Jaarstukken 2018

Onderwijs

Wat hebben we gedaan?

Wat hebben we gedaan?

4.1 Onderwijs

4.1.1 Opstellen integraal huisvestingsplan (IHP) Onderwijs

Jaar realisatie

2019

Met het opstellen van een Integraal Huisvestings Plan (IHP) Onderwijs anticiperen wij op het onderwijs van de toekomst. We borduren voort op de harmonisatiemaatregelen in de voorschoolse voorzieningen. Het IHP is intercategoriaal (primair onderwijs, buitengewoon basisonderwijs en voortgezet onderwijs) en integraal (onderwijs- en aanpalende welzijnsvoorzieningen). Het realiseren van een kindcentrum maakt onderdeel uit van het IHP. Daarnaast vertalen wij onze ambities met betrekking tot duurzaamheid in het IHP. De verwachte activiteiten ter uitvoering van het IHP hebben wij opgenomen bij de activiteit: ‘Bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen’.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Niet geheel volgens plan

Volgens plan

In 2018 is verder gewerkt aan het IHP 2020-2036 samen met de schoolbesturen van de nieuwe gemeente Zevenaar.

4.1.2 Bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen

Jaar realisatie

2022

We bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen en waar mogelijk een Kindcentrum. De schoolgebouwen worden gebouwd op basis van het nog op te stellen IHP. We reserveren al middelen voor de onderwijshuisvesting, waarvan wij verwachten dat deze vanaf 2018 nodig zullen zijn. Het gaat hierbij om investeringen voor basisscholen en voor aanpassingen van de locaties van het Voortgezet Onderwijs.
Bij het beoordelen van de ingediende aanvragen voor schoolgebouwen nemen we duurzaamheidsaspecten in overweging.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Bijsturing raad

Volgens plan

In 2018 hebben we verder gewerkt aan het opstellen van het IHP 2020-2036 met de schoolbesturen van het Primair (PO) en Voortgezet Onderwijs (VO). Het concept programma 2019 en concept overzicht 2019 met daarin de benodigde investeringen in 2019 zijn door het college vastgesteld.

4.1.3 Beleid maken huisvesting voortgezet onderwijs

Jaar realisatie

2019

We gaan de huisvesting van het voortgezet onderwijs herzien. Dit is nodig vanwege de daling van leerlingenaantallen en wijziging van het onderwijsconcept. In overleg met het schoolbestuur van het Liemers college en de gemeenten Duiven en Montferland gaan wij bepalen welke voorzieningen wanneer gerealiseerd moeten zijn. Wij dragen voor ongeveer 40% bij in de totale kosten van de investeringen. Om in 2020/2021 aanpassingen te kunnen realiseren, hebben wij in 2019 een investering in de begroting opgenomen.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Niet geheel volgens plan

Volgens plan

In 2018 heeft het schoolbestuur een start gemaakt met de herhuisvesting.
Vanaf het schooljaar 2018-2019 gaan de HAVO en VWO-leerlingen (brugklassers) naar de locatie Heerenmäten.

4.1.4 Organiseren brede basisvoorziening voor jongste kinderen

Jaar realisatie

2019

Met de wettelijke harmonisatie van de kinderdagopvang, peuterspeelzalen en voor- en vroegschoolse educatie (VVE) streven wij naar een kwalitatieve peutervoorziening met 100% bereik. Stimuleren van het jonge kind vormt de kern van het onderwijsachterstandenbeleid. We geven de kinderen een stevige basis mee voor hun verdere schoolloopbaan en het functioneren in onze maatschappij. Dit doen we door in te zetten op gerichte en speelse stimulering van de ontwikkeling op jonge leeftijd. Zo krijgen alle peuters de kans op een goede start in het onderwijs. In 2019 bieden wij peuters met risico op onderwijsachterstand extra ondersteuning door deelname aan een kwalitatief VVE-programma.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Volgens plan

4.1.5 Bevorderen van lezen en tegengaan van taalachterstand

Jaar realisatie

2021

We streven ernaar dat meer inwoners in de gemeente Zevenaar de reken- en taalbasisvaardigheden beheersen zodat zij beter mee kunnen doen in onze samenleving. Het draagt bij aan inclusie, aan een betere gezondheid, een betere financiële positie en meer kansen op de arbeidsmarkt. Het draagt ook bij aan de ontwikkeling van hun kinderen. Een taalrijke thuisomgeving verlaagt het risico op laaggeletterdheid op latere leeftijd en is daarmee een belangrijke factor in preventie. Naast de doorontwikkeling van de netwerksamenwerking binnen het Taalhuis blijft het gemeentelijk (preventieve) beleid t.b.v. lees- en taalstimulering, een aanjager voor het bewustwordingsproces dat Lezen Loont!

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Volgens plan

Volgens plan

Wij hebben de verplichting om op regionaal niveau samen te werken op het gebied van volwasseneneducatie. In dat kader stelde  het Portefeuillehoudersoverleg Onderwijszaken het Regionaal Educatie Programma Midden-Gelderland 2018 vast.

Lokale (en regionale) organisaties bundelen binnen het Taalhuis hun krachten, kennis en kunde om een sluitende infrastructuur rondom (digi)taal en rekenen te creëren en het diverse educatieaanbod op elkaar af te stemmen. Met de netwerkpartners hebben we in 2018 stilgestaan bij waar we nu staan en waar we in de komende jaren naar toe willen werken. De algemene constatering was dat laaggeletterden met Nederlands als moedertaal zijn ondervertegenwoordigd in de educatieve trajecten. Subthema's die daar daarbij sterk naar voren kwamen zijn: het bereiken van de doelgroep en de verbinding met het sociale domein. Ook is duidelijk geworden dat de participerende gemeenten, de beleidsaccenten uit het Regionaal Educatie Programma, meer op lokale behoefte gaan inzetten.

In het kader van het uitvoeringsprogramma Taalhuis 2018 werd met inzet van de regionale subsidieregeling non-formele educatie Midden-Gelderland, het project Sterk door Taal! uitgerold en de Zomerschool 2018 voor ouder en kind georganiseerd. Ook de pilot Koken binnen je budget, kon in november 2018 van start gaan.
Ook  startte het Taalhuis een uniforme manier van screenen om een eenduidige werkwijze te ontwikkelen. Daardoor sluit het proces van aanmelding en doorverwijzing naar een passend traject beter (regionale pilot).  
Caleidoz Welzijn (Sterk door Taal!) en Kunstwerk! de Bibliotheek Liemers (BoekStart-coach) zijn in november 2018 binnen hun projecten een intensieve samenwerking gestart; de verwachting is dat daardoor het aantal deelnemende opvoeder(s) met lage taalvaardigheden aan educatietrajecten substantieel stijgt.
In 2018 schoolde en ondersteunde  Rijn IJssel 12 vrijwilligers die actief zijn in het educatieaanbod: (digi)taal en rekenen.

4.2 Kinderopvang

4.2.1 Toegang bieden tot kinderopvang

Jaar realisatie

2022

Wij zetten in op een kwalitatieve voorschoolse voorziening voor alle jonge kinderen. Dit geldt voor het aanbod voor peuters van ouders die recht hebben op Kinderopvangtoeslag en ouders die gebruik maken van een gesubsidieerde peuterplek. De uitvoering van de wettelijke taken gericht op Toezicht (Inspectie en Handhaving) registreren wij in het Landelijk Register Kinderopvang, waardoor we de uitvoering ook kunnen toetsen volgens de wettelijke kaders.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Volgens plan

Volgens plan

Vanaf 2018 zijn er door de verschillende kinderopvangorganisaties subsidies aangevraagd en volgens de wettelijke regelingen toegekend tot een bedrag van € 372.678.
Alle kinderopvangorganisaties zijn geregistreerd in het Landelijk Register kinderopvang.

4.3 Natuur- en Milieueducatie (NME)

4.3.1 Voorlichten over voeding, beweging en gezondheid in relatie met natuur en milieu

Jaar realisatie

2018

De NME geeft mede invulling aan thema's voeding, beweging en gezondheid. Binnen de NME worden inwoners, waaronder kinderen, voorzien van kennis, inzicht en vaardigheden op het gebied van natuur en milieu. Gecombineerd met een goed ontwikkeld waardebesef wordt er een basis gelegd om bewuste keuzen te maken ten aanzien van een duurzame en leefbare samenleving.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Volgens plan

Gerealiseerd

We hebben in 2018 gekeken naar de toekomst van de NME. In het in 2017 uitgebrachte rapport aangaande kinderboerderij Rosorum en de NME werd nog uitgegaan van een samenvoeging van deze 2 partijen. Omdat de NME een onderdeel van de gemeentelijke organisatie is bleek deze samenvoeging niet mogelijk. Dit omdat een onderdeel van de gemeentelijke organisatie niet kan fuseren met een vrijwilligersorganisatie.

De NME heeft zich in 2018 bezig gehouden met het verzorgen van lesprogramma’s en voorlichting op het gebied van Natuur en Milieu. Met het oog op de toekomst en de beoogde overgang naar de afdeling Ruimtelijke Ordening hebben we ons daarbij naast het speerpunt Natuur vanuit het speerpunt Milieu meer gericht op Duurzaamheid.

Voorstel raad

Wij stellen u voor de activiteit af te sluiten

Verbonden partijen

Bedragen x € 1.000

Naam

Openbaar belang en doel

Bijdrage
2019

Volwasseneneducatie in de regio Arnhem

Regionaal Bureau Leerlingzaken Midden-Gelre (RBL)

Huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers (GRHVOL)

Op het gebied van huisvesting voortgezet onderwijs werken de gemeenten Duiven, Montferland en Zevenaar samen in een Gemeenschappelijke Regeling Huisvesting Voortgezet Onderwijs Liemers. Door deze samenwerking kunnen er in alle drie de gemeenten grote renovaties en nieuwbouw plaatsvinden, die de gemeenten zelfstandig moeilijk kunnen realiseren.

1.005