Wat hebben we gedaan?
0.1 Goed bestuur | ||
---|---|---|
0.1.1 Verbeteren bestuurscultuur | Jaar realisatie | 2020 |
We verbeteren de bestuurscultuur en samenwerking om er zo optimaal mogelijk te kunnen zijn voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Daarbij streven we naar een meer open en transparante samenwerking tussen raad, college en ambtelijke organisatie. We werken als eenheid met duidelijkheid over eigen rollen. |
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken |
Volgens plan | Bijsturing raad | |
Informeren en kennismaken Ontwikkelagenda voor sterk Zevenaar | ||
0.1.2 Groeien naar een verbindende gemeente | Jaar realisatie | 2022 |
We staan voor een gemeente die weet wat er leeft in de samenleving en in de verschillende kernen van de gemeente. We zetten in op nabijheid. Dit betekent korte lijnen met onze inwoners, verenigingen, dorps- en wijkraden, ondernemers en maatschappelijke organisaties. We ontwikkelen nieuwe vormen van participatie waarbij initiatief vanuit inwoners centraal staat. Vanuit het programma 'Zevenaar Verbindt' zetten wij in op het verder versterken van de verbinding met de inwoner, de verbinding tussen bestuur en organisatie en de verbinding binnen de organisatie. We werken vanuit de focuspunten: gastvrij, verbindend en service op maat. Daarbij hebben we een ja, mits....houding.
|
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken |
Volgens plan | Volgens plan | |
Contacten met dorpen en wijken Spreekuur burgemeester Inwonerpeiling en inwonerpanel Krachtlokaal Visie (burger)participatie | ||
0.1.3 Invullen bestuurlijke rol als samenwerkingspartner | Jaar realisatie | 2022 |
Voor de uitvoering van een aantal taken werken we samen in verbonden partijen. Meer dan voorheen gaan wij ons als samenwerkingspartner inzetten om binnen de samenwerkingsverbanden de gezamenlijk bepaalde doelstellingen te halen. Dat kan door posities in te vullen binnen het dagelijks bestuur of door een trekkersrol binnen een portefeuilleoverleg of bestuurscommissie te vervullen. Dit vraagt de inzet van meer ambtelijke en bestuurlijke capaciteit. In een nog op te stellen kadernota Verbonden partijen stellen we medio 2018 een afwegingskader voor over het aangaan van samenwerkingsverbanden. Ook geven we aan hoe we de positie van de gemeenteraad ten aanzien van die verbonden partijen kunnen versterken. |
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken |
Volgens plan | Volgens plan | |
Wij hebben meer regie in de samenwerkingsverbanden genomen. Dit met als doel om te komen tot meer efficiency en betere kwaliteit in de uitvoering van de doelstellingen van de samenwerkingsverbanden. Dat is in 2018 de inzet van Zevenaar in de bestuurlijke overleggen van de verbonden partijen geweest. | ||
0.2 Dienstverlening en gemeentelijke organisatie | ||
0.2.1 Afronden lopende projecten voor start nieuwe projecten | Jaar realisatie | 2022 |
We willen de basis op orde hebben. Dit betekent dat we lopende projecten afronden, voordat we met nieuwe projecten beginnen. We willen 'in control' zijn. Deze gedachte past binnen de professionalisering van het planmatig werken, dat een onderdeel is van het programma organisatieontwikkeling. Binnen dit programma worden de komende jaren vele activiteiten en projecten opgezet en uitgevoerd. Eén daarvan is de genoemde professionalisering. Dit traject draagt bij aan de verbetering en groei van onze kernwaarden: Resultaatgericht, Klantgericht en Samenwerkingsgericht. |
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken |
Volgens plan | Volgens plan | |
In 2018 is een vijftal aantal trainingen verzorgd dat bijdraagt aan de gewenste professionalisering van het planmatig werken. Aan deze trainingen hebben ruim 80 medewerkers deelgenomen. Ook is een project procesgericht werken gestart, waarbij het de bedoeling is een goede basis te leggen voor het beter en gestructureerd in beeld brengen van de werkprocessen. In 2018 is een drietal pilots uitgevoerd, te weten inkomende subsidies, KCC Zorg en passende zorg en ondersteuning. De ervaringen en resultaten van de inspanningen zijn geëvalueerd en er zijn afspraken gemaakt over de activiteiten die in 2019 worden ondernomen. Hiermee wordt bijgedragen aan een verdere groei van onze kernwaarden. | ||
0.2.2 Datagedreven sturen als vernieuwende sturingspraktijk | Jaar realisatie | 2020 |
Datagedreven sturen |
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken |
Volgens plan | Volgens plan | |
Landelijk blijkt dat datagedreven sturen de meerwaarde vergroot die gemeenten hebben voor inwoners, bedrijven en instellingen. Door de voortschrijdende technische ontwikkelingen is datagedreven sturen steeds beter bruikbaar voor gemeenten en kunnen wij niet meer om deze ontwikkeling heen. In 2018 leerden we van pilots, hielden we inspiratiebijeenkomsten en begonnen we met ontwikkeling van dashboards (onder ander rond zorggebruik, HRM en dienstverlening). Ook stelden we een plan van aanpak op om de gemeentelijke organisatie die datagedreven stuurt systematisch vorm te geven. Hierbij betrokken we leerervaringen uit genoemde experimenten. Wij kozen voor de positie van "slimme volger". Vanaf het begin besteden we ook aandacht aan de vraag hoe we omgaan met ethische vraagstukken bij het verzamelen en gebruik van data. | ||
0.2.3 Harmoniseren gemeentelijke regelingen | Jaar realisatie | 2019 |
Eind 2018 is er een nieuwe planning voorgelegd aan het college. Begin 2019 is de gewijzigde planning ook gedeeld met de raad. Per kwartaal zal via het managementoverleg bekeken worden hoe het staat met de voortgang. Eventuele afwijkingen zullen gerapporteerd worden richting college en via de P&C cyclus ook richting de raad. |
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken |
Niet geheel volgens plan | Volgens plan | |
De planning is geactualiseerd. Per kwartaal wordt bekeken worden hoe het staat met de voortgang. Eventuele afwijkingen zullen gerapporteerd worden richting college en via de P&C cyclus ook richting de raad. | ||
0.2.4 Ontwikkelen naar een moderne en professionele organisatie | Jaar realisatie | 2022 |
We zijn een aantrekkelijke en professionele werkgever en mensen werken graag bij ons in Zevenaar. Medewerkers zijn toegerust om in steeds veranderende contexten hun werk te doen. Ze zijn goed opgeleid, flexibel in hun gedrag en communicatie. We zijn in staat het werk af te stemmen op de uitdagingen in de samenleving. We nemen medewerkers mee in veranderingen en toekomstige ontwikkelingen. Zij zijn zelf actief in hun eigen loopbaanontwikkeling. We volgen de resultaten van ons HR-beleid. Er is een veilig werkklimaat waarin we transparant en open zijn. Onze processen en werkafspraken ondersteunen dit. |
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken |
Volgens plan | Volgens plan | |
Kadernota HR Medewerkerstevredenheidsonderzoek Teambuilding Werving en selectie Zevenaar Academie Veilig werkklimaat Gesprekkencyclus | ||
0.2.5 Verbeteren dienstverlening aan inwoners en ondernemers | Jaar realisatie | 2022 |
We onderzoeken manieren om onze inwoners en ondernemers beter van dienst te kunnen zijn en ontwikkelen hiervoor passende middelen. De drie focuspunten uit de Dienstverleningsvisie 2018-2022 ‘Samen Sterker’: service op maat, verbindend en gastvrij zijn hiervoor de basis. Met de Monitor Dienstverlening meten we onze dienstverlening en brengen we ambities, doelstellingen en resultaten in beeld en kunnen we gericht onze dienstverlening verbeteren. In 2018 ligt hierbij de focus op de basis op orde te krijgen. Service op maat We werken digitaal waar het kan en persoonlijk waar het nodig is. We verhogen onze digitale volwassenheid door aan te sluiten op landelijke voorzieningen en steeds meer formulieren digitaal en met DigiD beschikbaar te maken. We geven uitvoering aan het plan ‘doorontwikkeling digitale dienstverlening’ zodat we voldoen aan wet- en regelgeving zoals eIDAS (elektronische identificatie voor ondernemers) en onze digitale volwassenheid verhogen. In 2018 maken we een inhaalslag en is het doel om maximaal 5% onder het landelijk gemiddelde te zitten. In 2020 zitten we op het landelijk percentage digitale volwassenheid. Verbindend Gastvrij |
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken |
Volgens plan | Volgens plan | |
Om de dienstverlening aan inwoners en ondernemers te verbeteren ontwikkelden we afgelopen jaar de Monitor Dienstverlening. We brengen hiermee onze ambities, doelstellingen en resultaten op het gebied van dienstverlening in beeld. Om de kwaliteit van onze dienstverlening te verbeteren stelden we onszelf concrete doelen voor 2018 en verder. Na de herindeling zorgden we ervoor dat we de basis op orde hadden. De meeste doelen die we onszelf voor 2018 stelden behaalden we, en we legden de basis voor structurele groei komende jaren. Service op Maat Wanneer het klant contact centrum de vraag van de inwoner niet direct kan beantwoorden, maken we een contactverzoek aan zodat er kan worden teruggebeld. In 2018 werd 61% van de aangemaakte contactverzoeken afgehandeld binnen 2 werkdagen. We werkten in 2018 aan onze digitale volwassenheid. We sloten aan op de BerichtenBox van MijnOverheid en we zorgden ervoor dat inwoners hun aanvragen steeds meer digitaal en met DigiD kunnen indienen. Afgelopen jaar voegden we 26 e-formulieren toe waarvan 22 met DigiD. We sloten aan op de meldingenapplicatie FIXI zodat inwoners zelf direct een melding openbare ruimte kunnen doen. Ongeveer 38% van het totaal aantal meldingen openbare ruimte werd door de inwoner zelf gedaan via de website of de app. Met een digitale volwassenheid van 67% zaten we volgens de Monitor Doelgerichte Digitalisering van de VNG 9% onder het landelijk gemiddelde van 76%. Verbindend Gastvrij | ||
0.2.6 Opstellen integraal huisvestingsplan (IHP) | Jaar realisatie | 2019 |
Voor de uitvoering van het vastgoedbeleid voor alle gebouwen van de gemeente stellen wij een IHP op. Een IHP draagt bij aan het op peil houden van voorzieningen en daarmee ook aan de leefbaarheid in Zevenaar en de dorpen. Het beslaat meerdere accommodaties die ook meer beleidsvelden raken. Naast gemeentelijke gebouwen heeft het IHP ook betrekking op sport-, onderwijs-, sociaal-maatschappelijke en culturele accommodaties. |
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken |
Niet geheel volgens plan | Volgens plan | |
Omdat het Integraal Huisvestingsplan (IHP) een ingeburgerde term voor sector onderwijs is en het in dit geval alle accommodaties van de gemeente Zevenaar betreft, hebben wij de werknaam gewijzigd in Integraal Accommodatieplan (IAP). | ||
0.3 Financieel beleid | ||
0.3.1 Uitvoeren Planning & Controlcyclus | Jaar realisatie | 2022 |
Wij geven uitvoering aan de planning- en controlcyclus door het opstellen van een kadernota, begroting, voortgangsrapportage en jaarstukken. Beschikbare middelen zijn integraal afgewogen bij de kadernota en de begroting. In 2019 gaan wij extra investeren in de doorontwikkeling van de P&C-cyclus. In 2019 voeren wij daarnaast een project 'Financiële basis op orde' uit. Binnen dit project brengen wij het financieel beheer op orde, verbeteren wij de kwaliteit van het budgetbeheer, de budgetten en de financiële informatievoorziening. |
Stand van zaken | 2e VGR | Jaarstukken |
Volgens plan | Volgens plan | |
De planning- en control cyclus is in 2018 doorlopen. U heeft de Jaarstukken van de voormalige gemeenten Rijnwaarden en Zevenaar op 4 juli 2018 vastgesteld. Vervolgens is de Kadernota 2018-2022 op 5 juli, de Voortgangsrapportage 2018 op 24 oktober en de Meerjarenbegroting 2019-2022 op 7 november 2018 vastgesteld. Met ingang van de P&C-cyclus 2018 hebben wij alle stukken ook in digitale vorm gepresenteerd. Dit betekent voor u eenvoudiger navigeren en zoeken, meer informatie en de mogelijkheid tot het maken van aantekeningen. Bovendien heeft u alle stukken, dus ook uw aantekeningen, altijd beschikbaar. |
Verbonden partijen
Bedragen x € 1.000
Naam | Openbaar belang en doel | Bijdrage |
---|---|---|
Alliander N.V. | De primaire taak van Alliander is het onderhouden en beheren van de elektriciteits- en gas(distributie)netten in het verzorgingsgebied. Deze taken zijn wettelijk bepaald omdat de maatschappij sterk afhankelijk is van een betrouwbare aanvoer van (duurzame) energie. | 0 |
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | De B.N.G. is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | 0 |
Euregio Rijn-Waal | De Euregio Rijn-Waal heeft als belangrijkste doel de grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie en maatschappij te verbeteren en te intensiveren. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten. | 11 |
Gemeenschappelijk Orgaan Regio Arnhem-Nijmegen | Orgaan voor de gemeenten in de regio Arnhem en Nijmegen voor overleg en afstemming op de beleidsterreinen economie, mobiliteit en wonen. Voor de stimulering van de economische ontwikkelingen van de regio is een triple helix samenwerking tussen ondernemers, onderwijsinstellingen en overheden opgericht in de vorm van de Stichting Economic Board. | 66 |
Samenwerking De Liemers | Samenwerking De Liemers is een samenwerkingsverband van Liemerse gemeenten op gebied ICT, inkoop en werk en inkomen. | 4.943 |
Streekarchivariaat de Liemers en Doesburg | Het Streekarchivariaat heeft als doel het beheren van de archiefbescheiden van de deelnemende gemeenten conform de Archiefwet 1995. | 125 |
Vitens N.V. | Waarborgen van de kwaliteit van drinkwater en grondwater. | 0 |