Algemeen
Inleiding
De lokale heffingen vormen een belangrijk deel (grofweg 20%) van de inkomsten van de gemeente. Deze paragraaf geeft inzicht in de te verwachten of gerealiseerde opbrengsten van de verschillende heffingen. De heffingen bestaan uit algemene heffingen en bestemmingsheffingen (retributies). De opbrengsten van de algemene heffingen, zoals onroerendezaakbelastingen, parkeerbelasting, hondenbelasting en toeristenbelasting, behoren tot de algemene dekkingsmiddelen. Bij bestemmingsheffingen en retributies, zoals de afvalstoffenheffing, rioolheffing of leges, is sprake van een samenhang tussen de opbrengst en bepaalde aanwijsbare kosten of tegenprestaties. In de Gemeentewet en enkele bijzondere wetten, zoals de Wet milieubeheer, staat aangegeven welke belastingen een gemeente mag heffen. Wij benutten een groot deel van de toegestane belastingsoorten. U besluit tot het invoeren, wijzigen of afschaffen van belastingen door het vaststellen van een verordening. Voor elke heffing stelt u een afzonderlijke verordening vast. |
Beleid
U stelt de verordeningen vast voor alle gemeentelijke belastingen en heffingen. In deze verordeningen is ook opgenomen of -en tot welk bedrag- kwijtschelding mogelijk is. Bij het vaststellen van de tarieven voor 2018 golden de volgende uitgangspunten:
|
Beleidskaders
De beleidskaders zijn opgenomen bij de verschillende belastingen en heffingen. |
Ontwikkelingen
Er zijn op het gebied van de lokale heffingen geen bijzondere algemene ontwikkelingen te melden. Indien van toepassing zijn er bij de betreffende belastingen of heffingen specifieke ontwikkelingen opgenomen. Een voorbeeld hiervan is het vervallen van de precariobelasting op kabels en leidingen per 1 januari 2022. |
Opbrengsten
Belastingen en heffingen (x € 1.000) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Belasting | Primitieve begroting | Na wijziging | Realisatie | Verschil | |
Hondenbelasting | 304 | 304 | 300 | -4 | |
Onroerende zaakbelasting woningen | 6.132 | 6.221 | 6.266 | 45 | |
Onroerende zaakbelasting niet woningen | 3.841 | 3.457 | 3.392 | -65 | |
Precariobelasting | 2.210 | 32 | 39 | 7 | |
Precariobelasting kabels en leidingen | 0 | 2.178 | 2.178 | 0 | |
Reclamebelasting | 113 | 113 | 112 | -1 | |
Toeristenbelasting | 382 | 382 | 381 | -1 | |
Parkeerbelasting - parkeergelden | 1.130 | 1.130 | 1.197 | 67 | |
Parkeerbelasting - parkeervergunningen | 93 | 93 | 69 | -24 | |
Totaal belasting | 14.205 | 13.910 | 13.934 | 24 | |
Heffingen | Primitieve begroting | Na wijziging | Realisatie | Verschil | |
Leges - burgerzaken | 184 | 184 | 110 | -74 | |
Leges - paspoorten en rijbewijzen | 598 | 598 | 663 | 65 | |
Leges - opstellen en handhaven APV | 56 | 56 | 53 | -3 | |
Marktgelden | 37 | 37 | 34 | -3 | |
Afvalstoffenheffing | 2.648 | 2.648 | 2.597 | -51 | |
Lijkbezorgingsrechten | 143 | 143 | 99 | -44 | |
Leges - omgevingsvergunningen | 581 | 907 | 1.258 | 351 | |
Leges - ruimtelijke ordening | 15 | 30 | 36 | 6 | |
Leges - welstand | 40 | 40 | 82 | 42 | |
Rioolheffing | 4.415 | 4.415 | 4.293 | -122 | |
Totaal heffingen | 8.717 | 9.058 | 9.225 | 167 | |
Totaal belastingen en heffingen | 22.922 | 22.968 | 23.159 | 191 |
Lokale lastendruk
Over de lokale lastendruk wordt jaarlijks door diverse organisaties gepubliceerd. In deze publicaties wordt bij het bepalen van de lastendruk veelal uitgegaan van verschillende gegevensverzamelingen en verschillende methoden van berekening en grondslagen. In de ene publicatie wordt bijvoorbeeld gewerkt met gemiddelden, in de andere worden verschillende standaardprofielen onderscheiden of wordt alleen een aantal tevoren geselecteerde heffingen opgenomen. Hierbij gaat het dan ook vrijwel altijd uitsluitend om de lasten voor bewoners, en dus niet voor bedrijven. Hieronder vindt u een overzicht van de gemiddelde lastendruk van een meerpersoonshuishouden. |
Belastingsoort | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|
Afvalstoffenheffing | 154 | 176 | |
OZB eigendom woning | 307 | 312 | |
Rioolheffing | 214 | 223 |
Kwijtschelding
Inleiding Beleid De gemeenteraad bepaalt voor welke belastingsoorten kwijtschelding mogelijk is en de voorwaarden waaronder kwijtschelding plaatsvindt. Binnen die beleidsvrijheid maakt de gemeente gebruik van de mogelijkheid het percentage van kosten van bestaan op 100% te stellen. Dit betekent dat belastingschuldigen met een inkomen gelijk aan of lager dan 100% van het minimuminkomen (volgens de bijstandsnorm) in aanmerking komen voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding. Over de kwijtschelding per belasting is in het vierde kwartaal van 2018 u bij de vaststelling van de verordening een voorstel gedaan. In 2018 hebben 548 inwoners geautomatiseerd kwijtschelding ontvangen. Daarnaast zijn er 482 kwijtscheldingsverzoeken per post binnengekomen en behandeld. Daarvan is ongeveer 55% toegewezen. |