 2018 besluitvorming plaatsgevonden over de businesscase, de omvorming van de RSD tot de netwerkorganisatie voor Werk en Participatie binnen de Liemers. Ontwikkelingen bij Werk en Inkomen zijn de  veranderende arbeidsmarkt,  krimp op de beschikbare financiële middelen als gevolg van bezuinigingen door het Rijk, regionale samenwerking (gemeenten regio Arnhem, UWV en Scalabor en de ontwikkeling van de sociale teams binnen de Liemers.

Prestaties

Website

Website RSD De Liemers

Bedragen x € 1.000

Financiële informatie

Rekening  
2017

Begroting   
2018

Rekening   
2018

Bijdrage gemeente

4.181

4.780

4.662

Resultaat partij

551

Eigen vermogen

Vreemd vermogen

Toelichting

Risico's

De exploitatielasten incl. eventueel niet begrote kosten worden volledig door de drie deelnemende gemeenten gedragen. Er wordt jaarlijks een begroting opgesteld die via twee tussenrapportages wordt gemonitord. Afwijkingen ten opzichte van de begroting worden dan voorgelegd aan het bestuur en aan het bestuur van de deelnemende gemeenten.

Programma

0. Bestuur en ondersteuning

Streekarchivariaat de Liemers en Doesburg

Omschrijving

Regionale voorziening voor het beheren van de archiefbescheiden.

Juridische vorm

Gemeenschappelijke regelingen

Vestigingsplaats

Zevenaar

Partijen

Gemeenten Doesburg, Zevenaar, Duiven en Westervoort

Beleidskaders

Openbaar belang en doel

Het Streekarchivariaat heeft als doel het beheren van de archiefbescheiden van de deelnemende gemeenten conform de Archiefwet 1995.

Bestuurlijk belang

Deelname Algemeen Bestuur.

Aandeel in %

48

Gewerkt wordt aan de verhuizing van het streekarchivariaat naar Hal 12 en het opzetten van een kenniscentrum in samenwerking met Liemers museum. Er wordt gewerkt aan het vernieuwen van de huidige gemeenschappelijke regeling. De recente ontwikkelingen in het archiefbeheer (e-depot) worden gevolgd.

Prestaties

Website

Website Streekarchivariaat

Bedragen x € 1.000

Financiële informatie

Rekening  
2017

Begroting   
2018

Rekening   
2018

Bijdrage gemeente

121

120

124

Resultaat partij

Eigen vermogen

Vreemd vermogen

Toelichting

Risico's

Eventuele tekorten worden verhaald op de deelnemende gemeenten. De financiële omvang van de regeling is echter relatief klein en het risico wordt op gering geschat.

Programma

0. Bestuur en ondersteuning

Veiligheids- en Gezondheidsregio Midden-Gelderland (VGGM)

Omschrijving

Samenwerking op het gebied van de regionale brandweertaken, ambulancevoorziening, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen en collectieve preventieve gezondheidszorg ter realisering van deskundigheidsversterking en capaciteitsvergroting.

Juridische vorm

Gemeenschappelijke regelingen

Vestigingsplaats

Arnhem

Partijen

Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden werkt in opdracht van de gemeenten Arnhem, Barneveld, Doesburg, Duiven, Ede, Lingewaard, Nijkerk, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Scherpenzeel, Wageningen, Westervoort en Zevenaar.

Beleidskaders

Openbaar belang en doel

De VGGM behartigt de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van brandweer, regionale ambulancevoorziening en GGD voor de zestien gemeenten in de regio Gelderland-Midden.

Bestuurlijk belang

Deelname Algemeen Bestuur door burgemeester.

Aandeel in %

6,43

De begroting 2019 van de VVGM is relatief beleidsarm, omdat  er nog onvoldoende zicht is op het beleid van het Rijk en nieuwe beleidsinitiatieven van de gemeenten op basis van de college-akkoorden voor 2018-2022. In het najaar van 2019 komt de VVGM met een nieuw meerjarig perspectief, dat tot een wijziging van de begroting 2019 kan leiden.

Prestaties

Website

Website VGGM

Bedragen x € 1.000

Financiële informatie

Rekening  
2017

Begroting   
2018

Rekening   
2018

Bijdrage gemeente

3.351

3.594

3.280

Resultaat partij

2.788

1.400

Eigen vermogen

7.368

8.239

Vreemd vermogen

11.740

14.157

Toelichting

De bijdrage van de gemeente aan VGGM bestaat uit een brandweerdeel en volksgezondheidsdeel.

Risico's

VGGM heeft het risicomanagement op orde. Aan de hand van de zogenaamde 'kans x effect'-methode wordt jaarlijks een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijke risico’s en een kwantificering daarvan. VGGM vindt het eigen weerstandsvermogen op basis van deze inschatting voldoende om de risico’s  af te dekken.

Programma

1. Veiligheid

Vitens N.V.

Omschrijving

Vitens levert leidingwater en zorgt voor de instandhouding van het leidingnetwerk.

Juridische vorm

Vennootschappen

Vestigingsplaats

Utrecht

Partijen

De aandelen van Vitens N.V. zijn in handen van 110 aandeelhouders waaronder de provincie Friesland, provincie Gelderland, provincie Overijssel  provincie Flevoland en provincie Utrecht en het merendeel van de in deze provincies liggende gemeenten.

Beleidskaders

Openbaar belang en doel

Waarborgen van de kwaliteit van drinkwater en grondwater.

Bestuurlijk belang

Via stemrecht algemene leden vergadering.

Aandeel in %

0,60

Zevenaar is deelnemer van bij het Nuval platform. Het gaat hierbij om een platform dat de belangen van de aangesloten gemeenten uit Flevoland en Gelderland behartigt voor wat betreft het aandeelhouderschap in Nuon/ Alliander en Vitens.De gemeenten die zich verenigd hebben in het Nuval-platform hebben afgesproken in een aantal onderwerpen met één stem op te treden tijdens de aandeelhoudersvergaderingen van Alliander en Vitens.

Prestaties

De dividenduitkering over 2017 bedroeg € 114.500.

Website

Website Vitens

Bedragen x € 1.000

Financiële informatie

Rekening  
2017

Begroting   
2018

Rekening   
2018

Bijdrage gemeente

Resultaat partij

47.700

13.000

Eigen vermogen

526.300

525.700

Vreemd vermogen

1.223.800

1.223.900

Toelichting

Risico's

Het financieel risico is verlies van maximaal de nominale waarde van de aandelenportefeuille en het begrote bedrag aan dividend in onze begroting.

Programma

0. Bestuur en ondersteuning