Jaarstukken 2018

Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Wat hebben we gedaan?

Wat hebben we gedaan?

8.1 Ruimtelijke Ordening

8.1.1 Invoeren Omgevingswet

Jaar realisatie

2021

Voor 2021 zijn wij gereed voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Wij stellen hiervoor een route vast in het procesplan implementatie Omgevingswet. Wij passen ons instrumentarium aan de nieuwe wettelijke vereisten aan. Hierbij is digitalisering van gegevens en het eenvoudig kunnen benaderen van die gegevens een belangrijk onderdeel. Wij zetten in op participatie van inwoners, ondernemers en instanties. Intern kijken wij naar de gevolgen voor de organisatie op het gebied van functies, cultuur, competenties en integraliteit.
De Omgevingswet raakt de gehele organisatie.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Niet geheel volgens plan

Niet geheel volgens plan

We hebben in 2018 aangesloten bij de processen van participatie en cultuurverandering (Zevenaar Verbindt). Participatie is ingezet bij ruimtelijke procedures. Zevenaar Verbindt is verder uitgerold en vanuit de invoering Omgevingswet is hierop aangehaakt. Daarnaast hebben in regionaal verband overleggen plaatsgevonden. We zijn in 2018 gestart met het in beeld brengen van het bestaand beleid in relatie tot de Omgevingswet. Ook op het gebied van opleiden en werken met de Omgevingswet zijn trajecten gestart en doorlopen.
Aangegeven is dat wij u in het vierde kwartaal van 2018 zouden informeren over de voortgang. Deze termijn is niet gehaald. De nieuwe projectleider is gestart op 1 januari 2019. De gestelde termijn is dus opgeschoven.

Voorstel raad

Wij informeren u in het tweede kwartaal 2019 over de implementatie van de Omgevingswet. Dit zal zijn in een informatieve bijeenkomst.

8.2 Stedelijke vernieuwing

8.2.1 Herinrichten BAT-terrein

Jaar realisatie

2019

In 2018 zijn wij gestart met de herinrichting van het BAT-terrein. Het betreft een herstructurering van een bedrijventerrein. Dit biedt een kans om woningbouw te realiseren op een strategische plek bij de binnenstad, het treinstation en aan het landgoed. Met de huidige invulling is het gebied niet toegankelijk en vormt het een barrière in de stad. Door de herontwikkeling wordt het gebied toegankelijk en zo komt er onder meer een verbinding tussen het centrum en het landgoed en de groene wig.  Met de eigenaar stemmen wij de stedenbouwkundige opzet van de woonblokken en de openbare ruimte af. Uitgangspunt daarbij is dat het industriële karakter zoveel mogelijk behouden blijft.
Wij hebben begin 2018 het voorterrein aangekocht, een deel van de gronden achter Huis Rijck en rondom Hal 12. Hiermee kunnen wij versneld uitvoering geven aan de inrichting van het voorterrein voor Hal 12 en gemeentehuis.  De herinrichting van het voorterrein betekent een kwaliteitsslag voor onze gemeentelijke panden en een upgrade van de Kerkstraat. Het terrein achter Huis Rijck wordt deels ingezet voor de verkoop van Huis Rijck. Het overige deel vullen wij in met (fiets)parkeren en andere voorzieningen ten behoeve van Hal 12 en gemeentehuis. Voor de herinrichting van deze gronden moeten wij bovengronds en ondergronds maatregelen treffen.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Volgens plan

Niet geheel volgens plan

Het betreft hier een totaalbedrag van € 1,1 miljoen voor het herinrichten voorterrein en terrein achter Huize Rijck en deels rondom Hal 12 in verband met de aankoop van deze gronden in 2018.

In 2018 is gestart met de uitvoering van fase 1 van de herinrichting van het BAT-terrein. Middels een concreet raadsvoorstel heeft de gemeenteraad op 24 oktober 2018 ingestemd met een krediet van € 526.000,- voor de uitvoering van fase 1  en de  voorbereiding van fase 2 ten behoeve van de herinrichting BAT-terrein:  

Fase 1
-  Het plaatsen van een nieuwe fietsenstalling en herinrichten van het terrein achter Huis Rijck
-  Een bovengrondse afvalvoorziening mogelijk maken voor het afval van Hal 12 en het gemeentehuis
-  Starten met het proces om te komen tot voor de herinrichting van het voorterrein

Fase 2:
-  Uitvoering geven aan de planvorming voor het voorterrein en eventuele daarmee samenhangende uitvoeringswerkzaamheden

Fase 1 zou in 2018 zijn afgerond en fase 2 in 2019.
Er is een start gemaakt met het proces om te komen tot de herinrichting van het voorterrein. De overige werkzaamheden van fase 1 worden maart/ april 2019 opgeleverd.

Voorstel raad

Wij zullen fase 1 afronden eind kwartaal 1/ begin kwartaal 2 van 2019.

8.3 Wonen en bouwen

8.3.1 Herontwikkelen Vestersbos Zevenaar

Jaar realisatie

2020

Herontwikkelen van de locatie van de voormalige schoolgebouwen van het Liemers College aan het Vestersbos in Zevenaar.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Volgens plan

Niet geheel volgens plan

In 2018 is een uitvraag aan de markt voorbereid voor herontwikkeling van deze voormalige schoollocatie naar woningbouw. Voordat dit zijn beslag kreeg, is de locatie deel gaan uitmaken van het onderzoek naar een Integraal Kind Centrum als onderdeel van het Integraal Huisvestingsplan. Als in dat kader straks een besluit over het programma op de locatie bekend is, wordt dit als ruimtelijk project voortgezet.

Voorstel raad

Voorgesteld wordt om de resultaten van het onderzoek naar een IKC af te wachten en op basis van de resultaten het ruimtelijk project voort te zetten.

8.3.2 Regie op woningbouwprogramma

Jaar realisatie

2019

Op basis van de Liemerse Woonagenda voor de periode 2017-2027 stellen wij uitgangspunten vast voor het woningbouwprogramma. Op basis van die uitgangspunten stellen wij een flexibele woningbouwprogrammering vast met maatwerk per kern. Om nieuwe kansrijke initiatieven mogelijk te maken brengen wij de capaciteit van woningbouwlocaties, die niet aansluiten bij de vraag op lange termijn, terug.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Volgens plan

Volgens plan

Er ligt een concept kwalitatief afwegingskader woningbouw waarmee wij meer flexibel kunnen programmeren. Hiermee kunnen wij uitvoering geven aan de Woonvisie en de Liemerse Woonagenda. Dit afwegingskader is tot stand gekomen na analyse van woningmarktonderzoeken en individuele gesprekken en een bijeenkomst met betrokken partijen uit het woonveld, zoals corporaties, ontwikkelaars en makelaars. De uitkomsten van deze gesprekken zijn verwerkt in het afwegingskader.

8.3.3 Verbeteren kwaliteit Dorpsplein Lobith

Jaar realisatie

2020

Om te komen tot  een herinrichting van het Dorpsplein en een deel van de aangrenzende gebouwen worden voorbereidingskosten gemaakt. Hierbij moet u denken aan het bepalen van de scope van de opgave, de uitwerking van de opgave en mogelijk daarmee samenhangende onderzoeken en overleg met betrokkenen/omgeving. In het kader van de subsidie Sterk Bestuur ontvangen wij in 2018 een bijdrage van € 500.000 voor fysieke investeringen en/of proceskosten.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Volgens plan

Volgens plan

De genoemde voorbereidingskosten zijn gedekt uit de eerder verkregen subsidie Sterk Bestuur (cofinanciering) én een aanvullende subsidie van SteenGoedBenutten van bijna € 35.000.
De onderzoeken naar de parkeersituatie en de waterproblematiek in het centrum van Lobith zijn gestart. De uitkomsten worden meegenomen in de ruimtelijke modellen.
In het 1e kwartaal van 2019 wordt gesproken met stakeholders in het gebied en wordt een informatieavond voor alle inwoners van Lobith georganiseerd om de problemen en kansen in het gebied en hun wensen te inventariseren.

8.3.4 Ontwikkelen bouwgrondexploitaties

Jaar realisatie

2025

De woningbouwlocatie Groot Holthuizen is in ontwikkeling, waarbij oorspronkelijk werd uitgegaan van een uitgifte van 30 kavels per jaar. In 2016 en 2017 zijn verkoop en financiële doelstellingen ruimschoots gehaald wat aanleiding was om de uitgifte te versnellen. Voor de jaren 2018 en 2019 wordt uitgegaan van een uitgifte van respectievelijk 65 en 55 kavels per jaar en de jaren daarna 40 stuks.

Op 4 juli 2018 heeft u besloten om de grondexploitatie Zevenaar Oost uit te breiden door het toevoegen van 155 woningen. Deze worden gerealiseerd in het buurtschap De Stede waarbij de deelexploitatie Het Hof is afgesloten waarmee 40 woningen zijn vervallen. Netto gaat het dus om een uitbreiding van 115 woningen.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Volgens plan

Volgens plan

De Tol
Wij hebben in 2018 overeenstemming bereikt met partijen voor een nieuwe verkaveling voor de resterende gronden in de Tol1. Dit deel van de Tol kunnen wij dan ook afronden. Ook hebben we hier extra vrije kavels aangeboden om aan de groeiende vraag te voldoen, deze zijn allemaal verkocht. De projectmatige woningen gaan in 2019 in de verkoop. Het woonrijp maken (dus het definitief maken) van het openbaar gebied van een groot deel van de Tol is gereed.

De Bem
In de Bem is in 2018 gestart met het laatste grotere projectmatige plan. Ook de verkoop van vrije kavels loopt zeer voorspoedig. Het noordelijk deel van de Bem is woonrijp gemaakt. Na realisatie van het project van Reinbouw (begin 2019) wordt ook de zuidzijde woonrijp gemaakt. Daarmee is de Bem grotendeels gereed.

De Stede
De eerste fasen in het derde buurtschap (De Stede) zijn geheel geleverd.  Het betreft hier in totaal 86 woningen in een divers aanbod. Voor de volgende fasen zijn afspraken gemaakt met ontwikkelaars. Hier is ook ruimte voor andere doelgroepen (starters, eenpersoonshuishoudens, senioren). De uitwerkingsplannen voor de volgende fasen van de Stede zijn in procedure en worden begin 2019 vastgesteld.
In 2018 zijn 124 kavels geleverd. Dit is ruim boven de (reeds bijgestelde) doelstelling van 93 kavels in de Koersrapportage Zevenaar Oost van mei 2018 en de 2e voortgangsrapportage.

Middag Oost
In het woningbouwplan Middag Oost zijn 14 woningen geleverd. Hier zal in 2019 gestart worden met de bouw.

8.4 Handhaving

8.4.1 Uitvoeren doortastend handhavingsbeleid

Jaar realisatie

2019

Uitvoeren doortastend handhavingsbeleid.

Stand van zaken

2e VGR

Jaarstukken

Volgens plan

Volgens plan

Het handhavingsbeleid  is door u vastgesteld in de raadsvergadering van 24 oktober 2018. We hebben ons inwonerpanel betrokken bij het bepalen van de speerpunten voor het programma handhaving 2019.  In het vierde kwartaal van 2018 hebben we invulling gegeven aan de vacatureruimte zodat we actief gaan handhaven volgens het nieuwe vastgestelde beleid. Het jaarverslag handhaving 2018 sturen wij u toe in het derde kwartaal van 2019.

Verbonden partijen

Bedragen x € 1.000

Naam

Openbaar belang en doel

Bijdrage
2019

Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)

Uitvoering van meerdere taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor gemeenten uit de regio Arnhem. Ook is ODRA voor de deelnemende gemeenten het aanspreekpunt voor milieuvraagstukken.

609