Jaarstukken 2018

Resultaat

Analyse per programma

Analyse per programma

Inleiding

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Primitieve begroting

Na wijziging

Realisatie

Verschil

0.

Bestuur en ondersteuning

57.744

59.298

58.818

-480

1.

Veiligheid

-2.772

-2.875

-2.838

36

2.

Verkeer, vervoer en waterstaat

-3.745

-4.540

-4.253

287

3.

Economie

23

-131

1.882

2.012

4.

Onderwijs

-5.029

-4.940

-4.290

650

5.

Sport, cultuur en recreatie

-5.784

-7.304

-7.273

31

6.

Sociaal domein

-34.746

-37.509

-40.047

-2.538

7.

Volksgezondheid en milieu

-520

-695

-818

-124

8.

Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

-1.131

-1.097

2.602

3.700

Resultaat 2018

4.041

207

3.783

3.575

Toelichting per programma

0.

Bestuur en ondersteuning

207.000

V

I

0.11 Resultaat
Door wijziging van de BBV voorschriften wordt het resultaat van de baten en lasten onder dit programma opgenomen. Na wijziging resteert een begroot voordelig saldo van € 207.000. Het werkelijk voordelige resultaat van de jaarstukken 2018 bedraagt € 3.782.604 zodat een bedrag resteert van € 3.575.604 om te verklaren in de programma's 0 tot en met 8.

-268.000

N

I

0.4 Afschrijvingen
Hogere afschrijvingslasten van investeringen leiden tot een nadeel van € 268.000.
Een verschil van € 298.000 heeft geen effect op het resultaat van deze jaarstukken. Het betreft de volgende afwijkingen waar respectievelijk herindelingsgelden voor worden ontvangen van het rijk (Arhi-gelden) en een onttrekking uit een reserve tegenover staat (zie analyse afschrijvingen):
- ICT-plan herindeling (uit ARHI-gelden)  €        272 N
- ICT-Samenwerking Liemers                    €          26 N

Overige kleine verschillen die wel een effect resulteren op het saldo € 30 V

76.000

V

I

0.4 Overhead
Doorbelastingen hebben binnen dit programma een voordelig effect van € 76.000. Echter elders in de jaarrekening hebben de doorbelastingen een tegengesteld nadelig effect, dus per saldo geen effect.

-189.000

N

I

0.4 overhead
Personeelslasten en inhuur derden resulteren binnen dit programma in een nadeel van € 189.000. De totale afwijking over alle programma's van de personeelslasten komt uit op een voordeel van € 112.000. De toelichting vindt u centraal bij het onderdeel Financiën, Resultaat, Analyse personeelslasten.

58.000

V

I

0.5 Treasury
Het renteresultaat op Treasury is € 56.000 voordelig ten opzichte van de raming na wijziging. Het betreft het verschil van de per saldo berekende door te rekenen rente aan de taakvelden en de werkelijke rente. Het restant betreft overige kleine verschillen.

59.000

V

I

Voordeel in de directe lasten op dit programma is per saldo € 59.000 V
De toelichting van deze afwijking van € 59.000 is als volgt:
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
Gemeentelijke gebouwen  € 77.000 V
Als gevolg van de relatief zachte winter is minder gas verbruikt. Door preventief onderhoud uit te voeren, zijn de kosten voor het dagelijks onderhoud van de gemeentelijke gebouwen lager. Het opstellen van de energielabels is voordeliger uitgevoerd dan begroot.

Beheer gemeentelijke gronden  € 108.000 V
Het grootste deel van de afwijking is het gevolg van eenmalige vergoedingen voor vestiging recht van opstal Liander in verband met het verleggen kabels en leidingen als gevolg van de verbreding A12. Verder is € 25.000 bedoeld voor aanschaf GIS-apparaten niet uitgegeven in 2018. De aanschaf vindt plaats in 2019. Er is meer voorbereidingstijd nodig om hierin de juiste keuze te maken.

0.8 overige baten en lasten
Post voor onvoorziene uitgaven voordeel  € 116.500 V
De raming voor onvoorziene uitgaven in de gemeentelijke begroting is niet volledig ingezet. Daarom is een voordeel zichtbaar van € 116.500.

0.4 overhead
Advieskosten juridisch   - € 65.000 N
In de voortgangsrapportage 2018 is al aangegeven dat een overschrijding werd verwacht. Deze hield verband met de afhandeling van een aantal oude personeelsdossiers met een juridische procedure, af te handelen WOB-verzoeken en juridisch advies Onderwijshuisvesting aan de Platanenlaan. Het budget is in de voortgangsrapportage 2018 verhoogd van € 60.000 naar € 100.000. Opnieuw melden wij een overschrijding van € 65.000, toe te rekenen aan de procedures Onderwijshuisvesting, Aanbestedingsprocedure revitalisering Giesbeek, De Boskuul en Stichting Popmuziek.

Informatisering & Automatisering - € 238.000 N
Er zijn kosten verantwoord van zogenaamde Maatwerkprojecten, van Squit en Burgerzaken. In eerdere jaren zijn de (project)kosten op kredieten geboekt die nog beschikbaar waren. Vanaf 2018 komen de kosten echter in de exploitatie terecht, zodat we in 2019 en verder de structurele kosten moeten bijramen. Er zijn hogere personele lasten bij de RID gemaakt, met name voortkomend uit een aantal noodzakelijke uitbreidingen ten behoeve van informatiebeveiliging en applicatiebeheer die in de begroting 2019 en verder structureel zijn aangevraagd en geraamd. Echter nu in 2018 leiden de uitbreidingen tot een incidenteel financieel nadeel. Verder is sprake van een stijging van het onderhoud van de applicaties. De raming voor I&A in de begroting 2018 van de nieuwe gemeente Zevenaar is een samengevoegde 1+1 raming. Destijds was er nog niet voldoende onderbouwing om de begroting te verhogen.

0.7 Algemene uitkering nadeel - € 77.000 N
De belangrijkste oorzaken voor het nadeel zijn enerzijds een daling van het accres doordat het Rijk in 2018 minder heeft uitgegeven door lagere loon- en prijsontwikkelingen dan aanvankelijk werd geraamd. Daarnaast treedt echter ook een aanzienlijke daling van het accres op doordat gemeenten meer gebruik maken van de mogelijkheid om BTW te compenseren dan eerder verwacht; de hiervoor aangewende rijksgelden worden verrekend met het gemeentefonds. Anderzijds ontvangen we een hogere rijksbijdrage ten behoeve van het sociaal domein. Het ministerie geeft helaas geen nadere toelichting op deze aanpassing. Uit onderliggende gegevens kan echter worden afgeleid dat deze verhoging waarschijnlijk een gevolg is van een stijging van het aantal huishoudens – en daarbinnen met name een hoger aantal ouderen – met een laag inkomen in onze gemeente.

Overige diverse verschillen € 7.500 V

-52.000

N

I

0.10 Mutatie reserves
Betreft een toevoeging aan de algemene reserve van de niet bestede gelden in 2018 voor Hal12. In 2019 zal dit bedrag weer worden onttrokken.

-163.000

N

I

0.10 Mutaties reserves
Betreft een lagere onttrekking aan de Algemene Reserve door het verschuiven naar 2019 van:
Budget € 54.000 voor het invoeren van de Wet Normalisering rechtspositie ambtenaren;
Budget € 25.000 voor de aanschaf van GIS apparatuur
Resterend budget van € 108.000 voor het invoeren van de Omgevingswet
Het restant betreft overige kleine verschillen.

1.

Veiligheid

30.000

V

I

1.1 Crisisbeheersing en brandweer
Op het product  "preventieve maatregelen" is de raming voor onderhoud brandkranen niet ingezet hetgeen in een voordeel resulteert op het programma Veiligheid.  

20.000

V

I

1.2 Openbare orde en veiligheid
Op het product integraal veiligheidsbeleid is het integraal veiligheidsbudget niet volledig nodig gebleken. Het overschot heeft te maken met het budget van de Veiligheidsmonitor. De Monitor is vervroegd in 2017 uitgevoerd, als opmaat naar de herindeling. Daarnaast is het budget voor advieskosten voor het bestrijden van ondermijning, waarmee we in september 2018 zijn gestart, niet volledig ingezet.

-13.770

N

I

Diverse kleine verschillen, worden niet nader toegelicht

2.

Verkeer, vervoer en waterstaat

23.000

V

I

2.1. Verkeer en vervoer - Openbare verlichting
Voordeel op de lasten van € 23.000 wordt verklaard door een voordeel op de kosten aan electriciteit en dat er minder is uitgegeven aan innovatiekosten dan begroot wegens het geven van prioriteit aan achterstallig onderhoud.

21.000

V

I

2.1. Verkeer en vervoer - Verkeersbeleid
De gemeentelijke eigen bijdrage voor de subsidieaanvraag kwaliteitsverbetering Openbaar Vervoer is door vertraging van werkzaamheden niet uitgegeven. De werkzaamheden worden in 2019 uitgevoerd. Dit betekent een voordeel van € 21.000 in 2018.

40.000

V

I

2.1. Verkeer en vervoer - Verkeersmaatregelen
Er is een voordeel behaald op de kosten van verkeersmaatregelen van € 40.000. Dit is met name toe te wijzen aan het feit dat de kosten voor klein onderhoud in dit jaar zijn meegevallen.  

145.000

V

I

2.1. Verkeer en vervoer - Wegen BOR
Op het product wegen is een voordeel behaald van € 145.000. Dit is met name te wijten aan een voordeel van € 100.000 op uitbestede diensten en op een voordeel op de afschrijvingslasten van € 70.000 wegens uitgestelde investeringen. Er staan wat kleine diverse nadelen tegenover voor zo'n € 25.000.

17.000

V

I

2.2 Parkeren - Parkeerbeheer
Parkeerbeheer laat een voordeel zien van € 17.000 op de begrote lasten. Dit is voornamelijk toe te wijzen aan twee factoren.
Er zijn in 2018 voor € 20.000 meer kosten gemaakt voor het onderhoud van de parkeerautomaten dan begroot. Deze parkeerautomaten worden in 2019 vervangen. In de begroting zijn de huurkosten van het parkeerterrein van de NS voor een heel jaar opgenomen. De huur is echter pas per 1 november 2018 ingegaan. Hierdoor zijn de kosten eenmalig € 33.000 lager

21.000

V

I

2.2. Parkeren - Parkeergarage
De parkeergarage Masiusplein heeft een voordeel van € 21.000 op de begrote lasten. Het voordeel komt voort uit een besparing op klein onderhoud en electriciteitskosten in 2018.

20.000

V

I

Diverse kleine verschillen, worden niet nader toegelicht.

N

I

0.10 Mutaties reserves - Actualisatie nota reserves
Op basis van de nota Reserves en voorzieningen is er een mutatie voorgesteld binnen de reserve wegen. Per saldo is deze budgettair neutraal. De mutatie geeft een negatief saldo bij de toevoegingen en een positief saldo bij de onttrekkingen van € 16.500. Per saldo is dit € 0,-

3.

Economie

2.030.000

V

I

3.2 Fysiek bedrijfsinfrastructuur - Grondexploitatie Zevenaar Oost: Bedrijven

Ten behoeve van de jaarlijkse herziening van de grondexploitaties heeft een integrale doorrekening plaatsgevonden. Een en ander op basis van actuele marktontwikkelingen en een uitgangspuntennotitie welke in 2019 door het college is vastgesteld. Deze jaarlijkse herziening is vervat in de uitvoeringsrapportage grondexploitaties 2018. In deze uitvoeringsrapportage is het verwachte resultaat voor Zevenaar Oost Bedrijven becijferd op € 80.000 negatief, op basis van Netto Contante Waarde per 01-01-2019. Ten opzichte van de situatie in de jaarrekening 2017 is dit een verbetering van het resultaat van € 2.030.000 Netto Contante Waarde waarmee de reeds gevormde verliesvoorziening kan komen vrij te vallen. Voor deze verbetering kunnen de volgende oorzaken worden aangewezen:

1. In februari 2019 is een koopovereenkomst gesloten met een ontwikkelaar voor de levering van 19 hectare bedrijventerrein. Deze kavel zal naar verwachting in de 2e helft van 2019 in erfpacht worden uitgegeven. Deze levering levert - ten opzichte van de tot heden vigerende gronduitgifte van 2 hectare per jaar- een aanzienlijk rentevoordeel op. De looptijd van de grondexploitatie wordt hierdoor immers korter. In de overeenkomst omtrent deze kavel zijn ook rentebetalingen en erfpachtvergoedingen overeen gekomen welke niet waren geraamd.

2. Toekomstige geraamde opbrengststijgingen zijn naar beneden bijgesteld hoofdzakelijk doordat de uitgifte van de 19 hectare-kavel een snellere uitgifte betekent waardoor de opbrengststijgingen wegvallen. Dit heeft een nadelig effect. Het omgekeerde geldt voor toekomstige kostenstijgingen. Door verkorting van de looptijd worden deze lager wat een voordelig gevolg heeft.

3. De gehanteerde rente is van 2,42% naar 2,28% verlaagd. Voor de deelgrondexploitaties met een hoge boekwaarde betekent deze verlaging een reductie in de rentekosten gedurende de resterende looptijd. Dit heeft een voordelig effect.

-60.000

N

I

Diverse kleine verschillen, worden niet nader toegelicht.

42.000

N

I

0.10 Mutaties reserves - economie
In programma 3 Economie zijn een aantal onttrekkingen uit de algemene reserve geraamd om exploitatiekosten te dekken. Het gaat bijvoorbeeld om uitgaven voor de invulling van het Raadhuisplein, het opstellen van een Economische visie Liemers, ontwikkeling van de Fashion Outlet op 7Poort. In 2018 zijn de kosten lager uitgevallen, waardoor er ook minder uit de algemene reserve wordt onttrokken.

4.

Onderwijs

50.000

V

I

4.2 Onderwijs - huisvesting primair onderwijs
In 2018 zijn weinig kosten gemaakt voor het herstel van schades als gevolg van vandalisme, weersinvloeden e.d. (1x kosten als gevolg van schade door vandalisme en 1x kosten door stormschade).

201.000

V

I

4.3 Onderwijs - Leerlingenvervoer
De kosten voor het Doelgroepenvervoer, ondergebracht bij de gemeenschappelijke regeling BVO DRAN voor het onderdeel leerlingenvervoer, en het vervoer in natura zijn beduidend lager. Voor de kosten van de gemeenschappelijke regeling, voor het vervoer in het kader van de wmo, jeugdzorg en begeleiding, wordt verwezen naar de verschillenanalyse onder programma 6 'Sociaal Domein'.

35.000

V

I

4.3 Onderwijs - Onderwijsachterstandenbeleid/Lokaal onderwijsbeleid
Een deel van de kosten voor het lokaal onderwijsbeleid/gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (voor de onafhankelijk voorzitter LEA en de extra doelgroepplaatsen) die opgenomen zijn in het gemeentelijk budget voor onderwijsbegeleiding, zijn ondergebracht bij de specifieke regeling onderwijsachterstanden (middelen van het rijk).

372.000

V

I

4.3 Peuterspeelzalen - Subsidie
Er is minder subsidie aangevraagd dan begroot. We halen nog niet de uitgesproken ambitie om 100% van alle peuters te bereiken. Hierop investeren wij opnieuw in 2019 in samenspraak met alle kinderopvangorganisaties, het consultatiebureau en basisscholen. Screening van 2 jarigen en verbetering van de communicatie worden ingezet als nieuwe activiteiten.

-7.600

N

I

Diverse kleine verschillen, worden niet nader toegelicht.

5.

Sport, cultuur en recreatie

-63.000

N

S

5.2 Sportaccommodaties - Overige baten
De dienstverleningsovereenkomst tussen gemeente en het Sportbedrijf Ataro B.V. is beëindigd. In 2018 zijn door Ataro nog maar een beperkt aantal diensten (ureninzet van personeel in dienst van de gemeente t.b.v. Ataro) afgenomen bij de de gemeente.

40.000

V

I

5.7 Sport, cultuur en recreatie - Onderhoud groen
Afgelopen najaar zijn er minder bomen gesnoeid en zijn er minder bomen vervangen. Dit is veroorzaakt doordat de visuele boomcontrole nog niet was uitgevoerd. Dit kon niet eerder omdat de gegevens in het beheersysteem 'Kikker' nog niet beschikbaar waren. Daarnaast zijn de kosten voor het maaien van de bermen in het Gelders Eiland lager uitgevallen doordat een deel door eigen dienst is uitgevoerd.

34.000

V

I

5.7 Sport, cultuur en recreatie - Speelvoorzieningen
In 2018 zijn minder speeltoestellen vervangen. De inspecties gaven hiertoe geen noodzaak. In 2018 is de herinrichting van enkele speelplaatsen opgestart. De uitvoering hiervan is gepland in 2019.

20.007

V

I

Diverse kleine verschillen, worden niet nader toegelicht.

6.

Sociaal domein

-25.000

N

I

0.10 Mutatie reserves
Ter dekking van de kosten voor de "Pilot schuldenvrij Zevenaar" is een onttrekking uit de algemene reserve geraamd. Omdat er geen gerealiseerde uitgaven in 2018 zijn geweest, hoeft er afgerond € 25.000 minder te worden onttrokken aan de algemene reserve.   

37.000

V

I

0.10 Mutatie reserves
Voor de exploitatie van de exploitatiekosten voor de opvang en huisvesting van statushouders is een reserve van de voormalige gemeente Rijnwaarden beschikbaar. Vooraf is niet bekend welk bedrag zal worden onttrokken aan deze reserve dus was geen raming in 2018 opgenomen. In werkelijkheid is voor 2018 een bedrag van afgerond € 37.000 onttrokken aan deze reserve.

-490.000

N

S

6.1, 6.6 en 6.72 Bijdrage aan de Gemeenschappelijke Regeling BVO DRAN (Doelgroepenvervoer).
De kosten met betrekking tot vervoersvoorzieningen in het kader van de Wmo en de jeugdzorg vallen hoger uit dan waarmee wij in de begroting rekening hebben gehouden. Van 2016 t/m 2018 is door de BVO DRAN gefactureerd op basis van bevoorschotting. Dit leidt tot een overschrijding van de begroting van € 490.000. Dit nadeel bedraagt bij de Wmo € 310.000 en bij de jeugdzorg € 180.000. In dit kader verwijzen wij ook naar de kosten van leerlingenvervoer, dat ook door deze gemeenschappelijke regeling wordt verzorgd (zie programma 4), waar de kosten achterblijven bij de raming. Dit gaat over een bedrag van € 201.000 in het voordeel van onze gemeente. In totaal zijn de kosten van het doelgroepenvervoer € 289.000 hoger dan begroot. Deze overschrijding doet zich in 2018 voor het eerst voor. De door de BVO DRAN voorziene kostenstijging is in 2018 niet in de gemeentebegroting verwerkt. Dit wordt in de 1e Voortgangsrapportage 2019 gecorrigeerd.

-150.000

N

I

6.3 Bijzondere bijstand
De grootste kostenstijging zit hier in het gebruik van de Gelrepas. In 2018 konden ook inwoners van Rijnwaarden voor het eerst gebruik maken van de Gelrepas. Daarnaast neemt de Gelrepas ook in bekendheid toe, sinds de start ervan in Zevenaar in 2016. Verder zien we dat de kosten voor de collectieve zorgverzekering niet in de pas lopen met de begroting. Het aantal verzekerden is in 2018 t.o.v. 2017 nagenoeg gelijk gebleven. Een andere stijging is te zien bij de kosten van zwemles diploma zwemmen (door instroom van inwoners uit de voormalige gemeente Rijnwaarden).

220.000

V

I

6.3 Inkomensvoorzieningen
Het voordeel op dit product heeft enerzijds betrekking op de hoger vastgestelde definitieve bijdragen van het rijk (BUIG/Bbz).
Daarnaast zijn, als gevolg van de afname van het aantal uitkeringsgerechtigden, de uitkeringslasten gedaald.

-320.000

N

I

6.6 Eigen bijdragen maatwerkvoorzieningen
Het Centraal Administratiekantoor (CAK) berekent en incasseert de eigen bijdragen die zorgcliënten moeten betalen. Zij keren deze - in verband met de privacy-bepalingen - zonder verdere toelichting aan ons uit. In 2018 zijn de bedragen achtergebleven bij de hiervoor in de begroting opgenomen ramingen.
Een aanvrager van een voorziening, zoals hulp in de huishouding, ondersteuning of een financiële tegemoetkoming (persoonsgebonden budget) is op grond van de Wmo een eigen bijdrage verschuldigd. Het CAK is het publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan (zbo) dat door de wetgever is belast met de berekening, oplegging en incasso van de eigen bijdrage. Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft
de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is en derhalve niet valt onder de reikwijdte van de rechtmatigheidscontrole door de accountant van de gemeente.
Dat betekent dat door de gemeenten geen zekerheden over omvang en hoogte van de eigen bijdragen kan worden verkregen als gevolg van het niet kunnen vaststellen van de juistheid op persoonsniveau, zoals hiervoor is toegelicht. In 2018 is voor € 634.000 aan eigen bijdragen via het CAK verantwoord.

-1.950.000

N

S

6.6 tot en met 6.82 - Zorgkosten
Wij hebben in december 2018 een prognose berekend voor de jeugdzorgkosten (JZ), Wmo Hulp bij het Huishouden (HbH) en WMO Begeleiding (BG). Hierover hebben wij u in de raadsinformatiebrief 2018-100 d.d. 18 december 2018 geïnformeerd.
Nagenoeg alle zorgaanbieders hebben in het begin van 2019 productieverantwoordingen ingediend. Deze productieverantwoordingen zijn de basis voor de boeking van de zorgkosten in de jaarrekening. Hieruit blijkt dat de totale zorgkosten met ca. € 2.350.000 zijn gestegen ten opzichte van 2017.

Omdat in de Voortgangsrapportage 2018 de raming 2018 al was aangepast aan de werkelijke uitgaven 2017, verhoogd met € 400.000, bedraagt de toename ten opzichte van die Voortgangsrapportage € 1.950.000. Het verschil ten opzichte van de prognose in de raadsinformatiebrief bedraagt ruim € 900.000  Ten opzichte van deze prognose wordt hieronder een verklaring voor de grootste afwijkingen gegeven.

De toename van de kosten van jeugdzorg doet zich met name voor in de maanden september tot en met november, terwijl de raadsinformatiebrief gebaseerd was op de declaraties tot en met juli 2018. De toename wordt veroorzaakt door 2 cliënten met hoge verblijfskosten (€ 0,2 miljoen) in combinatie met geestelijke gezondheidszorg. Daarnaast is een onverwachte kostenstijging waarneembaar bij de geestelijke gezondheidszorg in deze maanden van € 0,1 miljoen. Tenslotte blijkt de prognose met terugwerkende kracht te laag te zijn geweest voor circa € 0,4 miljoen. Belangrijkste oorzaak is dat we onder andere een significante toename zien in het aantal aanbieders welke relatief laat declareren en het aantal aanbieders dat niet of te laat declareert. Een groot gedeelte van de jeugdzorgverwijzingen loopt niet via de gemeente. Op deze drie punten zijn in 2018 de eerste verbeterpunten gestart.
De kosten van Wmo-Begeleiding stijgen met bijna € 300.000. Deze stijging wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de prijzen in 2018 met 2,68% zijn gestegen. Verder is er met name in de maanden september, oktober en november sprake van hogere kosten dan de maanden ervoor.

230.000

V

I

6.6 Wmo - rolstoelvoorzieningen
De lasten op dit product vallen lager uit dan in de begroting nog was aangehouden. Dit is een gevolg van de gewijzigde administratie-methode, waarbij de kosten van de in 2018 aangeschafte rolstoelen worden geactiveerd en de hieruit voortvloeiende lasten over een periode van 7 jaar worden verdeeld.

180.000

V

I

6.6 Wmo - woonvoorzieningen
De uitgaven met betrekking tot de woonvoorzieningen in het kader van de Wmo zijn in 2018 achtergebleven bij de daarvoor in de begroting opgenomen raming.

-210.000

N

I

6.71 Afwikkeling faillissement Diafaan.
Zorgorganisatie Diafaan, een van onze leveranciers van Hulp bij het huishouden, ging in 2016 failliet. De curator van het faillissement vorderde een bedrag van ruim € 210.000 aan uitstaande facturen over de periode maart tot en met mei 2016. Na onderzoek blijkt deze claim rechtmatig te zijn. Het betaalde bedrag komt ten laste van de exploitatie over 2018.

-100.000

N

I

6.71 Nagekomen betalingen Hulp bij het Huishouden.
Zorgaanbieders declareren regelmatig erg laat gedeclareerd. In 2018 hebben wij nog bedragen betaald over voorgaande jaren. Deze bedragen waren bij de afwikkeling van onze jaarrekening over die jaren nog niet bekend. Ze drukken daardoor op de exploitatie over 2018.

40.050

V

I

Diverse kleine verschillen

7.

Volksgezondheid en milieu

104.000

V

I

7.1. Volksgezondheid en jeugdgezondheidszorg
Er is een voordeel ontstaan omdat er geen extra bijdrage aan de GR-VGGM is verstrekt op het gebied van het lokaal zorgnetwerk. Ook zijn een aantal beoogde lasten niet van toepassing gebleken of zijn deze bekostigd uit andere budgetten. Herschikking van de budgetten en de structurele effecten worden meegenomen in het project 'Financiële basis op orde'.

-122.000

N

I

7.2. Riolering - Rioolheffing
Er is in 2018 voor € 122.000 minder aan afvalstoffenheffing binnen gekomen dan begroot.

105.000

V

I

7.2. Riolering
De kosten van riolering zijn € 105.000 lager dan begroot. Het grootste verschil hiervan wordt verklaard door het niet geïimplementeerde beheersysteem "Kikker" voor € 65.000. Deze activiteit is doorgeschoven naar 2019. Verder is er voor € 40.000 aan andere voordelen binnen de diverse onderdelen van riolering gerealiseerd.
Na het toerekenen van extracomptabele kosten als rente, de compensabele BTW en overhead en het meenemen van het nadeel op de heffingsinkomsten resteert er een voordeel van € 120.000. Dit wordt gestort in de Reserve riolering.

-169.000

N

I

7.3. Afval - Afvalstoffenheffing
Er is in 2018 voor 49.000 minder aan afvalstoffenheffing binnen gekomen dan begroot.
Ook is er voor 120.000 minder aan overige opbrengsten binnen gehaald. Dit heeft met name te maken met een lagere opbrengt op de inzamelvergoeding voor Plastic Metalen en drankkartons (PMD).

-16.000

N

I

7.3. Afval
Voor het taakveld afval is op de directe kosten een nadeel behaald van € 16.000 in 2018. Na het toerekenen van extracomptabele kosten als rente, compensabele BTW en overhead, resteert er in 2018 een nadeel op het taakveld afval van € 112.000. In de voortgangsrapportage is reeds rekening gehouden met een verlies en daarom is de reserve afval ingezet voor € 55.000, waarnaar deze volledig leeg is. Dit betekent dat er een nadeel in de jaarrekening is van € 57.000.

163.000

V

I

7.4 Milieubeheer - energietransitie
In het kader van de energietransitie zijn middelen beschikbaar gesteld. Hiervoor zijn de volgende activiteiten uitgevoerd: een onderzoek naar het verduurzamen van het eigen wagenpark; een warmtevisie met bijgaand onderzoek; bijdrage aan de uitvoering regionale routekaart.
Een deel van de beschikbare middelen zijn vanwege prioritering getemporiseerd (uitvoering Gelders Energie Akkoord en projecten uit eigen routekaart ...op weg naar een energieneutraal Zevenaar).

47.000

V

I

7.4. Milieubeleid en uitvoering en toezicht milieu
Overige uitgaven, inhuur derden, bijdragen overige instellingen, leveringen diensten derden, juridische advieskosten

-43.000

N

I

7.5. Begraafplaatsen
Er is voor 43.000 minder opgehaald aan begraafrechten dan begroot. Dit heeft er mee te maken dat tegenwoordig eerder gekozen wordt voor cremeren. Vanwege het feit dat de opbrengsten worden genomen in het jaar dat de dienst plaats vindt kunnen er schommelingen zijn op deze post begrote baten.

29.000

V

I

7.5. Begraafplaatsten
Er is een 29.000 minder aan kosten besteed aan de begraafplaatsen dan begroot. Dit is in grote mate toe te wijzen aan minder huurkosten goederen en materiaalkosten

24.000

V

I

Diverse kleine verschillen, worden niet nader toegelicht.

-99.000

N

I

0.10 Mutatie reserves - energietransitie
Ter dekking van de kosten voor het "Gelders energieakkoord in uitvoering" maar ook voor de "routekaart...op weg naar een energie-neutraal Zevenaar" is een onttrekking uit de algemene reserve geraamd. Omdat de gerealiseerde uitgaven in 2018 lager zijn, hoeft er ook minder te worden onttrokken aan de algemene reserve.

-22.000

N

I

0.10 Mutatie reserves - overig
Ter dekking van diverse uitgaven zijn onttrekkingen geraamd uit de algemene reserve. Omdat de gerealiseerde kosten lager zijn in 2018 hoeft er ook minder te worden onttrokken aan de algemene reserve.

-120.000

N

I

0.10 Mutatie reserves - Riolering
In 2018 is er per saldo een voordelig resultaat gerealiseerd met betrekking tot het product riolering. Omdat de kosten voor riolering worden gedekt door inkomsten uit heffingen, moet het positieve saldo worden gestort in de bestemmingsreserve Riolering. Op deze manier blijft de door de burgers betaalde heffing beschikbaar voor het beoogde doel.

-16.000

N

I

0.10 Mutatie reserves - warmtetransitie
Ter dekking van de kosten voor het "Aardgasvrij maken van Zevenaar" is een onttrekking uit de algemene reserve geraamd. Omdat de gerealiseerde uitgaven in 2018 lager zijn, hoeft er afgerond € 16.000 minder te worden onttrokken aan de algemene reserve.

8.

Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

89.000

V

I

8.1 Ruimtelijke ordening - Bestemmingsplannen
Er zijn middelen beschikbaar gesteld voor het opstellen van het bestemmingsplan buitengebied Rijnwaarden. Begin 2018 was € 95.000 beschikbaar. Hiervan is afgerond € 6.000 gebruikt in 2018. Hierdoor is een voordeel ontstaan ten opzichte van de geraamde uitgaven van € 89.000. Omdat dekking plaats vindt uit de algemene reserve is het per saldo budgettair neutraal, omdat er nu ook minder wordt onttrokken aan de algemene reserve.  

169.000

V

I

8.1 Ruimtelijke ordening - invoeren omgevingswet
Er wordt regionaal samengewerkt met onze partners in de voorbereiding op de omgevingswet. Wij zijn in 2018 nog niet gestart met een pilotproject. Er zijn diverse werkgroepen samengesteld, maar het proces om concreet aan de slag te gaan met de Omgevingswet is naar achteren geschoven in verband met het zoeken naar een nieuwe projectleider. Er zijn daarom minder kosten gemaakt dan waarmee rekening was gehouden.

563.000

V

I

8.2 Grondexploitatie - Middag Oost en Zwanenwaay

Voor de jaarlijkse herziening van de grondexploitaties heeft voor deze grondexploitatie een integrale doorrekening plaatsgevonden. Ten opzichte van de situatie in de jaarrekening 2017 is dit een verbetering van het resultaat van € 563.000 Netto Contante Waarde waarmee de reeds gevormde verliesvoorziening kan komen vrij te vallen. Voor deze verbetering kunnen de volgende oorzaken worden aangewezen:

1.Voor de Middag Oost hebben we medewerking verleend voor de realisatie van 14 woningen. Deze zijn inmiddels allemaal verkocht en de kavels zijn geleverd. Met de grondopbrengsten was in de grondexploitatie geen rekening gehouden vanwege de matige marktomstandigheden van de afgelopen jaren.
2.Door de uitbreiding van het aantal woningen in de Middag Oost dient er ook extra budget te worden opgenomen voor het woonrijp maken. Dit is ook in de grondexploitatie verwerkt wat een nadelig effect heeft voor het resultaat.
3. De gunstige verkoop heeft ook en positief effect voor de rentekosten.
4. Omdat de ontwikkeling van de Zwanenwaay achterblijft bij de verwachtingen is de gronduitgifte verder uitgefaseerd. Dit heeft nadelige (rente)gevolgen voor dit deelplan.

49.000

V

I

8.2 Grondexploitatie Centrumplan

In 2018 is de grond geleverd voor de ontwikkeling van de Bommersheufsestraat. Dit plan is inmiddels in aanbouw. Met de ontwikkelaar is de afspraak gemaakt dat deze het bouw- en woonrijp maken voor zijn rekening neemt waarvan de kosten zijn verdisconteerd met de grondprijs.
Dit plan kan worden afgesloten waarbij een vrijval kan worden ingeboekt voor kosten van bouw- en woonrijp maken. Dit geldt ook voor de plankosten.

2.613.000

V

I

8.2 Grondexploitatie -Zevenaar Oost Wonen

Ten behoeve van de jaarlijkse herziening van de grondexploitaties heeft een integrale doorrekening plaatsgevonden. Een en ander op basis van actuele marktontwikkelingen en een uitgangspuntennotitie welke op 19 maart 2019 door het college is vastgesteld. Deze jaarlijkse herziening is vervat in de bovengenoemde uitvoeringsrapportage grondexploitaties 2018. In deze uitvoeringsrapportage is het verwachte resultaat voor Zevenaar Oost Wonen becijferd op € 34.973.000 negatief, op basis van Netto Contante Waarde per 01-01-2019. Ten opzichte van de situatie in de Voortgangsrapportage 2018 is dit een verbetering van het resultaat van € 2.613.000.000 Netto Contante Waarde waarmee de reeds gevormde verliesvoorziening kan komen vrij te vallen. Voor deze verbetering kunnen de volgende oorzaken worden aangewezen:

1. De gehanteerde rente is van 2,42% naar 2,28% verlaagd. Voor de deelgrondexploitaties met een hoge boekwaarde betekent deze verlaging een aanzienlijke reductie in de rentekosten gedurende de resterende looptijd. Dit heeft een voordelig effect. Bovendien leidt de snellere uitgifte van kavels (124 in plaats van 65 stuks) tot aanmerkelijke rentevoordelen.

2. De vrij-op-naam prijzen van de door de ontwikkelaars verkochte woningen bleken in de eerste fasen van De Stede beduidend hoger te liggen dan (uit voorzichtigheidsprincipe) in geschat. Omdat we met een grondquote werken profiteert de gemeente mee waardoor er hogere grondprijzen werden ontvangen. Dit gaf tevens aanleiding om de grondprijzen voor de toekomstige fasen naar boven bij te stellen zodat ook hier een voordeel kan worden ingeboekt.

3. Als gevolg van de marktontwikkelingen in - met name de grond-, weg en waterbouw- is het noodzakelijk om het prijspeil van de beschikbare budgetten naar omhoog bij te stellen. Omdat de druk op de grondprijzen als gevolg van de huidige markt toeneemt (bouwkosten stijgen immers ook aanmerkelijk) is terughoudend omgegaan met toekomstige opbrengststijgingen Beiden hebben een nadelig effect op het resultaat.

350.000

V

I

8.3 Wonen en bouwen - omgevingsvergunningen
In 2018 is een bedrag geraamd voor 'bouwleges' van afgerond € 900.000. In werkelijkheid is aan bouwleges een bedrag van € 1.250.000 ontvangen. Een voordeel van € 350.000. Deze meeropbrengst wordt met name veroorzaakt door meer en grotere complexe bouwprojecten (bijvoorbeeld seriebouw) dan verwacht.

-44.000

N

I

Diverse kleine verschillen, worden niet nader toegelicht.

-89.000

N

I

0.10 Mutaties reserves - Bestemmingsplan buitengebied
Voor het bestemmingsplan buitengebied Rijnwaaren is een bedrag uit de algemene reserve beschikbaar gesteld van € 95.000. In 2018 is afgerond € 6.000 ten laste van de algemene reserve gebracht omdat dit overeenkomt met de werkelijk gemaakte kosten.