Wat hebben we gedaan?
6.1 Structuurversterking (overkoepelend) incl. toegang | ||
---|---|---|
6.1.1 Stimuleren en faciliteren initiatieven in de samenleving | Jaar realisatie | 2022 |
Wij dagen onze inwoners, ondernemers en maatschappelijk middenveld uit om zelf met goede ideeën te komen en te participeren bij beleidsvorming. Wij organiseren hiervoor rondetafelgesprekken. |
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken |
Volgens plan | Volgens plan | |
Vanaf 1 juni 2018 zijn 3 medewerkers benoemd als contactpersonen voor de Zevenaarse dorpen en wijken. In het vierde kwartaal van 2018 zijn we gestart met het nog meer betrekken van jongeren. We doen dit met de methode "adviesvangers". We hebben afspraken gemaakt met Caleidoz en Kuseema over de uitvoering hiervan. Verdere uitrol volgt in 2019. | ||
6.1.2 Versterken samenwerking met en tussen maatschappelijke partners (zoals Caleidoz) | Jaar realisatie | 2022 |
Voor het realiseren van de structuurversterking in het Sociaal Domein is een goede samenwerking met maatschappelijke partners relevant. Partners binnen (jeugd)gezondheidszorg, kinderopvang, onderwijs en bibliotheek hebben daarin een belangrijk rol. Ook Caleidoz is als lokale welzijnsorganisatie een belangrijke partner. |
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken |
Volgens plan | Volgens plan | |
Versterken samenwerking met en tussen maatschappelijke partners (zoals Caleidoz) is een ontwikkellijn die is opgenomen staat in de beleidsnotitie jeugd en maatschappelijke ondersteuning. In de begroting 2018 en voortgangsrapportages 2018 staat opgenomen staat bij de planning jaar gereed 2018. Dit is per ongeluk zo opgenomen, het gaat hier om een doorgaande ontwikkeling voor de komende jaren, in ieder geval nog tot en met 2021. Zie voor meer informatie over de aanpak (jeugd)gezondheid programma volksgezondheid en duurzaamheid. | ||
6.1.3 Vergroten toegankelijkheid informatie, advies, ondersteuning en zorg | Jaar realisatie | 2022 |
Het voeren van eigen regie door inwoners staat of valt met de toegankelijkheid van informatie, advies, ondersteuning en zorg. Wij stellen daarom alles in het werk om ervoor te zorgen dat iemand die iets nodig heeft de kortste en snelste weg weet te vinden. Of iemand nu het adres van de lokale voetbalclub zoekt of acuut intensieve zorg nodig heeft, de weg naar het antwoord moet snel gevonden worden, zonder omwegen of onnodig oponthoud. Dit vraagt om een slimme inrichting van het hele veld en om adequate informatie hierover voor iedereen die dit aangaat. |
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken |
Volgens plan | Volgens plan | |
Onze gebiedsteams bieden onze inwoners informatie en passende ondersteuning. Niet alle voorzieningen zijn even bekend bij inwoners en samenwerkingspartners. Er zijn verschillende sociale kaarten beschikbaar. Wij hebben in 2018 gewerkt aan een nieuwe, toegankelijke en goed doorzoekbare (digitale) sociale kaart. | ||
6.1.4 Vergroten grip op kosten | Jaar realisatie | 2022 |
Meer grip op financiën is essentieel om goed in te (kunnen) spelen op (toenemende) ondersteunings- en zorgvragen. Tegelijkertijd is er de wens om in de aanpak meer flexibiliteit in te bouwen om bijvoorbeeld (tijdelijke) initiatieven te honoreren en om budget te reserveren voor de inzet van subsidies en innovatie. Ook is het wenselijk om de verschuiving te realiseren van individuele maatwerkvoorzieningen naar algemene voorzieningen, waarbij we meer preventief en domeinoverstijgend te werk gaan: jeugd, maatschappelijke ontwikkeling, participatie en onderwijs. |
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken |
Volgens plan | Bijsturing raad | |
In 2018 is het actieplan Sociaal Domein in control opgesteld. De doelstelling van dit plan is in control komen. Als subdoelstellingen zijn opgenomen 1) financiën en monitoring en 2) opgavegericht werken. Bij financiën en monitoring willen wij komen tot een eenduidige opzet, waardoor het mogelijk is om tijdig stuur- en verantwoordingsinformatie op te stellen. Bij opgavegericht werken bepalen we de activiteiten die nodig zijn om de (meetbare) doelstellingen te realiseren. Om dit te realiseren voeren we een samenhangend pakket aan acties uit die eind 2018 zijn gestart. | ||
6.1.5 Versterken tellen, luisteren en vertellen om ontwikkelingen in het sociaal domein te volgen | Jaar realisatie | 2022 |
Om de ontwikkelingen in het sociaal domein te volgen, bij te sturen en te delen is het belangrijk instrumentarium te ontwikkelen om te monitoren. Het gaat hierbij onder andere om verhalen van inwoners, cliëntervaringen en kwantitatieve informatie. |
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken |
Niet gestart | Volgens plan | |
In de beleidsnotitie 'Jeugd en Maatschappelijke ondersteuning 2018 en verder' is de richting aangeven wat wij de komende jaren gaan doen op dit vlak vanuit de ontwikkellijn 'tellen, luisteren en vertellen'. We hebben in 2018 over 2017 een client ervarings onderzoek laten uitvoeren op het vlak van jeugdhulp en WMO. | ||
6.2 Jeugd en maatschappelijke ondersteuning | ||
6.2.1 Inkoop zorg en ondersteuning Jeugd en Wmo | Jaar realisatie | 2022 |
Jeugdhulp en WMO zorg- en ondersteuningstrajecten (maatwerkvoorzieningen) zijn via de modulaire gemeenschappelijke regeling, module inkoop (MGR) en inkoop op bovenregionale- en landelijk schaal ingekocht. We zoeken hierbij continu naar mogelijkheden om de kosten te beheersen. Ook voor de komende periode is dit gezien de grote omvang in relatie tot de gemeentebegroting een belangrijk speerpunt. |
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken |
Volgens plan | Volgens plan | |
We hebben Jeugdhulp en maatschappelijk ondersteuning ingekocht (regionale maatwerk producten). In 2018 zijn de eerste stappen gezet voor de vereenvoudiging en verbetering van de regionale maatwerkproducten op jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning. Regionaal werken wij samen aan innovatie van inkoop jeugdhulp aan de hand van het regionale transformatieplan Jeugdhulp 2018-2020. Hiervoor is in oktober 2018 vanuit de regio een aanvraag in voor landelijke innovatiegelden jeugd vanuit het landelijke actieprogramma 'zorg voor de jeugd' ingediend en gehonoreerd. Dit plan sluit aan op het reeds bestaande regionale innovatieplan jeugd. | ||
6.2.2 Stimuleren en ontwikkelen van preventieve activiteiten | Jaar realisatie | 2022 |
In de beleidsnotitie Jeugd en Maatschappelijke ondersteuning is veel aandacht voor preventieve activiteiten. Hiermee kunnen we inzet van duurdere zorg voorkomen en ook kostenbesparingen in maatwerkvoorzieningen realiseren. De ontwikkelroutes gericht op preventie zijn: |
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken |
Volgens plan | Volgens plan | |
Vergroten opgroei kansen Bevorderen gezonde levensstijl Beschermd thuis Zelfstandig wonen ouderen | ||
6.2.3 Versterken samenwerking tussen zorg en veiligheid | Jaar realisatie | 2022 |
Zorg en veiligheid liggen in de aanpak vaak in elkaars verlengde. Om goede ondersteuning en zorg tot stand te brengen en te handelen in het belang van de veiligheid en leefbaarheid, moeten (zorg)professionals goed samenwerken met hun veiligheidspartners. Ook is de ontwikkeling van een preventieve aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling in samenwerking met de lokale toegang en zorg- en maatschappelijke partners belangrijk. |
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken |
Volgens plan | Volgens plan | |
In 2018 hebben wij gewerkt aan een programmatische aanpak voorkoming van escalatie (AVE). Doel hiervan is om de zorg- en veiligheidsketen beter op elkaar te laten aansluiten, zodat de samenwerking gestructureerd verloopt. Hierbij is het Veiligheidshuis betrokken wanneer er opgeschaald dient te worden. Aanleiding hiervoor is de eis die gesteld is voor een sluitende aanpak verwarde personen en de professionaliseringsslag binnen Veilig Thuis. Deze AVE aanpak was gepland om af te ronden eind 2018. Door ziekte van een medewerker is dit nog niet geheel afgerond. In het eerste kwartaal van 2019 wordt het afgerond. Veilig Thuis is in 2018 ondergebracht bij de Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden (VGGM). Met Veilig Thuis en de gebiedsteams hebben wij afspraken gemaakt over de samenwerking. Inwoners met zorgsignalen kunnen terecht bij Veilig Thuis. We werken in de regio volgens de verplichte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. De kosten voor Veilig Thuis zijn in 2018 toegenomen ten opzichte van de oorspronkelijke begroting 2018 van Veilig Thuis en ook voor 2019 wordt een stijging verwacht. Dit komt door reguliere ontwikkelingen binnen Veilig Thuis en door nieuwe wettelijke taken, onder andere rondom de aanscherping van de meldcode. Deze stijging is in de begroting van 2019 verwerkt. Regionaal is er een visie én regionaal uitvoeringsprogramma huiselijk geweld en kindermishandeling 2015-2019. In het vierde kwartaal van 2018 zijn we in de regio gestart met het herzien van deze visie en aanpak. We verwachten dat deze medio 2019 gereed is. | ||
6.2.4 Ondersteunen mantelzorgers | Jaar realisatie | 2019 |
Wij zetten in op waardering en ondersteuning van mantelzorgers door het aanbieden van voorzieningen die de zorg van mantelzorgers moeten verlichten. Daarnaast zetten wij in op ondersteuning van de mantelzorger door zijn/haar omgeving: onderwijs, bedrijfsleven, zorginstellingen en verenigingsleven. Hiertoe realiseren wij een expertisecentrum mantelzorg. De bestaande budgetten mantelzorg zijn hiervoor toereikend. |
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken |
Volgens plan | Volgens plan | |
Het knooppunt 'Mantelzorg Zevenaar' is van start gegaan. Inwoners weten deze voorziening steeds vaker te vinden voor informatie en ondersteuning. Het knooppunt heeft contacten gelegd met instellingen en bedrijven en deze met informatie en cursussen gestimuleerd de mantelzorgers onder hun klanten en personeel tegemoet te zien. Daarnaast voert welzijnsinstelling Caleidoz binnen haar reguliere contract activiteiten uit ter ondersteuning van mantelzorgers. De inwoners die hiervoor in aanmerking komen ontvangen in 2019 een mantelzorgcompliment over 2018. | ||
6.2.5 Ondersteunen vrijwilligers | Jaar realisatie | 2022 |
Wij ondersteunen vrijwilligers. Wij doen dit door maatregelen ter ondersteuning aan te bieden, in het bijzonder voor de vrijwilligersorganisaties die actief zijn en activiteiten organiseren die bijdragen aan de uitvoering van Wmo-taken. Daarnaast onderzoeken wij de mogelijkheid de inzet van de lokale vrijwilligers te erkennen en een blijk van waardering te geven. Dit kan bijvoorbeeld door een vrijwilligersonderscheiding toe te kennen. |
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken |
Volgens plan | Volgens plan | |
In 2018 hebben meerdere vrijwilligersorganisaties een subsidie vanuit het welzijnsprogramma ontvangen. In 2018 heeft de uitrol van Het Krachtlokaal plaatsgevonden op 't Gelders Eiland. Een van de verrichte acties was de postercampagne Galerij der Groten. Hierin zijn meerdere vrijwilligers op 't Gelders Eiland in het zonnetje gezet voor de manier waarop zij zich vrijwillig inzetten voor de inwoners van Zevenaar. Wij hebben in 2018 nog geen onderzoek gedaan naar het instellen van een vrijwilligersprijs in afwachting van de benoeming van de nieuwe burgemeester. | ||
6.3 (Arbeids)Participatie | ||
6.3.1 Begeleiden mensen naar werk | Jaar realisatie | 2019 |
Het beleid is er op gericht om zoveel mogelijk werkzoekenden aan een baan te helpen. Wij richten ons hierbij op de doelgroep: mensen met een korte afstand tot de arbeidsmarkt én op het werk fit maken van mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. De Regionale Sociale Dienst (RSD) is de netwerkorganisatie die in nauwe samenwerking met ondernemers, onderwijs en andere overheden (3 O's) invulling geeft aan ons beleid dat gericht is op een inclusieve arbeidsmarkt. |
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken |
Niet geheel volgens plan | Niet geheel volgens plan | |
Nieuwe opdracht RSD 2018 Aanvraag Vangnetuitkering 2017 voormalige gemeente Zevenaar Start Pilot UWV | ||
6.3.2 Uitvoeren Agenda Economie en Participatie | Jaar realisatie | 2019 |
Met de agenda Economie en Participatie willen wij kansen op de arbeidsmarkt voor inwoners stimuleren door te investeren in een stevigere verbinding tussen onderwijs, ondernemers en overheid. Hiervoor versterken wij het accounthouderschap, investeren wij in scholing, ontwikkelen wij leerwerkcentra, werken wij aan sociale impact en benutten wij de grensregio, samen met de ons omringende gemeenten, het onderwijs, ondernemers en andere overheden. |
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken |
Volgens plan | Volgens plan | |
Op 1 mei 2018 hebben wij ingestemd met de doelstelling, thema's en vervolgstappen uit het eindrapport "Naar een agenda voor economie en werk". Uw raad is over deze agenda geinformeerd, die bestaat uit 1)het versterken van subregionaal accounthoudersschap 2)Investeren in scholing 3)ontwikkelen van een leerwerkcentrum de Liemers 4)het ontwikkelen van social impact en 5) het verder benutten van de grensregio. In regionale afstemming hebben de portefeuillehouders van gemeente Duiven, Westervoort en Zevenaar overeenstemming bereikt om de agenda werk en economie vorm te geven in 1 integrale aanpak, die in 2018 onder de (werknaam) "Liemerse ambassde" bekend staat. Uiteraard in nauwe samenwerking met onze partners, zoals POA, LER, Liemers++ en andere betrokken actoren. Gemeenten Montferland en Doesburg volgen de ontwikkeling. | ||
6.3.3 Inburgeringsbeleid | Jaar realisatie | 2022 |
We zetten ons er voor in dat statushouders zo snel mogelijk kunnen beginnen met integreren en participeren. We doen dat samen met alle inwoners van onze gemeente. Integratie en participatie starten direct bij de huisvesting van de statushouder in onze gemeente. |
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken |
Volgens plan | Niet geheel volgens plan | |
In 2018 heeft de participatie en integratie van statushouders plaats gevonden in nauwe samenwerking met maatschappelijke partners waaronder Vluchtelingenwerk, RSD en de woningcorporaties. We hebben ons ervoor ingezet om de statushouders snel te laten beginnen met integreren en participeren. Bij de RSD is hiervoor een functionaris begonnen die zich specifiek richt op statushouders. Hierdoor hebben wij meer zicht gekregen op de mogelijkheden voor begeleidingstrajecten voor statushouders. | ||
6.3.4 Uitvoeren Minimabeleid (inclusief schuldhulpverlening) | Jaar realisatie | 2019 |
Het gemeentelijk minimabeleid is gericht op het voorkomen en bestrijden van armoede en schulden. Schuldhulpverlening wordt laagdrempelig aangeboden. Inkomensondersteuning is er voor onze inwoners die voor langere tijd zijn aangewezen op een laag inkomen. Onze inkomensondersteuning is er op gericht om onze inwoners te laten participeren in de samenleving. De beste weg uit armoede is werk. Extra zorg en aandacht gaat in ons beleid uit naar chronisch zieken, kinderen en ouderen. |
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken |
Volgens plan | Volgens plan | |
In 2018 hebben wij samen met maatschappelijke partners gewerkt aan een nieuwe beleidsnota armoede en schuldhulpverlening. De kennis en ervaring van onze partners en de onderzoeksresultaten van de evaluatie van het minimabeleid hebben we meegenomen in de nieuwe nota. Daarnaast hebben we de input vanuit de informatiebijeenkomst met uw gemeenteraad gebruikt. Eind 2018 hebben we het kindpakket uitgebreid met huiswerkbegeleiding. Leerlingen uit het reguliere voortgezet onderwijs -waarvan ouders weinig te besteden hebben- komen in aanmerking. Als onderdeel van de pilot Schuldenvrij is het realiseren van een link waarmee maatschappelijke organisaties signalen van schulden door kunnen geven aan de gemeente in 2018 niet opgepakt. |
Verbonden partijen
Bedragen x € 1.000
Naam | Openbaar belang en doel | Bijdrage |
---|---|---|
Presikhaaf bedrijven | Presikhaaf Bedrijven is het mens- en arbeidsontwikkelbedrijf voor de regio Midden-Gelderland, met als missie mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt naar een zo regulier mogelijke arbeidsplaats te leiden. Als partner van werkgevers en gemeenten in de regio ontwikkelt en verbindt Presikhaaf talenten van mensen en werkgevers. | 5.473 |
Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (DRAN) | De vervoersorganisatie is ingesteld ter gemeenschappelijke behartiging van de belangen van de deelnemers met betrekking tot het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een kwalitatief hoogwaardig, herkenbaar, efficiënt en eenvoudig te gebruiken doelgroepenvervoer. Hierbij wordt rekening gehouden met de mogelijkheden van reizigers en hun sociale netwerk en wordt erop toegezien dat het aanvullend vervoer ook in het buitengebied en de kleine kernen voldoende gewaarborgd is en dat het vervoer een optimale aansluiting heeft op het openbaar-vervoer-netwerk. | 1.142 |
MGR Sociaal domein Centraal-Gelderland | Regionale samenwerking in het sociaal domein moet leiden tot kwalitatief goede en efficiënte dienstverlening aan de inwoners van de 11 gemeenten. Daarbij is het lokale beleid leidend. De MGR is van en voor de samenwerkende gemeenten. De doelstelling van de MGR verschilt per module. Zo willen gemeenten samenwerken binnen de inkoop van het sociaal domein:
Samenwerking bij Onderwijszaken is gericht op:
Vanuit de module Onderwijszaken wordt samengewerkt met scholen, samenwerkingsverbanden passend onderwijs, sociale wijkteams, jeugdzorg en het Openbaar Ministerie met als doel de ontwikkelingskansen van kinderen en jongeren te optimaliseren. Samenwerking bij het WSP heeft als slogan: ‘samen werken aan werk’.
| 497 |