Jaarstukken 2018

Lokale heffingen

Algemeen

Algemeen

Inleiding

De lokale heffingen vormen een belangrijk deel (grofweg 20%) van de inkomsten van de gemeente. Deze paragraaf geeft inzicht in de te verwachten of gerealiseerde opbrengsten van de verschillende heffingen. De heffingen bestaan uit algemene heffingen en bestemmingsheffingen (retributies). De opbrengsten van de algemene heffingen, zoals onroerendezaakbelastingen, parkeerbelasting, hondenbelasting en toeristenbelasting, behoren tot de algemene dekkingsmiddelen. Bij bestemmingsheffingen en retributies, zoals de afvalstoffenheffing, rioolheffing of leges, is sprake van een samenhang tussen de opbrengst en bepaalde aanwijsbare kosten of tegenprestaties.

In de Gemeentewet en enkele bijzondere wetten, zoals de Wet milieubeheer, staat aangegeven welke belastingen een gemeente mag heffen. Wij benutten een groot deel van de toegestane belastingsoorten. U besluit tot het invoeren, wijzigen of afschaffen van belastingen door het vaststellen van een verordening. Voor elke heffing stelt u een afzonderlijke verordening vast.

Beleid

U stelt de verordeningen vast voor alle gemeentelijke belastingen en heffingen. In deze verordeningen is ook opgenomen of -en tot welk bedrag- kwijtschelding mogelijk is. Bij het vaststellen van de tarieven voor 2018 golden de volgende uitgangspunten:

  • De afvalstoffenheffing, rioolheffing, begrafenisrechten, marktgelden en leges mogen wettelijk gezien maximaal 100% kostendekkend zijn. Concreet betekent dit dat de geraamde baten van deze belastingen niet hoger mogen zijn dan de geraamde lasten die hiermee verband houden. Wij voldoen hieraan. Bij sommige heffingen, zoals marktgelden en begrafenisrechten, zien wij af van volledige kostendekking;
  • Het te hanteren inflatiepercentage voor 2018 was 1,4% (raming CPB);
  • De kosten die wij maken voor heffing en invordering van de belastingen en rechten worden op basis van een verdeelsleutel toegerekend naar de bestemmingsheffingen, zoals afvalstoffen- en rioolheffing en naar één verzamelpost voor de algemene heffingen. Deze verdeelsleutel is een zo goed mogelijke inschatting. Omdat het gros van de werkzaamheden niet specifiek aan één enkele belastingsoort is toe te rekenen, is een meer specifieke inschatting niet te maken.

Beleidskaders

De beleidskaders zijn opgenomen bij de verschillende belastingen en heffingen.

Ontwikkelingen

Er zijn op het gebied van de lokale heffingen geen bijzondere algemene ontwikkelingen te melden. Indien van toepassing zijn er bij de betreffende belastingen of heffingen specifieke ontwikkelingen opgenomen. Een voorbeeld hiervan is het vervallen van de precariobelasting op kabels en leidingen per 1 januari 2022.

Opbrengsten

Belastingen en heffingen (x € 1.000)

Belasting

Primitieve begroting

Na wijziging

Realisatie

Verschil

Hondenbelasting

304

304

300

-4

Onroerende zaakbelasting woningen

6.132

6.221

6.266

45

Onroerende zaakbelasting niet woningen

3.841

3.457

3.392

-65

Precariobelasting

2.210

32

39

7

Precariobelasting kabels en leidingen

0

2.178

2.178

0

Reclamebelasting

113

113

112

-1

Toeristenbelasting

382

382

381

-1

Parkeerbelasting - parkeergelden

1.130

1.130

1.197

67

Parkeerbelasting - parkeervergunningen

93

93

69

-24

Totaal belasting

14.205

13.910

13.934

24

Heffingen

Primitieve begroting

Na wijziging

Realisatie

Verschil

Leges - burgerzaken

184

184

110

-74

Leges - paspoorten en rijbewijzen

598

598

663

65

Leges - opstellen en handhaven APV

56

56

53

-3

Marktgelden

37

37

34

-3

Afvalstoffenheffing

2.648

2.648

2.597

-51

Lijkbezorgingsrechten

143

143

99

-44

Leges - omgevingsvergunningen

581

907

1.258

351

Leges - ruimtelijke ordening

15

30

36

6

Leges - welstand

40

40

82

42

Rioolheffing

4.415

4.415

4.293

-122

Totaal heffingen

8.717

9.058

9.225

167

Lokale lastendruk

Over de lokale lastendruk wordt jaarlijks door diverse organisaties gepubliceerd. In deze publicaties wordt bij het bepalen van de lastendruk veelal uitgegaan van verschillende gegevensverzamelingen en verschillende methoden van berekening en grondslagen. In de ene publicatie wordt bijvoorbeeld gewerkt met gemiddelden, in de andere worden verschillende standaardprofielen onderscheiden of wordt alleen een aantal tevoren geselecteerde heffingen opgenomen. Hierbij gaat het dan ook vrijwel altijd uitsluitend om de lasten voor bewoners, en dus niet voor bedrijven.
Informatie over lastendruk is onder andere te vinden bij de Provincie Gelderland, het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO) en op Waar staat je gemeente . Met ingang van 2019 is onze informatie ook weer via de Lokale Lastenmeter beschikbaar.

Hieronder vindt u een overzicht van de gemiddelde lastendruk van een meerpersoonshuishouden.

Belastingsoort

2017

2018

2019

Afvalstoffenheffing

154

176

OZB eigendom woning

307

312

Rioolheffing

214

223

Kwijtschelding

Inleiding
Burgers die niet in staat zijn de gemeentelijke belastingen te betalen kunnen onder bepaalde voorwaarden in aanmerking komen voor kwijtschelding.

Beleid
Uw raad is hierbij gebonden aan wettelijk voorgeschreven regels (onder meer de Invorderingswet 1990). De gemeente heeft slechts een beperkte beleidsvrijheid.

De gemeenteraad bepaalt voor welke belastingsoorten kwijtschelding mogelijk is en de voorwaarden waaronder kwijtschelding plaatsvindt. Binnen die beleidsvrijheid maakt de gemeente gebruik van de mogelijkheid het percentage van kosten van bestaan op 100% te stellen. Dit betekent dat belastingschuldigen met een inkomen gelijk aan of lager dan 100% van het minimuminkomen (volgens de bijstandsnorm) in aanmerking komen voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding. Over de kwijtschelding per belasting is in het vierde kwartaal van 2018 u bij de vaststelling van de verordening een voorstel gedaan.

In 2018 hebben 548 inwoners geautomatiseerd kwijtschelding ontvangen. Daarnaast zijn er 482 kwijtscheldingsverzoeken per post binnengekomen en behandeld. Daarvan is ongeveer 55% toegewezen.