Jaarstukken 2018

Bestuur en ondersteuning

Wat hebben we gedaan?

Wat hebben we gedaan?

0.1 Goed bestuur

0.1.1 Verbeteren bestuurscultuur

Jaar realisatie

2020

We verbeteren de bestuurscultuur en samenwerking om er zo optimaal mogelijk te kunnen zijn voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Daarbij streven we naar een meer open en transparante samenwerking tussen raad, college en ambtelijke organisatie. We werken als eenheid met duidelijkheid over eigen rollen.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Volgens plan

Bijsturing raad

Informeren en kennismaken
In maart 2018 hebben we een eerste bijeenkomst georganiseerd rondom de verbetering van de bestuurscultuur. Belangrijkste uitkomsten hiervan zijn dat het belangrijk is dat de rolverdeling helder is tussen raad, college en organisatie en dat het goed is dat we elkaar kennen. Om die reden hebben wij u bij diverse activiteiten (bijvoorbeeld de zomermarkt, Zevenaar Academie etc.) uitgenodigd om deel te nemen. Daarnaast zorgden we voor meer ambtelijke vertegenwoordiging bij commissie- en raadsvergaderingen. We stimuleerden contacten tussen medewerkers en raadsleden met als doel dat dit de besluitvorming en onderlinge verhoudingen ten goede komt. Op 7 juni 2018 was er een informatiemarkt voor u rondom het sociaal en ruimtelijk domein.  In het najaar is er een raadsconferentie geweest, dat voor een groot deel in het teken stond van de verbetering van de bestuurscultuur. Als conclusie is er een aantal uitgangspunten, suggesties voor verbetering en afspraken gemaakt, dat door allen is onderschreven.

Ontwikkelagenda voor sterk Zevenaar
Vanuit het proces van de herindeling is door de beide gemeenteraden gevraagd om een gedegen evaluatieonderzoek over de bestuurskracht van de nieuwe gemeente. De afgelopen periode is dit met de provincie verder besproken. Raadsleden zijn benaderd om deel te nemen aan de werkateliers om tot een "Ontwikkelagenda voor een sterk Zevenaar" te komen. In 2019 geven we hier, met alle geledingen van de bestuurlijke en ambtelijke organisatie en sleutelfiguren uit de samenleving, verdere uitwerking aan.

0.1.2 Groeien naar een verbindende gemeente

Jaar realisatie

2022

We staan voor een gemeente die weet wat er leeft in de samenleving en in de verschillende kernen van de gemeente. We zetten in op nabijheid. Dit betekent korte lijnen met onze inwoners, verenigingen, dorps- en wijkraden, ondernemers en maatschappelijke organisaties. We ontwikkelen nieuwe vormen van participatie waarbij initiatief vanuit inwoners centraal staat. Vanuit het programma 'Zevenaar Verbindt' zetten wij in op het verder versterken van de verbinding met de inwoner, de verbinding tussen bestuur en organisatie en de verbinding binnen de organisatie.

We werken vanuit de focuspunten: gastvrij, verbindend en service op maat. Daarbij hebben we een ja, mits....houding.

  • Nieuw beleid ontwikkelen we samen met inwoners. We betrekken hen in een vroeg stadium.
  • Bij nieuwe (ruimtelijke) ontwikkelingen worden initiatiefnemers verantwoordelijk om in een vroeg stadium met de omgeving te overleggen. We faciliteren waar nodig.
  • We delen goede voorbeelden van participatie met elkaar en met onze samenleving.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Volgens plan

Volgens plan

Contacten met dorpen en wijken
Vanaf 1 juni 2018 zijn 3 contactpersonen voor dorps- en wijkraden aan de slag gegaan. Samen met de contactpersonen hebben we de afgelopen tijd geïnvesteerd in de contacten met de dorpsraden en hebben we alle dorpen bezocht. Voor de wijken in Zevenaar is een start gemaakt met het opbouwen van overlegstructuren door zoveel mogelijk aan te sluiten op initiatieven uit de samenleving. Daarnaast hebben we een bijeenkomst georganiseerd voor alle dorps- en wijkraden voor een nadere kennismaking en het verder opbouwen van een gezamenlijk netwerk. Deze bijeenkomsten vinden twee keer per jaar plaats.

Spreekuur burgemeester
Vanaf maandag 2 juli 2018 kunnen inwoners van Zevenaar eens in de twee weken in gesprek gaan met onze burgemeester. Dit spreekuur is goed bezocht. Eind 2018 is een evaluatie gemaakt van het spreekuur met een advies voor de nieuwe burgemeester over een mogelijk vervolg.

Inwonerpeiling en inwonerpanel
In april 2018 hebben we een inwonerpeiling gehouden onder onze inwoners. In dit onderzoek zijn inwoners uitgenodigd om deel te nemen aan een inwonerpanel, ruim 170 inwoners hebben zich hiervoor aangemeld.  Eind 2018 zijn we gestart met het inwonerpanel Zevenaar Verbindt, op dat moment was het inwonerpanel gegroeid naar ruim 200 personen. Alle inwoners van Zevenaar kunnen hieraan meedoen. Het inwonerpanel kent een eigen website waar de inwoners zich kunnen aanmelden en waar ook de resultaten worden gepubliceerd (www.zevenaarverbindt.nl). De eerste peiling onder het inwonerpanel Zevenaar Verbindt betrof het onderwerp Toezicht en handhaving. De resultaten van deze peiling nemen we mee in het nieuw op te stellen programma Handhaving.  

Krachtlokaal
Het Krachtlokaal bevordert de sociale samenhang en leefbaarheid door initiatieven van inwoners te ondersteunen. In 2018 is erop ingezet om het Krachtlokaal ook meer bekendheid te geven in de kernen van het Gelders Eiland. Er is in oktober o.a. een postercampagne uitgevoerd, waarin mensen die zich inzetten voor de samenleving hun bijzondere verhaal vertellen. Daarnaast zijn de dorpsraden geïnformeerd over de mogelijkheden van het Krachtlokaal.

Visie (burger)participatie
Participatie van inwoners is onze nieuwe standaard. Daarom is in 2018 nieuw beleid rondom participatie opgesteld. In december 2018 heeft u de visie (Notitie participatie- een kijk op de samenwerking tussen inwoners en gemeente) ter kennisgeving aangenomen.

0.1.3 Invullen bestuurlijke rol als samenwerkingspartner

Jaar realisatie

2022

Voor de uitvoering van een aantal taken werken we samen in verbonden partijen. Meer dan voorheen gaan wij ons als samenwerkingspartner inzetten om binnen de samenwerkingsverbanden de gezamenlijk bepaalde doelstellingen te halen. Dat kan door posities in te vullen binnen het dagelijks bestuur of door een trekkersrol binnen een portefeuilleoverleg of bestuurscommissie te vervullen. Dit vraagt de inzet van meer ambtelijke en bestuurlijke capaciteit. In een nog op te stellen kadernota Verbonden partijen stellen we medio 2018 een afwegingskader voor over het aangaan van samenwerkingsverbanden. Ook geven we aan hoe we de positie van de gemeenteraad ten aanzien van die verbonden partijen kunnen versterken.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Volgens plan

Volgens plan

Wij hebben meer regie in de samenwerkingsverbanden genomen. Dit met als doel om te komen tot meer efficiency en betere kwaliteit in de uitvoering van de doelstellingen van de samenwerkingsverbanden. Dat is in 2018 de inzet van Zevenaar in de bestuurlijke overleggen van de verbonden partijen geweest.
Wij hebben eind 2018 de nota verbonden partijen aan u aangeboden. Deze nota moet leiden tot nieuwe en werkbare afspraken over een betere sturing van de verbonden partijen.

0.2 Dienstverlening en gemeentelijke organisatie

0.2.1 Afronden lopende projecten voor start nieuwe projecten

Jaar realisatie

2022

We willen de basis op orde hebben. Dit betekent dat we lopende projecten afronden, voordat we met nieuwe projecten beginnen. We willen 'in control' zijn. Deze gedachte past binnen de professionalisering van het planmatig werken, dat een onderdeel is van het programma organisatieontwikkeling. Binnen dit programma worden de komende jaren vele activiteiten en projecten opgezet en uitgevoerd. Eén daarvan is de genoemde professionalisering. Dit traject draagt bij aan de verbetering en groei van onze kernwaarden: Resultaatgericht, Klantgericht en Samenwerkingsgericht.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Volgens plan

Volgens plan

In 2018 is een vijftal aantal trainingen verzorgd dat bijdraagt aan de gewenste professionalisering van het planmatig werken. Aan deze trainingen hebben ruim 80 medewerkers deelgenomen. Ook is een project procesgericht werken gestart, waarbij het de bedoeling is een goede basis te leggen voor het beter en gestructureerd in beeld brengen van de werkprocessen. In 2018 is een drietal pilots uitgevoerd, te weten inkomende subsidies, KCC Zorg en passende zorg en ondersteuning. De ervaringen en resultaten van de inspanningen zijn geëvalueerd en er zijn afspraken gemaakt over de activiteiten die in 2019 worden ondernomen. Hiermee wordt bijgedragen aan een verdere groei van onze kernwaarden.

0.2.2 Datagedreven sturen als vernieuwende sturingspraktijk

Jaar realisatie

2020

Datagedreven sturen

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Volgens plan

Volgens plan

Landelijk blijkt dat datagedreven sturen de meerwaarde vergroot die gemeenten hebben voor inwoners, bedrijven en instellingen. Door de voortschrijdende technische ontwikkelingen is datagedreven sturen steeds beter bruikbaar voor gemeenten en kunnen wij niet meer om deze ontwikkeling heen. In 2018 leerden we van pilots, hielden we inspiratiebijeenkomsten en begonnen we met ontwikkeling van dashboards (onder ander rond zorggebruik, HRM en dienstverlening). Ook stelden we een plan van aanpak op om de gemeentelijke organisatie die datagedreven stuurt systematisch vorm te geven. Hierbij betrokken we leerervaringen uit genoemde experimenten. Wij kozen voor de positie van "slimme volger". Vanaf het begin besteden we ook aandacht aan de vraag hoe we omgaan met ethische vraagstukken bij het verzamelen en gebruik van data.

0.2.3 Harmoniseren gemeentelijke regelingen

Jaar realisatie

2019

Eind 2018 is er een nieuwe planning voorgelegd aan het college. Begin 2019 is de gewijzigde planning ook gedeeld met de raad. Per kwartaal zal via het managementoverleg bekeken worden hoe het staat met de voortgang. Eventuele afwijkingen zullen gerapporteerd worden richting college en via de P&C cyclus ook richting de raad.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Niet geheel volgens plan

Volgens plan

De planning is geactualiseerd. Per kwartaal wordt bekeken worden hoe het staat met de voortgang. Eventuele afwijkingen zullen gerapporteerd worden richting college en via de P&C cyclus ook richting de raad.

0.2.4 Ontwikkelen naar een moderne en professionele organisatie

Jaar realisatie

2022

We zijn een aantrekkelijke en professionele werkgever en mensen werken graag bij ons in Zevenaar. Medewerkers zijn toegerust om in steeds veranderende contexten hun werk te doen. Ze zijn goed opgeleid, flexibel in hun gedrag en communicatie. We zijn in staat het werk af te stemmen op de uitdagingen in de samenleving. We nemen medewerkers mee in veranderingen en toekomstige ontwikkelingen. Zij zijn zelf actief in hun eigen loopbaanontwikkeling. We volgen de resultaten van ons HR-beleid. Er is een veilig werkklimaat waarin we transparant en open zijn. Onze processen en werkafspraken ondersteunen dit.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Volgens plan

Volgens plan

Kadernota HR
We zijn gestart met het opstellen van een nieuwe kadernota HR, waarin voor de komende jaren (2019-2022) onze ambities worden weergegeven. De aanbevelingen uit de raadsenquête worden hierbij betrokken.

Medewerkerstevredenheidsonderzoek
In juni 2018 hebben we een medewerkerstevredenheidsonderzoek uitgezet onder alle medewerkers, 83% heeft hieraan deelgenomen. 78% van de deelnemers geeft aan tevreden te zijn over het werken bij de organisatie. Natuurlijk zijn er ook aandachtspunten uit naar voren gekomen, zoals taakduidelijkheid en werkdruk. De resultaten van het onderzoek zijn in het najaar met de medewerkers in de afdelingen besproken. Dit heeft geresulteerd in plannen van aanpak met organisatie-brede en specifieke maatregelen per afdeling.

Teambuilding
Als nieuwe gefuseerde organisatie is het belangrijk om te werken aan goede samenwerking tussen de medewerkers. Alle afdelingen hebben in 2018 een teambuildingstraject gevolgd. Deze sessies stonden in het teken van elkaar en jezelf beter leren kennen om de samenwerking te versterken.

Werving en selectie
Door de herindeling was er sprake van een vacaturestop en daardoor veel inhuur. Vanaf begin 2018 is gestart met het invullen van vacatures. Hiervoor hebben we op vernieuwende wijze de arbeidsmarkt benaderd en actief sociale media ingezet. Dit levert een positieve bijdrage aan het imago van de gemeente als werkgever. In totaal zijn 52 nieuwe medewerkers (44,9 fte) aangetrokken in 2018. Al deze nieuwe medewerkers hebben een introductieprogramma gevolgd.

Zevenaar Academie
Op 22 mei 2018 is de Zevenaar Academie gestart. Het doel is om medewerkers te stimuleren zich te blijven ontwikkelen en hun kracht en talent optimaal in te zetten zodat goed ingespeeld kan worden op de ontwikkelingen in de samenleving. Ook raads- en commissieleden kunnen deelnemen aan de academie. Met de Zevenaar Academie maken we effectiever gebruik van het opleidingsbudget, faciliteren we meer ontmoeting tussen collega’s en benutten we de aanwezige talenten in onze organisatie. In 2018 heeft 40% van de medewerkers een training gevolgd, er zijn 37 verschillende trainingen gegeven en de trainingen zijn gemiddeld met een 8 beoordeeld. Daarnaast is er actief gebruik gemaakt van de mogelijkheid om online te leren. Het opleidingsbudget is in 2018 volledig benut.

Veilig werkklimaat
Het Handboek wederzijds respect is geactualiseerd en onder de aandacht gebracht bij medewerkers en bezoekers. De medewerkers die veel klantcontacten hebben volgden in 2018 een training omgaan met agressie.

Gesprekkencyclus
In 2018 is 79% van de planning-, voortgangs- en resultaat-gesprekken gevoerd. Samen met een afvaardiging van de medewerkers en leidinggevenden is een nieuwe opzet ontwikkeld voor de gesprekkencyclus. Medewerkers voeren zogenaamde POWER-gesprekken en krijgen hiermee meer eigen regie. POWER staat voor Persoonlijke Ontwikkeling, Werkplezier, Eigenaarschap en Resultaat. Iedere medewerker voert vanaf 2019 jaarlijks minimaal een gesprek met een leidinggevende en daarnaast ook met een collega of maatschappelijk partner.

0.2.5 Verbeteren dienstverlening aan inwoners en ondernemers

Jaar realisatie

2022

We onderzoeken manieren om onze inwoners en ondernemers beter van dienst te kunnen zijn en ontwikkelen hiervoor passende middelen. De drie focuspunten uit de Dienstverleningsvisie 2018-2022 ‘Samen Sterker’: service op maat, verbindend en gastvrij zijn hiervoor de basis. Met de Monitor Dienstverlening meten we onze dienstverlening en brengen we ambities, doelstellingen en resultaten in beeld en kunnen we gericht onze dienstverlening verbeteren. In 2018 ligt hierbij de focus op de basis op orde te krijgen.

Service op maat
We zorgen voor een optimale bereikbaarheid door extra capaciteit in te zetten op piekmomenten aan de telefoon en aan onze balies. In 2018 willen we dat 60% van de telefonische oproepen in het KCC wordt opgenomen binnen 20 seconden en dat 60% van de contactverzoeken binnen 2 werkdagen worden afgehandeld. In 2021 moeten beide percentages minimaal 80% zijn.

We werken digitaal waar het kan en persoonlijk waar het nodig is. We verhogen onze digitale volwassenheid door aan te sluiten op landelijke voorzieningen en steeds meer formulieren digitaal en met DigiD beschikbaar te maken. We geven uitvoering aan het plan ‘doorontwikkeling digitale dienstverlening’ zodat we voldoen aan wet- en regelgeving zoals eIDAS (elektronische identificatie voor ondernemers) en onze digitale volwassenheid verhogen. In 2018 maken we een inhaalslag en is het doel om maximaal 5% onder het landelijk gemiddelde te zitten. In 2020 zitten we op het landelijk percentage digitale volwassenheid.

Verbindend
We nodigen klanten uit om hun ervaring met ons te delen in de (spreekwoordelijke) reis die ze maken tijdens de oriëntatie, aanschaf en het gebruik van een product of dienst bij de gemeente. Dit noemen we een klantreis. Verbeteracties die hieruit voorkomen pakken we direct op. In 2018 vragen we 4.000 inwoners naar hun mening over de gemeente in de inwonerpeiling van waarstaatjegemeente. We onderzoeken hoe we de tevredenheid van inwoners verder kunnen verbeteren en voeren verbeteracties uit. In 2018 voeren we een 0-meting uit, en in 2021 willen we hier 5% boven scoren.

Gastvrij
We verbeteren de vaardigheid om klantgericht en gastvrij te werken bij alle medewerkers door hier trainingen voor aan te bieden in de Zevenaar Academie.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Volgens plan

Volgens plan

Om de dienstverlening aan inwoners en ondernemers te verbeteren ontwikkelden we afgelopen jaar de Monitor Dienstverlening. We brengen hiermee onze ambities, doelstellingen en resultaten op het gebied van dienstverlening in beeld. Om de kwaliteit van onze dienstverlening te verbeteren stelden we onszelf concrete doelen voor 2018 en verder. Na de herindeling zorgden we ervoor dat we de basis op orde hadden. De meeste doelen die we onszelf voor 2018 stelden behaalden we, en we legden de basis voor structurele groei komende jaren.

Service op Maat
Om service op maat te bieden werkten we aan een optimale bereikbaarheid. In 2018 werd 63% van de telefonische oproepen in het klant contact centrum opgenomen binnen 20 seconden.

Wanneer het klant contact centrum de vraag van de inwoner niet direct kan beantwoorden, maken we een contactverzoek aan zodat er kan worden teruggebeld. In 2018 werd 61% van de aangemaakte contactverzoeken afgehandeld binnen 2 werkdagen.   

We werkten in 2018 aan onze digitale volwassenheid. We sloten aan op de BerichtenBox van MijnOverheid en we zorgden ervoor dat inwoners hun aanvragen steeds meer digitaal en met DigiD kunnen indienen. Afgelopen jaar voegden we 26 e-formulieren toe waarvan 22 met DigiD. We sloten aan op de meldingenapplicatie FIXI zodat inwoners zelf direct een melding openbare ruimte kunnen doen. Ongeveer 38% van het totaal aantal meldingen openbare ruimte werd door de inwoner zelf gedaan via de website of de app.

Met een digitale volwassenheid van 67% zaten we volgens de Monitor Doelgerichte Digitalisering van de VNG 9% onder het landelijk gemiddelde van 76%.

Verbindend
In april 2018 vroegen we onze inwoners naar hun mening over de gemeente Zevenaar in de inwonerpeiling van waarstaatjegemeente.nl. Uit deze peiling is gebleken dat onze inwoners onze directe dienstverlening met een 6,7 waarderen. Onze digitale dienstverlening kreeg een 6,8. Deze resultaten zijn ongeveer gelijk aan de rest van Nederland. In 2018 hebben ook we een start gemaakt met het in beeld brengen van klantreizen, maar zijn hier nog geen concrete acties uit voortgekomen.

Gastvrij   
In 2018 bood de Zevenaar Academie de trainingen Klantgericht telefoneren en Klantgerichte brieven en e-mails schrijven aan. 19 medewerkers volgden een van deze trainingen.

0.2.6 Opstellen integraal huisvestingsplan (IHP)

Jaar realisatie

2019

Voor de uitvoering van het vastgoedbeleid voor alle gebouwen van de gemeente stellen wij een IHP op. Een IHP draagt bij aan het op peil houden van voorzieningen en daarmee ook aan de leefbaarheid in Zevenaar en de dorpen. Het beslaat meerdere accommodaties die ook meer beleidsvelden raken. Naast gemeentelijke gebouwen heeft het IHP ook betrekking op sport-, onderwijs-, sociaal-maatschappelijke en culturele accommodaties.
Het IHP is een strategisch plan dat aangeeft welke accommodaties wij willen behouden en welke wij op korte of lange termijn willen afstoten. Dit plan is een sturend instrument dat op termijn leidt tot besparingen op onderhoudsinvesteringen. Wij hebben dan grip op de middelen om onze gemeentelijke accommodaties goed, duurzaam en veilig te beheren en onderhouden. Om verwarring te voorkomen met het IHP onderwijs gaan wij nu uit van het opstellen van een Integraal Accommodatieplan (IAP)

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Niet geheel volgens plan

Volgens plan

Omdat het Integraal Huisvestingsplan (IHP) een ingeburgerde term voor sector onderwijs is en het in dit geval alle accommodaties van de gemeente Zevenaar betreft, hebben wij de werknaam gewijzigd in Integraal Accommodatieplan (IAP).
In 2018 zijn de voorbereidingen getroffen om in 2019 tot vaststelling van het IAP over te kunnen gaan

0.3 Financieel beleid

0.3.1 Uitvoeren Planning & Controlcyclus

Jaar realisatie

2022

Wij geven uitvoering aan de planning- en controlcyclus door het opstellen van een kadernota, begroting, voortgangsrapportage en jaarstukken. Beschikbare middelen zijn integraal afgewogen bij de kadernota en de begroting. In 2019 gaan wij extra investeren in de doorontwikkeling van de P&C-cyclus. In 2019 voeren wij daarnaast een project 'Financiële basis op orde' uit. Binnen dit project brengen wij het financieel beheer op orde, verbeteren wij de kwaliteit van het budgetbeheer, de budgetten en de financiële informatievoorziening.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Volgens plan

Volgens plan

De planning- en control cyclus is in 2018 doorlopen. U heeft de Jaarstukken van de voormalige gemeenten Rijnwaarden en Zevenaar op 4 juli 2018 vastgesteld. Vervolgens is de Kadernota 2018-2022 op 5 juli, de Voortgangsrapportage 2018 op 24 oktober en de Meerjarenbegroting 2019-2022 op 7 november 2018 vastgesteld. Met ingang van de P&C-cyclus 2018 hebben wij alle stukken ook in digitale vorm gepresenteerd. Dit betekent voor u eenvoudiger navigeren en zoeken, meer informatie en de mogelijkheid tot het maken van aantekeningen. Bovendien heeft u alle stukken, dus ook uw aantekeningen, altijd beschikbaar.
De nota Reserves en voorzieningen heeft u op 19 december 2018 vastgesteld. Eind 2018 is gestart met de eerste voorbereidingen voor het project 'Financiële basis op orde.'

Verbonden partijen

Bedragen x € 1.000

Naam

Openbaar belang en doel

Bijdrage
2019

Alliander N.V.

De primaire taak van Alliander is het onderhouden en beheren van de elektriciteits- en gas(distributie)netten in het verzorgingsgebied. Deze taken zijn wettelijk bepaald omdat de maatschappij sterk afhankelijk is van een betrouwbare aanvoer van (duurzame) energie.

0

Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

De B.N.G. is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.

0

Euregio Rijn-Waal

De Euregio Rijn-Waal heeft als belangrijkste doel de grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie en maatschappij te verbeteren en te intensiveren. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten.

11

Gemeenschappelijk Orgaan Regio Arnhem-Nijmegen

Orgaan voor de gemeenten in de regio Arnhem en Nijmegen voor overleg en afstemming op de beleidsterreinen economie, mobiliteit en wonen. Voor de stimulering van de economische ontwikkelingen van de regio is een triple helix samenwerking tussen ondernemers, onderwijsinstellingen en overheden opgericht in de vorm van de Stichting Economic Board.

66

Samenwerking De Liemers

Samenwerking De Liemers is een samenwerkingsverband van Liemerse gemeenten op gebied  ICT, inkoop en werk en inkomen.

4.943

Streekarchivariaat de Liemers en Doesburg

Het Streekarchivariaat heeft als doel het beheren van de archiefbescheiden van de deelnemende gemeenten conform de Archiefwet 1995.

125

Vitens N.V.

Waarborgen van de kwaliteit van drinkwater en grondwater.

0