Incidentele baten en lasten
Het is van groot belang voor de interne toezichthouders (provinciale staten/gemeenteraad) als voor de externe toezichthouders (Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties/Provincies) helder inzicht bestaat in de financiële positie op korte en langere termijn. Zo is in de BBV artikelen 19- c en 28-c bepaald dat in de toelichting op het overzicht van baten en lasten bij de begroting en bij de jaarrekening, een overzicht van incidentele baten en lasten wordt gevoegd. In de toelichting bij het BBV staat dat voor een nadere invulling van het begrip incidenteel kan worden gedacht aan baten en lasten die zich gedurende maximaal drie jaar voordoen. Het gaat er bij de bedoelde voorschriften echter vooral om inzicht te krijgen in de variabele posten in de begroting en meerjarenraming. In dat kader kunnen tijdelijke geldstromen die (nog) langer lopen dan drie jaar dus ook relevant zijn.
Het verschil tussen incidenteel en structureel is niet altijd even scherp te trekken. Structurele baten en lasten zijn in elk geval die baten en lasten die in beginsel jaarlijks in de begroting, meerjarenraming en jaarrekening zijn opgenomen. Indien de structurele lasten worden gedekt door de structurele baten is er sprake van ‘materieel’ begrotingsevenwicht.
Deze gegevens zijn ontleend aan de Notitie van 2012.
De nieuwe notitie structurele en incidentele baten en lasten geldt vanaf 2019 en verduidelijkt het onderscheid tussen de incidentele en structurele baten en lasten. De opzet van het overzicht zal anders zijn door "stellige uitspraken" die leidend zijn en "aanbevelingen" die steun en richting geven voor een transparant inzicht in de financiële positie.
De incidentele lasten en baten zijn toegelicht op de programma's. De toelichtingen van de afwijkingen op de reserves zijn vermeld bij de analyse van de reserves onder resultaat.
Lasten (x € 1.000) | Omschrijving | Primi-tieve begroting | Na wijziging | Realisatie | relatie met baten |
---|---|---|---|---|---|
Programma 0 | |||||
Voorziening pensioenen wethouders | Toevoeging aan de voorziening voor de pensioenen | 71 | 100 | 154 | |
Voorziening wachtgelden vm wethouders | Toevoeging aan de voorziening voor wachtgelden | 210 | 210 | 210 | |
Raadsondersteuning | Rekenkameronderzoek | 0 | 6 | 6 | |
Herindelingsbudgetten | Hiervoor wordt een rijksuitkering ontvangen | 0 | 2.068 | 2.068 | ja |
Suppletie belastingdienst 2017 | Betreft suppletie voorm. gemeente Rijnwaarden | 0 | 0 | 92 | ja |
Dotatie aan voorziening dubieuze debiteuren | Betreft dubieuze debiteuren 2016 t/m 2018 | 0 | 777 | 777 | |
Totaal | 281 | 3.161 | 3.307 | ||
Baten (x € 1.000) | Omschrijving | Primi-tieve begroting | Na wijziging | Realisatie | relatie met lasten |
Programma 0 | |||||
Verkoop gem eigendom | Verkoop van Huize Rijck | 0 | 350 | 350 | |
Verkoop gem eigendom | Verkoop Dorstraat | 0 | 120 | 120 | |
Verkoop gem eigendom | Verkoop voormalig gemeentehuis Rijnwaarden | 0 | 540 | 541 | |
Suppletie belastingdienst | Betreft suppleties 2013 t/m 2016 | 0 | 485 | 463 | ja |
Afdeling Ruimtelijke ontwikkeling | Provinciale subsidie JOGG 2018 | 3 | 3 | 0 | |
Herindelingsbudgetten | Betreft Rijksuitkering (ARHI-gelden) | 0 | 2.068 | 2.068 | ja |
Totaal | 03 | 3.566 | 3.542 | ||
Gesaldeerde mutaties reserves (x € 1.000) | Omschrijving | Primitieve begroting | Na wijziging | Realisatie | Ver-schil |
Mutaties reserves Progr. 0 | zie toelichting bij analyse reserves | -1.491 | -1.054 | -1.269 | -215 |